(15.00 hodin)

Poslanec Ivan Pilip: Vážená paní předsedající, kolegyně a kolegové, přestože návrh rozpočtu v prvním čtení stanoví základní parametry rozpočtu, tzn. především výši jeho deficitu, je možné i v rámci druhého čtení dosáhnout ještě některých změn, které by byly rozumné a přínosné pro celkovou podobu státního rozpočtu v případě, že bude s takto vysokým deficitem schválen. Proto si dovolím navrhnout několik pozměňovacích návrhů, které se týkající vnitřní struktury státního rozpočtu a několika změn, které si zároveň dovolím zdůvodnit.

První návrh je následující. Navrhuji přesun v rámci kapitoly 333 Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy, snížení o 9,8 milionu Kč, což by znamenalo vynulování položky s názvem "Český institut sociálně ekonomické strategie při Univerzitě Karlově", částka 9,8 milionu Kč, obsažená v tabulce č. 5 kapitoly 333. Souvztažně navrhuji zvýšit položku "výzkum a vývoj, institucionální prostředky, nespecifikovaný výzkum a věda na vysokých školách" o stejnou částku, tzn. o částku 9,8 milionu Kč.

Důvodem tohoto návrhu je skutečnost, že posílení této kapitoly na tuto konkrétní výzkumnou instituci je na základě rozhodnutí vlády, které stanovilo vytvoření a posílení tohoto institutu, aniž by jeho financování prošlo standardními mechanismy oponentního a výběrového řízení, které je jinak běžné v rámci financování vědy. Považuji za rozumnější, aby byla tato položka zahrnuta do celkových prostředků na vědu a výzkum na vysokých školách s tím, že všechny instituce, které by se o tyto peníze ucházely, mají možnost standardním mechanismem tak učinit. Tolik první pozměňující návrh.

Druhý pozměňující návrh se týká proexportní politiky. Domnívám se, že proexportní politika - přestože patřila v dřívějších prohlášení k jedné z vládních priorit - zůstala stranou hlavního zájmu, pokud jde o vyjádření v číslech. Je proto žádoucí, aby se zvýšily prostředky na podporu exportu. Konkrétně bych proto chtěl navrhnout zavedení nové položky, částka 500 milionů Kč, s názvem "prostředky na navýšení kapitálu České exportní banky" s tím, že při současném modelu fungování České exportní banky, vzhledem k jejím pravidlům pro angažovanost v jednotlivých konkrétních případech - obchodních atd. - je velmi problematické to, aby mohla profinancovat některé velké projekty, které mohou mít předjednány české podniky. Toto posílení kapitálu by znamenalo výrazně větší prostor pro Českou exportní banku i pro celkovou podporu exportních akcí českých podniků.

Jako souvztažnou položku k zavedení této nové položky navrhuji dvě varianty. První varianta je, aby tato částka, čili 500 milionů Kč, šla na úkor kapitoly MPSV, a to položky týkající se aktivní politiky zaměstnanosti.

Mimochodem, důvodem, proč čerpat z této kapitoly, je to, že se domnívám, že právě podpora exportu může být jednou z cest, jak fakticky zvýšit zaměstnanost, a to přirozenějšími prostředky, tzn. podporou podniků, které jsou schopny exportovat, které jsou efektivní.

Jako druhou variantu zdrojů na toto navýšení navrhuji, aby oněch 500 milionů Kč bylo rozděleno do dvou položek. 300 milionů by šlo z kapitoly Všeobecná pokladní správa, z položky "stavební spoření". Odůvodnění - tato položka má nárůst indexu 123,8, čili zvýšení o 23,8 % oproti letošnímu roku. Domnívám se, že jde o nadsazení této položky, která nebude v takto velké míře čerpána, a považuji proto za možné z ní čerpat na některé stejně významné věci, jako je např. podpora exportu. Dalších 200 milionů Kč do celkové sumy 500 milionů Kč navrhuji vzít z kapitoly Všeobecná pokladní správa, z položky "dávky státní sociální podpory včetně sociálních příspěvků na teplo a nájemné", kde je navrhován celkový nárůst částky meziročně o 800 milionů Kč. Domnívám se, že tento nárůst je také mírně nadsazen vzhledem k tomu, jaká potřeba bude na čerpání těchto prostředků nutná.

Třetí pozměňovací návrh se týká rovněž kapitoly 333. Jde o návrh, který tady už zazněl, tzn. navýšení výdajů pro vysoké školy v oblasti provozních výdajů v rámci kapitoly v částce 300 mil. Kč, protože zde byla navržena částka 1 mld. Kč. Při vší podpoře vysokým školám se domnívám, že není možné, aby mohla vláda souhlasit s posílením o celou miliardu. Navrhuji tedy, aby tato částka byla přesunuta ve výši 300 mil. Kč pro položku 333, příspěvek na provozní výdaje vysokých škol.

Jako souvztažnou položku navrhuji na druhé straně kapitolu Všeobecná pokladní správa. Jde o položku konkrétních programů, nazvanou "akční plán realizace státní informační politiky", která je v částce 1 mld. Kč. Navrhuji zkrácení o 300 milionů Kč.

Další změna je výrazně menšího rozsahu. Navrhuji zavedení nové položky s názvem "rekonstrukce a modernizace Základní školy Červená Voda, okres Ústí nad Orlicí" v celkové výši 12,5 milionu Kč s tím, že souvztažnou položkou by byla kapitola Ministerstva práce a sociálních věcí, položka "aktivní politika zaměstnanosti". Jak již bylo dříve řečeno, považuji ji za příliš vysokou vzhledem k očekávaným nákladům na tuto oblast. Dobudování této školy patří k dlouhodobým problémům v rámci pardubického regionu.

Další pozměňovací návrh se týká možnosti zrychlení programu veřejné informační služby knihoven.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP