(12.00 hodin)

(pokračuje Grégr)

Čili pokud by Vítkovice přišly s nějakým grandiózním projektem, na který by potřebovaly novou halu a průmyslovou zónu, tak mají stejnou šanci jako kterýkoliv jiný investor jak z České republiky, tak ze zahraničí.

Ovšem jenom jsem si chtěl připomenout, jestli ještě stále platí z pohledu KSČM "Proletáři všech zemí, spojte se" a internacionalismus, jestli tedy v tomto směru budeme rozlišovat jaksi zaměstnanost. Já ji rozlišuji, ale jestli takto to mám také vnímat.

Jinak bych chtěl říci, že daňové úlevy pro Vítkovice by byly asi platné jako mrtvému zimník, protože Vítkovice nevytvářejí zisk, a kdyby měly daňové úlevy, tak by jim stejně nebyly nic platné. Budu rád, když se dostanou z červených čísel do černých.

A jinak bych doporučoval, aby se pan poslanec Karel Vymětal seznámil s prostředky, které do Vítkovic připlynuly nejenom za této vlády, ale ještě předtím, ale za této vlády také, a myslím si, že je to daleko vyšší částka, než kterou navrhuje přelít z rozvoje průmyslových zón do podpory malého a středního podnikání.

Já samozřejmě podporuji velice malé a střední podnikání, ale musím nějakým proporcionálním způsobem rozdělit prostředky mezi jednotlivé priority Ministerstva průmyslu a obchodu, čili mám mezi prioritami podporu výzkumu a vývoje, mám tam samozřejmě i priority "rozvoj průmyslových zón". Priorit je tam tedy celá řada, a jestliže např. útlum byl v minulých dvou letech i v předcházejících letech významně ponížen, tak dneska už to skutečně hrozí určitými katastrofami, a musím to tedy v tomto případě řešit.

Věřím, že pan poslanec Petr, který mne v tomto případě také oslovil, může pak na toto téma vystoupit.

Jinak Vítkovice, pokud chtějí investovat, se mohou ucházet o systém investičních pobídek, který je rovnocenný pro všechny podnikatelské subjekty, které chtějí podnikat na území ČR, čili nezaměňujme průmyslovou zónu a investiční pobídky. Pokud potřebují a mají program, mohou se ucházet o investiční pobídky.

Ale jinak bych chtěl říci, že celý vývoj rozvoje průmyslových zón a průmyslové zóny navazující na systém investičních pobídek zajistily největší počet pracovních příležitostí v uplynulém roce v naší republice. Mnohonásobně víc se vložená koruna vrátila ve zvýšení zaměstnanosti oproti malému a střednímu podnikání. Ale samozřejmě je to všude ve světě, dá se říci, solí národního hospodářství, ale je třeba vidět, že varianta středního podnikání právě navazuje na velké průmyslové subjekty, dává jim příležitosti v subdodávkách, v dodávkách součástí apod. Čili tato velká mozaika je tvořena většími nebo velkými průmyslovými celky a ta je vhodně vyplňována právě malým a středním podnikáním, viz třeba projekt Philips Hranice, kde multiplikační efekt, který se přelévá z této velké investice do oboru malého a středního podnikání, je zhruba asi trojnásobný. Vezmu-li motorárnu, anebo vůbec investování ve Škodě Mladá Boleslav, projeví se to v této oblasti malého a středního podnikání také několikanásobným počtem vytvořených pracovních příležitostí.

Čili pokud budou prostředky, jsem pro ještě intenzivnější podporu malého a středního podnikání, ale nelze to chápat takto zjednodušeně.

Děkuji.

 

Místopředseda PSP František Brožík: Děkuji, pane ministře. S faktickou poznámkou se hlásí pan poslanec Karel Vymětal.

 

Poslanec Karel Vymětal: Děkuji. Dámy a pánové, vážený pane ministře, já jsem Vítkovice použil jako příklad samozřejmě bez nároku na přesnost, tak bych mohl použít i nějaký jiný příklad.

Ale v jednom se možná s panem ministrem neshodneme. Jsem totiž přesvědčen o tom, že daleko levnější a důležitější je usilovat a podporovat zachování stávajících pracovních míst, a mnohem dražší a náročnější je tvorba nových pracovních míst. A v tom se možná neshodneme.

Děkuji.

 

Místopředseda PSP František Brožík: Děkuji, pane poslanče. Slova se ujme pan ministr Petr Lachnit.

 

Ministr pro místní rozvoj ČR Petr Lachnit: Pane předsedající, dámy a pánové, k vystoupení pana poslance Karla Vymětala s tím, že by prostředky v rozpočtu na rok 2001, které jsou určeny na podporu regionálních programů malého a středního podnikání, měly být zrušeny a převedeny do kapitoly Ministerstva průmyslu a obchodu, chci podotknout toto:

Z rozpočtové kapitoly ministerstva se v roce 2000, ale i v roce 2001 bude poskytovat podpora na regionální programy Region, Preference a Hranice a z Ministerstva průmyslu a obchodu jsou financovány regionální programy, a to Vesnice, Regenerace a Provoz a regionální část programu Záruka.

Chtěl bych říci, že dotace na podporu regionálních a plošných programů malého a středního podnikání byla poskytována v roce 1998 z kapitoly Všeobecná pokladní správa, v roce 1999 z rozpočtové kapitoly MPO a teprve v roce 2000 byla část těchto prostředků rozpočtována v kapitole Ministerstva pro místní rozvoj, kam věcně patří.

Pokud bychom znova dělali ony centralizační kroky, které pan poslanec Karel Vymětal tady vlastně navrhuje, protože nakonec touto koncentrací rozpočtu by k tomu došlo, pak bychom bohužel kráčeli proti tomu směru, který v Evropské unii existuje a který jsme nastoupili i my regionalizací našeho státu.

Není tedy vhodné, aby takové ty skutečně drobné programy, které jsou nutné na podporu regionálního hospodaření, aby je muselo investovat a zejména sledovat, nebo lepší slovo je administrovat Ministerstvo průmyslu a obchodu, a my s panem ministrem Grégrem se dovedeme velice dobře, nebo i naši pracovníci, dohodnout na tom, aby tyto prostředky byly účelně využívány tak, aby MPO se mohlo věnovat oněm strategickým investicím, zatímco těm drobným regionálním investicím se lépe věnuje Ministerstvo pro místní rozvoj.

Děkuji.

 

Místopředseda PSP František Brožík: Děkuji, pane ministře. Dále se přihlásil ministr obrany pan Vladimír Vetchý.

 

Ministr obrany ČR Vladimír Vetchý: Vážený pane předsedající, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci.

Vláda i tento parlament se přihlásily k úloze mezinárodního společenství vytvářet bezpečné prostředí pro soužití národnostních skupin v Kosovu i vytvářet podmínky pro normální civilní život v Bosně a Hercegovině, napomáhat návratu uprchlíků i současnému velmi nadějnému vývoji na Balkáně. Armáda ČR plní tyto úkoly, které jí určila vláda a parlament. Na to samozřejmě potřebuje prostředky, a tyto prostředky jsou vyčleněny v návrhu kapitoly 307. Některé věci budeme muset dořešit a hledat další možnosti, jak dofinancovat tyto mise.

Naprosto nemohu souhlasit s návrhy, které přednesl pan poslanec Karel Vymětal.

 

Místopředseda PSP František Brožík: Děkuji, pane ministře. S faktickou poznámkou vystoupí pan poslanec Karel Vymětal.

 

Poslanec Karel Vymětal: Děkuji. Asi se s panem ministrem Vetchým zase neshodneme. Ale možná že by bylo vhodné, aby si pan ministr obrany uvědomil, že prostředky, které používá na rozpočet Ministerstva obrany, musí někdo v potu tváře vyrobit v této republice. A jestliže podnikání upadne v této republice do té míry, že pan ministr nebude mít co rozdělovat, tak potom se můžeme přihlásit k čemukoliv, ale, pane ministře, nebudete mít na to peníze. A o tom jsem mluvil. Až budeme na tom ekonomicky tak dobře, že si to můžeme dovolit, prosím, je-li většinová vůle takováto. Ale pokud na to zatím nemáme, tak není možné v takovémto rozsahu se účastnit těchto programů.

Děkuji.

 

Místopředseda PSP František Brožík: Děkuji, pane poslanče. Hovořit bude pan poslanec Jan Bláha, připraví se pan poslanec Karel Šplíchal.

 

Poslanec Jan Bláha: Vážený pane předsedající, vážená vládo, kolegyně a kolegové, možná že patřím mezi poslance, kteří holt nebudou tak velkým rétory jako předchozí pan kolega, tak velkého zájmu o velká čísla rozpočtu, ale protože jako mnozí z vás, kteří tu byli předtím, se pohybuji v terénu, tak si dovolím předložit konkrétní dva pozměňovací návrhy ke státnímu rozpočtu.

Ten první je k tisku 731, kdy navrhuji z položky č. 335020/9252 "agregace akcí, dopady atomového zákona" částku 15 mil. Kč převést do položky "Fakultní nemocnice Brno-Bohunice, transfuzní oddělení", a tím tuto položku navýšit na celkem 65 mil. Kč, čili o 15 mil. Kč.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP