(11.40 hodin)

(pokračuje Šojdrová)

Druhý návrh, který se týká téže věci, říká: V příloze č. 6 navrhujeme změnu ve sloupci školství. Úhrnnou částku 1 229 295 000 zaměnit částkou 1 687 600 000 a upravit položky v tomto sloupci na úroveň roku 2000. Podle změněné částky upravit položky a úhrn ve sloupci dotace ze státního rozpočtu celkem. V příloze H - rozpočty územních samospráv, část dotace na transfery prostředkům obcí, odsek 3, dotace na školství, se navrhuje zaměnit částku 1 229 300 000 částkou 1 687 600 000. Ustanovení bude znít takto: dotace ve školství 1 687 600 000. Text, který souvisí se změnou této položky, potom bude znít takto: Dotace, tedy příspěvek, je určena na financování provozních výdajů základních, mateřských, speciálních základních a mateřských škol a pro tzv. nulté ročníky základních škol. Jedná se o děti ze sociálně a kulturně znevýhodněného prostředí. Příspěvek na jednoho žáka ZŠ, na jedno dítě v MŠ, je stanoven na úroveň roku 2000, tj. ve výši 1 221 Kč. Jako zdroje pro toto navýšení navrhuji vládní rozpočtovou rezervu, která by byla o tuto částku, tedy o částku 458 305 000 Kč snížena.

Dovolte velmi stručné zdůvodnění. Vládní návrh rozpočtu snižuje letošní výši dotací na jednoho žáka o 317 Kč. Toto snížení má být kompenzováno zvýšením příjmů z daní, jak to předpokládá zákon o rozpočtovém určení daní. Tento předpoklad se ale ukazuje jako neodpovídající realitě. Z prováděcího předpisu je už dnes zřejmé, že menší obce budou mít s pokrytím svých výdajů obrovské problémy. Je jisté, že při snížení tohoto příspěvku nastane ohrožení provozu škol zřizovaných obcemi. Troufám si ale tvrdit, že tyto problémy budou mít nejen obce malé, ale v důsledku povinnosti vzájemného hrazení neinvestičních výdajů budou tak ohroženy všechny základní a mateřské školy. Měli bychom si také uvědomit, že tento příspěvek již dva roky nebyl zvyšován. Pro úplnost, v roce 2000 je tento příspěvek 1 221 Kč, v roce 1999 byl 1 221 Kč. Tento příspěvek, a tedy to, že není zvyšován, tak neodpovídá výraznému navýšení provozních výdajů souvisejících s růstem cen a služeb. Vláda deklarovala školství jako svoji prioritu. Bílá kniha, které právě dnes, právě v tomto dni, jsou plné noviny, avizuje zásadní změny, které lze očekávat právě u základních škol. Nechci se tímto programem nikterak zaštiťovat, ale naopak bych ho chtěla podpořit. Aby se tato priorita mohla realizovat, domnívám se, že je třeba zajistit právě provoz základních škol. Omezení provozních prostředků a čtvrtinové snížení státního příspěvku lze chápat jako krok proti realizaci této programové priority. Především to ale skutečně může ovlivnit úroveň podmínek, v nichž se vzdělávací proces realizuje. Vláda prostřednictvím svých zástupců ve výborech signalizovala, že si je vědoma uvedených rizik, že uvažuje o realizaci v podstatě shodného návrhu, tak jak jsem ho uvedla, ale formou rozpočtového opatření. Ostatně o to jde i kolegovi Martínkovi v jeho návrhu usnesení, který zde byl předložen. Domnívám se, že jde o zásadní existenční zajištění, se kterým obce buď mohou, nebo nemohou počítat, a že bychom je neměli ponechat v nejistotě pravděpodobného rozpočtového opatření. Je-li vládou myšleno dorovnání příspěvku vážně, pak by měla přistoupit na tuto změnu již při projednávání státního rozpočtu.

Dámy a pánové, prosím vás, abyste tento návrh pečlivě zvážili a našli vůli k jeho podpoře. Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP František Brožík: Děkuji vám, paní poslankyně. O slovo se přihlásil jak místopředseda vlády ministr Pavel Mertlík, tak ministr školství pan Eduard Zeman.

 

Místopředseda vlády a ministr financí ČR Pavel Mertlík: Vážený pane předsedající, vážené dámy, vážení pánové, dovolím si krátce promluvit nikoli jen jako ministr financí, ale také jako bývalý předseda Rady vlády pro státní informační politiku. V jistém slova smyslu tady asi teď supluji pana kolegu Karla Březinu.

Chtěl bych všechny velectěné členy Poslanecké sněmovny ujistit o tom, že rozsáhlé prostředky, které jsou vynakládány v návrhu státního rozpočtu v různých kapitolách na informatiku, byly letos pečlivě připravovány ve vzájemné koordinaci mezi Radou vlády pro státní informační politiku, ÚVIS, Ministerstvem financí a v tomto případě také Ministerstvem školství, jsou rozumně rozvrženy tak, že jde o komplexní program. Rozhodně tam nejsou zbytečné prostředky. Velmi doporučuji, aby toto zůstalo zachováno přibližně tak, jak bylo z vlády po velmi složitém a propracovaném jednání zařazeno do státního rozpočtu. Děkuji.

 

Místopředseda PSP František Brožík: Děkuji vám, pane místopředsedo. Hovořit bude ministr školství, mládeže a tělovýchovy pan Eduard Zeman.

 

Ministr školství, mládeže a tělovýchovy ČR Eduard Zeman: Pane předsedající, dámy a pánové, valnou část toho už za mě řekl pan místopředseda vlády. I já bych chtěl velmi důrazně varovat před pozměňovacím návrhem, který chce vzít 400 mil. z vládní informační politiky. Prosím vás, to není jakýsi pytlík, ze kterého se bude přispívat školám na to, aby si něco opatřily. To je ucelená politika, kterou buď můžeme udělat, anebo jako celek zahodit. Nemá tam reálnou perspektivu, že to o něco ořežeme a přispějeme o něco méně. To je prostě ucelená politika spočítaná přesně na ty peníze, a buď se dá za ty peníze udělat, anebo se neudělá nic.

 

Místopředseda PSP František Brožík: Děkuji, pane ministře. Fakticky bude reagovat paní kolegyně Šojdrová.

 

Poslankyně Michaela Šojdrová: Já zde nechci polemizovat s představami pánů ministrů, nicméně myslím, že by bylo korektní, abychom jejich slova měli doložena také konkrétním písemným materiálem. Ten bohužel nikdo z nás nemá. Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP František Brožík: Děkuji, paní poslankyně. Nyní bude hovořit pan poslanec Karel Vymětal, připraví se pan poslanec Jan Bláha. Pro vaši informaci je stále ještě písemně přihlášeno 34 poslanců.

 

Poslanec Karel Vymětal: Děkuji za slovo. Vážený pane předsedající, vážená vládo, dámy a pánové, nebudu ve svém vystoupení hovořit o žádných střechách, ani o žádném hřišti, ani o žádné ve větru se kolébající soše na katedrále. Jsem rád, že tyto problémy zde řeší Poslanecká sněmovna naposled a za rok už se jimi budou zabývat krajská zastupitelstva. Zcela výjimečně nebudu mluvit ani o Senátu, ani o Kanceláři prezidenta republiky, ale pokusím se zabývat otázkami, které mají celostátní význam, tak, jak myslím, že přísluší Poslanecké sněmovně.

Dámy a pánové, když se podíváme na návrh státního rozpočtu kapitoly Ministerstva průmyslu a obchodu, tak u této kapitoly zjistíme, že u dotace na zainvestování průmyslových zón dochází vůči státnímu rozpočtu na rok 2000 v rozpočtu na rok 2001 k navýšení ze 400,5 mil. na 500 mil., tedy téměř o 100 mil, tj. o 25 % rozpočtu roku 2000. Ve vztahu k další položce, kterou je podpora malého a středního podnikání, plošné programy, tak u těchto programů dochází ke snížení z 1 mld. 550 mil. v roce 2000 na 1 mld. 300 mil. v roce 2001, tzn. ke snížení o 250 mil.

Dámy a pánové, zkusme se zamyslet nad tím, co se za těmi položkami skrývá. Jsem přesvědčen o tom, že malí a střední podnikatelé, kteří čerpají prostředky z podpory této položky, jsou v drtivé většině podnikatelé čeští.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP