(10.30 hodin)

(pokračuje Štrait)

Dovolte mi v této souvislosti ještě jednu poznámku, ale týká se spíš rozpočtové skladby.

Svého času byly dotace na investiční a neinvestiční výdaje podnikům, které zaměstnávají zdravotně postižené občany, transparentně zveřejňovány ve Všeobecné pokladní správě. Dnes je to doslova ukryto ve skromňoučké nebo ve velice tenké kapitole 313 a hlavně jsou dotace nepoměrně nižší. Tato politika státu situaci v zaměstnávání zdravotně postižených občanů určitě nepomůže.

Děkuji.

 

Místopředseda PSP František Brožík: Děkuji, pane poslanče. Slova se ujme pan poslanec Josef Janeček, připraví se pan poslanec Vilém Holáň.

 

Poslanec Josef Janeček: Vážené kolegyně a kolegové, projednáváme státní rozpočet. Já bych při této příležitosti připomněl povodně, které zasáhly okres Mladá Boleslav, připomněl bych interpelaci, se kterou jsem se obrátil na premiéra vlády, který mi odpověděl, že pro vládu je vlastně hračkou tyto škody odstranit. Do dneška se tak nestalo. Proto předkládám pozměňující návrh zařadit do rozpočtu novou položku pod názvem "odstranění škod na veřejných komunikacích způsobených povodněmi v okrese Mladá Boleslav" a tuto položku uvést ve výši 32 mil. Kč. Navrhuji o tuto částku snížit vládní rozpočtovou rezervu. Pokud by to nebylo možné, potom položku "aktivní politika zaměstnanosti", protože komunikace jsou samozřejmě nezbytné k tomu, aby se lidé mohli dostávat do práce.

Druhá položka se týká kapitoly resortu zdravotnictví, a to proto, že okres Mladá Boleslav byl díky rozpočtovému určení daní, které jinak podporuji, postižen velkým výpadkem v rozpočtu. Do minulého roku nemocnice vlastně byla rozestavěna a je potřeba v této stavbě pokračovat.

Navrhuji tedy v kapitole Zdravotnická zařízení v působnosti okresních úřadů a obcí zavést novou položku "Nemocnice Mladá Boleslav", dotace ve výši 40 mil. Kč, a o tuto položku snížit vládní rozpočtovou rezervu nebo položku "dopady atomového zákona".

Dále bych chtěl v kapitole 398 snížit vládní rozpočtovou rezervu o 12 mil. Kč a do programu 398/090 "Ostatní účelově určené výdaje na financování reprodukce majetku" zařadit položku "Hospic Olomouc" ve výši 12 mil. Kč.

Děkuji.

 

Místopředseda PSP František Brožík: Děkuji, pane poslanče. Slova se ujme pan kolega Vilém Holáň a připraví se pak poslanec Václav Krása.

 

Poslanec Vilém Holáň: Vážené kolegyně a kolegové, předkládám pozměňující návrh k textu, jak byl přijat v rozpočtovém výboru, a sice s tímto textem:

Kapitola Ministerstva kultury - program 334/030 Záchrana architektonického dědictví - doplnit o nový titul, "Kostel sv. Václava v Ostravě - záchrana objektu" - 13 mil. Kč, a kompenzovat to snížením v kapitole VPS - snížení vládní rozpočtové rezervy o těchto 13 mil. Kč.

Krátké zdůvodnění: Běží v podstatě o jediný historický objekt v městě Ostravě. I v tomto rozpočtu jsme svědky, že se ze státního rozpočtu podporuje celá řada oprav ve městech Praha, Brno, Český Krumlov, Olomouc. Ostrava má jediný takový objekt, jehož oprava, záchrana je financována zčásti z prostředků církevních, zčásti z prostředků města, ale tyto peníze jsou nedostačující. Tento objekt také má sloužit obecně, nikoli jen pro potřeby církevní, ale také pro kulturní potřeby města.

Prosím tedy, abyste tuto úpravu podpořili. Děkuji.

 

Místopředseda PSP František Brožík: Děkuji, pane poslanče. Slova se ujme pan poslanec Václav Krása, připraví se pan poslanec Petr Pleva.

 

Poslanec Václav Krása: Vážený pane předsedající, vážení členové vlády, dámy a pánové. Dovolím si podat několik pozměňovacích návrhů k projednávanému návrhu státního rozpočtu na rok 2001.

První pozměňovací návrh je poměrně rozsáhlý a je zaměřen na zlepšení sociálních služeb pro starší občany či zdravotně postižené občany. Proto si dovolím před jeho předložením říci několik slov.

Naše společnost i po jedenácti letech poskytuje sociální služby pro starší občany a pro občany se zdravotním pojištěním způsobem, který zde byl aplikován v období rozvinutého komunismu a je v příkrém protikladu se systémem sociálních služeb v zemích Evropské unie. Co čeká naše občany, kteří vzhledem k věku již nezvládnou všechny úkony sebeobsluhy? Čeká je většinou domov důchodců či ústav sociální péče. Jen mimořádně se o takového občana postará vlastní rodina, ale ta je výrazně znevýhodněna proti rodině, jejíž člen je v domově důchodců či v ústavu sociální péče. A nikdo už si nepřipouští, že větší část obyvatel domovů důchodců či obyvatel ústavů sociální péče tam odchází pod tlakem událostí, víceméně neradi, že takový člověk je vykořeněn ze svého prostředí, že ztrácí své známé, opouští svoji rodinu, ruší svoje sociální vazby, které budoval celý život, ztrácí svoji integritu a stává se manipulovaným objektem tzv. sociální péče. Nejhorší je, že občan, který potřebuje sociální služby, nemá prakticky žádnou alternativu.

Evropa jde v této oblasti zcela jiným směrem, směrem k poskytování sociálních služeb potřebným v jejich přirozeném prostředí. O tom svědčí např. ta skutečnost, že ve všech vyspělých evropských zemích je podstatně nižší počet lůžek v sociálních zařízeních na počet obyvatel ve srovnání s Českou republikou. Tento rozdíl je až neuvěřitelný. Některé země mají až desetkrát méně lůžek v sociálních zařízeních a většina sociálních služeb je klientům poskytována v jejich přirozeném prostředí a služby poskytují různí poskytovatelé.

Dámy a pánové, protože jsem hluboce přesvědčen, že poskytování sociálních služeb, služeb v domovech důchodců a v ústavech sociální péče by mělo být jako alternativní, a nikoliv prioritní, navrhuji výrazné posílení položky "výstavba a technická obnova domů s pečovatelskou službou", kterou rozpočtuje Ministerstvo pro místní rozvoj ČR, a to na úkor položky "aktivní politika zaměstnanosti" v kapitole Ministerstva práce a sociálních věcí ČR.

Domy s pečovatelskou službou představují nejlepší alternativu vůči domovům důchodců. Bohužel, na jejich výstavbu je rozpočtována částka pouze 454,3 mil. Kč a přitom Ministerstvo pro místní rozvoj ČR má v současné době nepřeberné množství žádostí od obcí na pomoc při výstavbě domů pečovatelské služby.

Jako podpůrný argument je možné zmínit, že dotace na jedno místo ze státního rozpočtu činí u domů pečovatelské služby 530 tis. Kč, ale u domovů důchodců představují více než 1 mil. Kč.

Částka 200 mil. Kč, kterou navrhuji, je určena tím, že v seznamu jsou domy pečovatelské služby, jejichž výstavbu je možné zahájit ihned na počátku příštího roku. Seznam je vypracován z materiálu Ministerstva pro místní rozvoj ČR a jsou zde zahrnuty akce, na které se již finanční prostředky nedostaly v rozpočtu na příští rok.

Zkrácením položky "aktivní politika zaměstnanosti" nedojde k žádnému zhoršení na trhu práce. Z návrhu rozpočtu je zřejmé, že v položce "aktivní politika zaměstnanosti" dojde k výraznému navýšení proti roku 2000. I když se přihlédne k tomu, že do této položky byly zahrnuty finanční prostředky na podporu zaměstnavatelů zaměstnávajících zdravotně postižené, přesto v návrhu rozpočtu se předpokládá zvýšení položky na aktivní politiku zaměstnanosti o více než 20 %. Toto navýšení není nijak řádně zdůvodněné už proto, že návrh státního rozpočtu nepředpokládá výraznější růst nezaměstnanosti.

Ministerstvo práce a sociálních věcí ČR nesouhlasí s tímto návrhem, protože prý ti, kteří příliš zestárnou v domech s pečovatelskou službou, musí stejně později odejít do lůžkových sociálních zařízení.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP