(10.20 hodin)

Poslanec Pavel Suchánek: Vážený pane předsedající, dámy a pánové. Přednesu jeden pozměňovací návrh. Navrhuji snížení vládní rozpočtové rezervy o 9 mil. korun a zvýšit kapitolu Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy, program 333 510, ve prospěch mikroregionu Rokytnice, což je svazek osmi obcí okresu Brno-venkov, na výstavbu sportovně-kulturního protidrogového centra.

Odůvodnění: Vybudování střediska tohoto typu v uvedeném mikroregionu může sehrát velmi pozitivní roli v protidrogové prevenci a být základem pro dobudování protidrogového centra.

Děkuji.

 

Místopředseda PSP František Brožík: Děkuji, pane poslanče. Slova se ujme pan poslanec Svatomír Recman, připraví se Jaroslav Štrait.

 

Poslanec Svatomír Recman: Pane předsedající, vážená sněmovno, státní rozpočet nám prošel zdárně prvním čtením zde v Poslanecké sněmovně i v rozpočtovém výboru. Rozpočtový výbor přijal usnesení, o kterém si myslím, že je dobrým základem pro jednání o státním rozpočtu ve druhém čtení v Poslanecké sněmovně. Potěšitelné je to, že rozpočtový výbor akceptoval řadu pozměňovacích návrhů předložených jednotlivými výbory a poslanci, a myslím si, že s přivřením obou očí je možno usnesení rozpočtového výboru podpořit.

Přesto mi dovolte, abych k návrhu zákona o státním rozpočtu do usnesení rozpočtového výboru doporučil vám doplnění těchto tří položek:

První položka s názvem "zahájení výstavby Ústavu sociální péče v Pržně, okres Frýdek-Místek", částku 4 900 000 korun pro rok 2001. Financování vidím ze dvou možných zdrojů. První zdroj je přímo z kapitoly Ministerstva práce a sociálních věcí, že by bylo účelově vázáno. Druhý zdroj z Všeobecné pokladní správy, z vládní rozpočtové rezervy. K tomuto doporučení chci dodat, že investiční záměr je podaný na Ministerstvu práce a sociálních věcí. Celkové náklady by činily 180 mil. korun a kapacita by byla 120 lůžek. Je to náhradní objekt za Ústav sociální péče v Ostravici, okres Frýdek-Místek, který byl v zátopovém pásmu a byl poškozen při povodních v roce 1997.

Druhé doplnění by se týkalo položky "Město Frýdek-Místek - 112 bytových jednotek, objekt čp. 811 (hotelový dům)". Pro rok 2001 bych požadoval částku 24 640 000 korun na úpravu a rekonstrukci hotelového domu se vznikem startovacích bytů. Celkové náklady na tento projekt, které by vznikly státu, by byly v částce 35 840 000 korun. Doba výstavby by byla v roce 2001 a 2002, takže v roce 2002 by byly očekávané náklady ze státu ve formě dotace 11,2 mil. korun. Zde rovněž vidím možnost finančního zabezpečení ze dvou kapitol. Za prvé z kapitoly Ministerstva pro místní rozvoj - účelovým zaměřením z programu "Rozšíření a modernizace sociálních bytů". Druhou možností je z Všeobecné pokladní správy z kapitoly vládní rozpočtová rezerva.

Posledním doplněním by byla položka "Základní škola s českým i polským vyučovacím jazykem v Hnojníku". Požadovaná částka je 8 mil. korun pro rok 2001 a bylo by to na dokončení rekonstrukce a výstavby této školy. Státní rozpočet v minulých letech takovým způsobem saturoval dostavbu této školy. Žádost je rovněž podána a projednána na Ministerstvu školství, mládeže a tělovýchovy a na Ministerstvu financí. Možnost dotací vidím rovněž ze dvou míst. Za prvé účelovou dotací z kapitoly Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy a druhou možností jako individuální dotace z VPS z vládní rozpočtové rezervy.

Chtěl bych ještě na závěr svého vystoupení ocenit vystoupení pana poslance Kvapila, který se rozhodl využít některých zkušeností z podpory bytové výstavby státem uplatňované v tehdejší ČSSR do roku 1989. Vnímám jeho návrh, že řada tehdy uplatňovaných státních podpor měla skutečně nadčasový charakter a dá se využít i v návrhu státního rozpočtu na rok 2001, který je sestavován ve zcela jiných společenských a ekonomických podmínkách.

Děkuji za podporu.

 

Místopředseda PSP František Brožík: Děkuji, pane poslanče. Slova se ujme pan kolega Jaroslav Štrait a připraví se Josef Janeček.

 

Poslanec Jaroslav Štrait: Vážený pane předsedající, dámy a pánové, dovolte mi abych v rámci rozpočtové rozpravy předložil sněmovně návrhy na řešení dlouhodobé nezaměstnanosti, resp. na finanční krytí této otázky.

Dlouhodobá nezaměstnanost je nový jev, který se prvně od roku 1993 letos projevil v solventnosti sociálního pojištění. Již při projednávání státního závěrečného účtu v červnu tohoto roku jsem upozorňoval na významné rozpočtové rezervy státní politiky zaměstnanosti a na nedostatečnou funkčnost úřadů práce při zřizování nových pracovních míst. Ani po pěti měsících se však vláda nepoučila a nadále toleruje 209 000 nezaměstnaných, kteří hledají práci déle než rok, a dalších 105 000 nezaměstnaných hledá práci déle než dva roky.

V této souvislosti si dovoluji, vážené kolegyně a kolegové, upozornit, že návrh rozpočtu nekalkuluje s možným zvýšením dlouhodobé nezaměstnanosti důsledkem restrikce předčasných odchodů do starobního důchodu a bankrotu insolventních zaměstnavatelů. Prognózovaný nárůst průměrné nezaměstnanosti z 8,9 na 9 % může být tedy vyšší. Podotýkám, že jde o obrovskou masu lidí v krizových situacích, kteří si prostřednictvím sociálního pojištění předplatili nejen podhodnocené dávky nezaměstnanosti, ale i aktivity státu ke zprostředkování nového zaměstnání.

Za osm let existence tzv. příspěvku na státní politiku zaměstnanosti se vybralo 142 mld. korun, ale jenom 36 bylo použito na nezaměstnanost. V této neodpovědné praxi vláda navrhuje pokračovat nadále. Rozpočtové příjmy příspěvku na státní politiku zaměstnanosti mají činit 24,5 mld. korun, ale výdaje jenom 10,3 mld. korun. Oproti očekávané skutečnosti letošního roku jde o horší poměr mezi vybranými a použitými prostředky, i když nepatrně, ale v průměru 676 190 korun zaplacených plátci pojistného na zřízení jednoho pracovního místa dlouhodobě nezaměstnaného bude použito k jiným účelům. Domnívám se, že i na české poměry je 210 000 lidí hledajících pomoc dosti pro nastartování změny.

V této souvislosti parlamentu navrhuji zvýšit rozpočtové výdaje na aktivní politiku zaměstnanosti ze 4,3 na 14,3 mld. korun, to je o 10 mld. korun, a tyto prostředky účelově vázat na podporu vytváření nových pracovních míst a společensky účelných pracovních míst. Jsem si vědom toho, že tady zaznělo už několik návrhů. Letos se to snad stalo módou, kdy se nebere třeba z kapitoly armády, ale bere se z politiky zaměstnanosti. Je to zcela mimořádný jev. Propočítali jsme, že za tyto peníze lze zaměstnat 55 až 60 tisíc lidí. Příslušné legislativní změny nové koncepce veřejně prospěšných prací a nových programů zaměstnávání v obci sněmovně předložím.

Současně požaduji nadále zachovat účelovou rezervu na sociální problémy a na případné zvýšení dávek sociální péče, se kterou již rozpočet pro příští rok nepočítá. Řada sociálních rizik i novou legislativou zakládaných insolventů zaměstnavatelů, nárůst dlouhodobé nezaměstnanosti atd. nejsou rozpočtově ošetřeny.

Dovolte, abych v závěru návrh precizoval. Výdaje kapitoly 313 navýšit o 10 mld. korun a výdaje kapitoly 398 navýšit o 2,1 mld. korun. Prostředky do obou kapitol přesunout z kapitoly 307.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP