(18.10 hodin)
(pokračuje Mertlík)
Jde o situaci, kdy ty toky, které byly včleněny do návrhu zákona o státním rozpočtu na rok 2000, nebyly tímto opatřením postiženy, a stav by tedy neměl být protiprávní.
Místopředseda PSP František Brožík: Děkuji, pane ministře. Pan kolega Jalůvka využije příležitosti podat doplňující otázku.
Poslanec Josef Jalůvka: Děkuji. Bohužel vámi citované příklady, pane ministře, nejsou ty, které jsem uváděl já, kde konkrétně zamezila vláda svým rozhodnutím použít prostředky Fondu rezerv a rozvoje. Podle mého názoru v tomto bodě vláda překročila rozsah svého zákonného zmocnění a jednala v rozporu s Ústavou ČR. Totéž platí pro usnesení vlády č. 700 z 12.7.2000, kde vláda zmocnila ministra financí k udělování výjimek z blokace prostředků Fondu rezerv a rozvoje.
Krátké zdůvodnění. Ve Fondu rezerv a rozvoje jsou kumulovány nespotřebované přebytky hospodaření okresního úřadu minulých let, které jsou jediným zdrojem fondu. Fond je finančním majetkem okresního úřadu, jak vyplývá z § 28 odst. 12 zákona o rozpočtových pravidlech, kterým se stanoví, že přebytky hospodaření okresního úřadu koncem roku nepropadají. V souladu s § 28 odst. 7 téhož zákona mohou okresní úřady zřizovat fondy rezerv a rozvoje v rozsahu stanoveném vládou. Pod pojem "rozsah stanovený vládou" je možno přiřadit pouze rámec daný zákonem č. 576/90 Sb., o rozpočtových pravidlech, kde jsou citovány tyto případy.
Z uvedeného vyplývá, že svým usnesením vláda překročila rozsah zákonného zmocnění daného § 28 odst. 7 zákona o rozpočtových pravidlech v platném znění, a tím jednala v rozporu s článkem 2 odst. 3 Ústavy ČR, kterým se stanoví, že státní moc lze uplatňovat jen v případech, v mezích a způsoby, které stanoví zákon. A to vše v době, kdy nositelé tohoto rozhodnutí říkají, že provádějí reformu veřejné správy s cílem decentralizace a posílení samosprávy. (Předsedající upozorňuje řečníka na překročení časového limitu.)
Okresní shromáždění bylo postaveno do nesvéprávné role, obce se cítí podvedeny. Opakuji tedy otázku, kdy a jakým způsobem vláda tento protiprávní stav odstraní.
Místopředseda PSP František Brožík: Děkuji. Pan ministr nemá, co by k tomu dodal, přesto se slova ještě jednou ujme.
Místopředseda vlády a ministr financí ČR Pavel Mertlík: Já jen stručně zopakuji své přesvědčení, že tento stav není protiprávní, a tudíž není co odstraňovat. Pokud pan poslanec tento názor má a trvá na něm, není jistě problém nalézt soudní cestou právo. Jinak ale musím říci, že z částky, která byla tímto způsobem vázána - nemám zde přesná čísla, ale bylo to kolem 800 mil. Kč - zhruba 500 mil. Kč bylo poté rozděleno, čili velká část požadavků přednostů okresních úřadů, které docházely na Ministerstvo financí, byla uspokojena.
Místopředseda PSP František Brožík: Děkuji, pane ministře. Jako další byl vylosován pana poslanec Exner, který bude interpelovat ministra dopravy a spojů Jaromíra Schlinga. Prosím, pane poslanče, máte slovo.
Poslanec Václav Exner: Pane ministře, při jednání s autodopravci 16. října jste odmítl cenovou regulaci v oblasti pohonných hmot a služeb s tím, že jste prohlásil, že jakákoliv regulace cen včetně nafty je krok zpátky, a to přesto, že - jak jste uvedl - jste členem sociálně demokratického kabinetu.
Ministerstvo financí podle vašeho názoru, který jste tlumočil v Radiožurnálu téhož dne, pouze naznačilo určitou možnost za určitých okolností zavést věcně usměrňovanou cenu, ale k tomu je zapotřebí dalších stanovisek. Upozorňuji, že věcně usměrňovaná cena, kterou jste připustil, je jednou z forem regulace cen.
Kromě toho z dnešní zprávy ČTK je na základě prohlášení ředitele vašeho tiskového odboru pana Hály důvodné podezření z kartelových dohod a počítá se s tím, že místopředseda vlády a ministr financí Pavel Mertlík se s v uvedené věci obrátí na předsedu vlády.
Na druhé straně jste při původním jednání připustil, že považujete za vhodnou regulaci, která je představována institutem prokázání finanční způsobilosti, což také znamená omezení trhu. Chci vám dát příležitost, abyste tyto své postoje vysvětlil.
Místopředseda PSP František Brožík: Děkuji, pane poslanče. Slova se ujme ministr dopravy a spojů Jaromír Schling.
Ministr dopravy a spojů ČR Jaromír Schling: Pane předsedající, dámy a pánové, regulace cen je poměrně komplikovaná záležitost. Všechny základní otázky cenotvorby jsou řešeny v intencích zákona č. 526/1990 Sb., o cenách. Tento zákon se vztahuje na uplatňování regulace a kontrolu cen výrobků, výkonu prací a služeb pro tuzemský trh včetně cen zboží z dovozu a cen zboží určeného pro vývoz. Regulací cen se ve smyslu zákona č. 526/1990 rozumí stanovení nebo přímé usměrňování výše cen cenovými orgány a místními orgány. Zboží, u něhož je uplatňována regulace cen, zařazují cenové orgány do seznamu zboží s regulovanými cenami, který každoročně vydává Ministerstvo financí ČR v cenovém věstníku.
V kompetenci Ministerstva dopravy a spojů je pouze podávat návrhy na stanovení ceny a určené podmínky ve vnitrostátní železniční osobní pravidelné dopravě. Maximální ceny a určené podmínky za použití železniční dopravní cesty, celostátních a regionálních drah v železniční nákladní a osobní dopravě, ceny a určené podmínky vnitrostátní silniční linkové osobní autobusové dopravy, ceny za vnitrostátní služby pošty a vnitrostátní výkony spojů.
Způsoby regulace cen jsou různé:
a) Může to být stanovení cen, čili úředně stanovené ceny. Jsou ceny určeného druhu zboží stanovené cenovými orgány jako maximální, pevné nebo minimální. Maximální, pevné nebo minimální ceny jsou ceny, které není přípustné překročit, změnit nebo snížit. Regulace formou úředně stanovených cen maximálních stanoví nepřekročitelné ceny, není však vyloučeno sjednání cen nižších. Do této kategorie například maximální ceny a určené podmínky za použití železniční dopravní cesty celostátních a regionálních drah v železniční nákladní a osobní dopravě, maximální cena a určené podmínky ve vnitrostátní železniční osobní pravidelné dopravě.
a) Může jít o usměrňování vývoje cen v návaznosti na věcné podmínky, nebo-li věcné usměrňování cen, kterými jsou maximální rozsah možného zvýšení ceny zboží ve vymezeném období nebo maximální podíl, v němž je možné promítnout do ceny zvýšení ceny určených vstupů ve vymezeném období nebo závazný postup při tvorbě ceny nebo při její kalkulaci. Do této kategorie patří například ceny a určené podmínky ve vnitrostátní silniční linkové osobní autobusové dopravě, ceny za vnitrostátní služby pošty a vnitrostátní výkony spojů.
***