(Jednání opět zahájeno v 17.01 hodin.)

 

Místopředseda PSP Ivan Langer: Vážené kolegyně a kolegové, dalším bodem našeho programu jsou ústní interpelace, určené členům vlády ČR.

 

104.
Ústní interpelace

 

Minulý týden jsme se dostali po v pořadí osmou vylosovanou interpelaci paní kolegyně Michaely Šojdrové. Prvním v dalším pořadí je pan poslanec Jaromír Kohlíček, interpelovaným ministrem je ministr vnitra Stanislav Gross, a to ve věci evropského systému evidence vozidel Eucaris. Prosím, pane poslanče, ujměte se slova.

 

Poslanec Jaromír Kohlíček: Děkuji. Pane předsedající, milý zbytku sněmovny, milý zbytku vlády, dovolte mi, abych se pustil rovnou k jádru věci.,

Boj proti organizovanému zločinu má mnoho aspektů. Na jedné straně je možné stav zlepšovat zlepšením práce policie, na druhé straně může pomoci mezinárodní spolupráce. K mezinárodní spolupráci nás zavazují mezinárodní smlouvy. Poslední byla Poslaneckou sněmovnou Parlamentu ČR schválena letos a týkala se mezinárodní spolupráce v boji proti organizovanému zločinu. Domnívám se, že je nezbytné ve smyslu uzavřených dohod spolupracovat na mezinárodní úrovni.

Jednou ze známých a v mezinárodním měřítku široce rozvětvených větví organizovaného zločinu je síť zlodějů aut. Je pro mne proto naprosto nepochopitelné zjištění, že v době, kdy policie těžce s gangy zlodějů aut zápasí a Evropská unie ve svých zprávách opakovaně konstatuje nedostatečnou vymáhatelnost práva v České republice, Česká republika ukončila spolupráci s provozovateli systému evidence vozidel a řidičských průkazů Eucaris, koordinovaného z centrály v Holandsku. V příloze své interpelace jsem přiložil vyjádření z Holandska.

Ptám se proto, vážený pane ministře:

Za prvé: Obnoví Česká republika své zapojení do systému Eucaris?

Za druhé: Jak bude Česká republika plnit direktivu 1999/37/EC?

Za třetí: Budeme i nadále umožňovat registraci v České republice vozidel nejasného původu?

Za čtvrté: Bude Česká republika tlačit naše výrobce k následování Škody Auto, to je k zavedení používání čísel VIN neboli Vehicle Identification Number?

A za páté: Jaká je současná spolupráce v dané oblasti, tj. v oblasti potlačování krádeží aut, s partnerskými organizacemi?

Děkuji.

 

Místopředseda PSP Ivan Langer: Děkuji, pane poslanče, slovo má pan ministr vnitra.

 

Ministr vnitra ČR Stanislav Gross: Vážený pane místopředsedo, vážený pane poslanče, kolegyně a kolegové, nepovedu tu žádné rozsáhlé řečnické cvičení, protože otázky byly poměrně pregnantní a dá se na ně odpovídat poměrně dost konkrétně.

První, co je zapotřebí říci, je to, že Policie České republiky využívala experimentálně od roku 1994 onen systém Eucaris, o kterém hovořil pan poslanec Kohlíček, využívala ho necelé dva roky, a ukázaly se určité problémy. Ty problémy spočívaly v tom, že Policie České republiky není schopna, resp. nemůže plně využít výhody tohoto systému, protože tento systém je účinný v okamžiku, kdy do evidencí motorových vozidel i těch podstatných dílů jednotlivých automobilů, které v tomto systému jsou evidovány a podle nichž se dá zjišťovat, jestli nějaký automobil, který je třeba někde registrován, je automobilem odcizeným v jiném státě, tedy tento systém je účinný potud, pokud může účastnický stát, účastnická policie vstupovat do evidencí všech zúčastněných států. V tuto chvíli, pokud vím, je jedenáct států zúčastněných na tomto projektu a dalších jedenáct států projevilo zájem o účast v tomto projektu. Takže zřejmě v rámci evropského kontinentu, pokud takovéto množství evropských zemí dá dohromady své evidence, své společné databáze, pak to představuje poměrně účinný systém.

Ta účinnost byla snížena v České republice proto, že my jsme měli možnost vstupovat pouze do evidence holandského království, to znamená, že do zbývajících evidencí jsme přístup neměli, takže ta efektivita potom šla mnohonásobně dolů a faktická použitelnost byla poměrně minimální.

Druhou komplikací pak bylo to, že dosud platný zákon o Policii České republiky neumožňuje vydávat údaje z evidencí, které jsou doposud policií vedeny, někomu jinému než tomu, kdo je uveden v zákoně. My jsme tedy tak neměli zákonnou možnost poskytovat údaje z našich evidencí někomu, kdo v tomto projektu je zúčastněn. Tudíž partnerství České republiky v tomto projektu nebylo příliš efektivní pro ostatní účastníky tohoto projektu.

Teď je tedy na místě otázka, co dál. Odpověď na tuto otázku zní tak, že vláda přijala, tuším v červnu, nový zákon o technických podmínkách a provozu na komunikacích. Tento zákon je v Poslanecké sněmovně projednáván. V okamžiku, kdy tento zákon bude Poslaneckou sněmovnou a Senátem schválen a prezidentem podepsán a vstoupí v účinnost, tato legislativní bariéra, která nám brání v efektivním využívání tohoto systému a také být efektivním partnerem spolu s ostatními účastníky, bude odstraněna, a bude potom záležet na Ministerstvu dopravy a spojů, které nově po nabytí účinnosti, ať už to bude od Nového roku, nebo v nějakém pozdějším termínu, přebere výkon státní správy v této oblasti, a tedy i vedení evidencí tak, abychom se mohli plně do tohoto projektu zapojit. Znamená to tedy, že ta legislativní bariéra měla být odstraněna přijetím tohoto zákona, který projednáváme nyní v Poslanecké sněmovně. Tolik asi k té nejpodstatnější otázce.

Byly tam další otázky, týkaly se některých směrnic Evropských společenství. Ta zmiňovaná směrnice 1999/37/EC ze dne 29. dubna 1999 je podle vyhodnocení, které máme k dispozici, v České republice v hlavních rysech plněna. Samozřejmě tím, jak uzpůsobujeme legislativu, přijímáme i některá další opatření, která v této směrnici jsou na doporučující bázi, takže nepochybně je zde co dohánět, ale zcela určitě ty hlavní rysy, které na nás jsou v tomto směru kladeny, byť nejsme členským státem Evropské unie, v tuto chvíli plníme.

Co se týče neregistrování vozidel nejasného původu, dnes je poměrně dostatečný legislativní rámec na to, aby vozidla, kde není jasný původ, kde jsou pochybnosti o původu, nebyla registrována. Policie v posledních letech také tímto způsobem postupuje, ale dochází potom k poměrně složitým situacím, kdy někde dojde k odmítnutí registrace vozidla, a dotyčný majitel potom má problémy třeba s dokazováním toho, jakým způsobem vozidlo bylo nabyto - třeba v dobré víře - v druhé zemi a jsou s tím pak velké problémy. Ale tento legislativní rámec pro odmítnutí registrace takového vozidla, kde je důvod se domnívat, že vozidlo je nejasného původu, tento legislativní rámec tu je a je dnes využíván.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP