(11.10 hodin)

(pokračuje Fencl)

Zdá se, že toto procento zaměstnanosti by mohlo být již stabilní a že by nebylo žádoucí, aby pokračovalo další snižování a takto uvolněné pracovní síly se objevily na trhu práce. Toto číslo odpovídá i průměru Evropské unie.

V obou ukazatelích došlo v roce 1999 ve srovnání s rokem 1998 k mírnému poklesu. Hlavní příčinu poklesu podílu zemědělství na hrubém domácím produktu v roce 1999 je razantní pokles cen zemědělských výrobců a tomu odpovídající pokles tržeb ze zemědělské činnosti.

Průměrné nominální mzdy, a to je informace velmi vážná, v národním hospodářství se oproti roku 1998 snížily o 8,7 procenta, přičemž průmysl zaznamenal mírnější zvýšení o 6,9 procenta. Zcela odlišný vývoj mělo odměňování v zemědělství, kde dosažená průměrná měsíční mzda 9405 Kč představuje meziroční nárůst pouze o 2,9 %, jenž je výrazně nižší nejen ve srovnání s vývojem uvedených odvětví, ale i ve srovnání s předcházejícím obdobím. Absolutně je tento příjem o 20 % nižší, než je průměr národního hospodářství.

Podstatným způsobem byl stav a vývoj zemědělství v roce 1999 ovlivněn zemědělskou politikou. Vedle legislativního zabezpečení nově přijatými právními normami byla i v roce 1999 zemědělská politika státu realizována mnohostrannou podporou zemědělství, zejména prostřednictvím tří institucí. Ministerstvo zemědělství zajišťovalo ze své rozpočtové kapitoly zemědělskou politiku především formou dotačních titulů, jakož i podpůrnými programy a programy pomoci v roce 1999 podle nařízení vlády č. 24/1999, jejíž celkový finanční objem se meziročně zvýšil o 35,1 %.

Státní fond tržní regulace zabezpečoval regulaci agrárního trhu také využíváním zdrojů státního rozpočtu, kde celkový objem vzrostl o 1,9 miliardy korun.

Příspěvek Ministerstva zemědělství, který je hlavním zdrojem financování Podpůrného garančního lesnického a rolnického fondu, se meziročně snížil na 66,1 %, v průběhu roku 1999 došlo ke snížení rozsahu podpor tohoto fondu. Hodnota odhadu produkčních podpor v dolarech vztažená na přepočteného pracovníka v zemědělství se v České republice zvýšila na 5000 amerických dolarů, avšak v Evropské unii dosáhla hodnoty 17 tisíc amerických dolarů. Pro vaši informaci, ve Spojených státech, které si zakládají na své liberalizaci, činila 21 tisíc amerických dolarů. Hodnota produkčních podpor vztažená k hektaru zemědělské půdy v České republice ve výši 215 amerických dolarů dosahovala v roce 1999 pouze 25 % podpor na hektar v Evropské unii.

Velmi negativně působil na ekonomické výsledky zemědělských podniků prudký pokles cen většiny zemědělských výrobků, stále vysoké ceny vstupu do zemědělství a přetrvávající nerovná pozice zemědělských výrobců na trhu. Celkově resort trpí nedostatkem finančních zdrojů a důsledky dlouhodobé vnitřní zadluženosti.

Zákon o zemědělství ukládá vládě České republiky, aby spolu se zprávou o stavu zemědělství předložila i návrh na opatření vyplývající z hodnocení uplynulého období. Nezbytná opatření vyplývající ze zprávy o stavu zemědělství za rok 1999 jsou uvedena v závěru souhrnu a jsou kompatibilní s opatřeními koncepce agrární politiky Ministerstva zemědělství na období před vstupem České republiky do EU, tedy koncepce agrární politiky, kterou schválila vláda České republiky svým usnesením č. 49 ze dne 12. ledna 2000.

Děkuji za vaši pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Děkuji panu ministru Fenclovi. Zprávu projednal zemědělský výbor, jehož usnesení jsme obdrželi jako sněmovní tisk 684/1.

Prosím, aby se slova ujal zpravodaj výboru pan poslanec Pavel Kováčik a informoval nás o jednání ve výboru.

 

Poslanec Pavel Kováčik: Děkuji za slovo, paní předsedající. Dámy a pánové, dovolte mi, abych vám přednesl krátkou zpravodajskou zprávu zemědělského výboru. Mám trochu dilema, jako zpravodaj mám přednášet suché údaje o jednání zemědělského výboru a přenést na vás tu atmosféru při projednávání ve výboru, a současně bych měl mít za povinnost vystoupit i jako člen klubu KSČM s názorem klubu KSČM. To učiním až v rozpravě. Nebojte se, nebudu věci spojovat, jak tu někdy bývá zvykem.

Pokud se jedná o zprávu o stavu zemědělství za rok 1999, zemědělský výbor ji projednal na své 37. schůzi 4. října 2000 a projednal ji bez výraznějších připomínek. Je třeba přiznat, že zpráva, a to ve výboru zaznělo, si může velmi oprávněně klást nároky na to, že je vyčerpávající, že je komplexní, že je velmi podrobná, že tentokrát obsahuje nejen pozitiva, která popisuje, ale že obsahuje i určitá negativa.

Stalo se dobrým zvykem, že je respektován zemědělský zákon a že zpráva obsahuje i ony návrhy nezbytných opatření. Pozitivem je, že návrhy nezbytných opatření nemyslí jen bezprostředně pouze na následující rok, ale jsou navržena na delší období, než je bezprostředně následující, příští rok.

Jeden námět tam však přece jen z hlediska technického zpracování, formální stránky věci při projednávání zazněl, a to - a prosím pana ministra, aby to bral jako námět - aby zelená zpráva napříště obsahovala vedle konzistentní, kompaktní zprávy o stavu zemědělství také podobné vyjádření, včetně oněch opatření o stavu na úseku vody, o stavu na úseku lesa, o stavu na úseku myslivosti a rybářství. Zaznělo to na výboru, jsem povinen vám to přednést.

Závěrem mého zpravodajského vystoupení si dovoluji přednést návrh usnesení zemědělského výboru, který po úvodním slově Ing. Antonína Kaliny, prvního náměstka ministra zemědělství České republiky, zpravodajské zprávě poslance Kováčika a po rozpravě doporučuje Poslanecké sněmovně zprávu o stavu zemědělství za rok 1999, sněmovní tisk 684, vzít na vědomí. Děkuji vám za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Děkuji panu zpravodaji Kováčikovi. Zahajuji všeobecnou rozpravu, do které se jako první přihlásil pan poslanec Jiří Maštálka, připraví se pan poslanec Petr Hort.

 

Poslanec Jiří Maštálka: Děkuji za slovo, paní předsedající. Kolegyně a kolegové, není mým častým zvykem, abych mluvil k problematice, která je mi vzdálenější, nicméně dnes učiním výjimku, a to z toho prostého důvodu, že jsem měl možnost tzv. zelenou zprávu konzultovat s představiteli zemědělského sektoru v mém volebním kraji.

Jaký byl výsledek? Domnívají se, že kladem předkládané zprávy je, že dává objektivní srovnání oproti předchozím rokům a že dává i porovnání s Evropskou unií i některými zeměmi jak v produkci, tak v podporách.

Za hlavní důvody výrazného zhoršení stavu v zemědělství v roce 1999 považují to, že stát nedokázal zabránit propadu cen zemědělských výrobů, nechrání zemědělce proti neplatičům z řad zpracovatelů a netrestá ani vlastníky či uživatele půdy, kteří o ni nepečují tak, aby nedocházelo k rozšiřování plevelů a půdnímu znehodnocení.

Za trvalý nedostatek předkládaných zpráv je považována absence východisek ke zlepšení stavu v zemědělství. Týká se to využívání nebo alespoň udržování veškeré zemědělské půdy v kulturním stavu, jedná se o 300 tisíc ha neobdělané zemědělské půdy, což je téměř celá výměra zemědělské půdy v mém Plzeňském kraji.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP