(16.00 hodin)

(pokračuje Vymětal K.)

Bylo hovořeno i o tom, že podpora státu pro malé a střední podnikání je do jisté míry nahodilá, že např. v nezemědělských činnostech - v nezemědělských činnostech, pokud to někoho zajímá, asi ne - byla diferencovaná podpora rozčleněná do třinácti programů v roce 1999 poskytnuta méně než 0,39 % malých a středních podniků, počítáno počet podpořených podniků k počtu malých a středních podniků. Bylo řečeno, že je otázka, zda je to přiměřené. Názor je spíš takový, že je to nepřiměřené k dosaženému hospodářskému výkonu a počtu zaměstnávaných osob ve srovnání s prostředky, které takto dostávají jiné resorty, třeba i nesystémově.

Střední a malé podnikání také trápí vysoké nájmy pronajatých prostorů. Je to otázka platební nekázně nebo platební neschopnosti odběratelů. Proto na to reaguje i usnesení hospodářského výboru, že stát by měl jít příkladem, aby stát a státní podniky vůči podnikatelům plnily své závazky.

Bylo řečeno, že je nedostatečná vzájemná spolupráce mezi středními a malými podnikateli. Málo se sdružují. Existuje jistá obava ze společných projektů. Zcela jistě v nezanedbatelné míře jim komplikuje život byrokratické chování veřejné správy a složitá administrativa.

Z hlediska analýzy malých a středních podniků je pozoruhodné, že zaměstnávaly v hlavních odvětvích ekonomiky 59,1 % z celkového počtu pracovníků těchto odvětví, ale na vývozu se podílely 37 % a na dovozu 51 %. Důvodem je zřejmě zaměření malých a středních podniků na obchodní činnost, ale je zde možné hledat také jednu z odpovědí na příčiny vývoje pasivního salda zahraničního obchodu.

Další pozoruhodností je, že výkony a přidaná hodnota na jednoho zaměstnance v průmyslu a stavebnictví jsou v malých a středních podnicích výrazně nižší než ve velkých podnicích. Domníváme se, že i toto je inspirující skutečnost.

V roce 1999 proti roku 1998 došlo ke zvýšení státních prostředků použitých na podporu o 1,1 miliardy Kč a programy jsou realizovány prostřednictvím Českomoravské záruční a rozvojové banky. Podle ní by mělo vzniknout 1 357 nových pracovních míst. Je to jistě přínosné, ale uvážíme-li, že meziročně současně došlo ke zvýšení míry nezaměstnanosti v České republice ze 7,5 na 9,4 %, bylo konstatováno, že tento přínos je žalostně malý a dopadá na řešení nezaměstnanosti zejména v krizových regionech téměř neznatelně. Pro ilustraci je možno uvést, že zvýšení míry nezaměstnanosti v okrese Ostrava např. o 1 % činí úbytek cca 2,5 tisíce pracovních míst.

Z hlediska regionálních programů jsou do strukturálně postižených a hospodářsky slabých regionů směřovány celkem dva programy, a to Region a Preference, které se rovněž nějak významně nepodílejí na vývoji nezaměstnanosti těchto regionů, která stále roste. V té souvislosti je možno také odkázat na mapky, které jsou v na str. 4 a 5 přílohy č. 2 zprávy. Na nich je vidět v půlročních odstupech, jak se ty černé regiony množí v rámci celé republiky.

K celkové zprávě bych chtěl říci ještě jednu poznámku, na kterou reaguje také usnesení hospodářského výboru. Z celkového objemu podpory malého a středního podnikání v roce 1999 ve výši - jak zde bylo řečeno už panem ministrem - 11 miliard 372 milionů připadá na odvětví zemědělství 76,3 %, tedy 8 miliard 682 milionů. To není samozřejmě důvod k nějaké závisti. Ale je dost obtížně pochopitelné, že analýzy nezemědělských programů zabírají drtivou většinu předložené 50stránkové zprávy a zemědělství, které tyto státní prostředky zásadně spotřebovává, cudně napsalo 3,5 stránky nejasné analýzy a rovněž netvoří z těchto prostředků žádá pracovní místa. Alespoň ve zprávě o tom nic nepíší. Koneckonců je vidět, že nepřítomnost ministra zemědělství u projednávání této zprávy jenom dokazuje, že tento resort se nějak nechce přihlásit - vidím, že pan ministr přichází, jsem rád, že ho vidím, právě jsem ho oslovil.

Snad jenom jednu poznámku, když už jsme téměř na konci zpravodajské zprávy. Kdybychom udělali příště zprávu o podpoře malého a středního podnikání v zemědělství, tak bychom zanedbali jen 23,7 % podpory, což není tak mnoho.

Já bych se zastavil ještě u jedné otázky, o které zde hovořil pan ministr, a to, že se připravují projekty programu podpor na rok 2001 až 2004. Jde o jakýsi střednědobý program. My už jsme ho měli na projednávání podvýboru pro podporu podnikání a legislativní činnost při hospodářském výboru. Musím říci, že tam byly vysloveny i výhrady vůči tomuto připravovanému materiálu, který zatím ve vládě projednán nebyl - že, pane ministře? Nikoliv. A to v tom smyslu, že podpora podnikání je rozdělena vlastně na dvě ministerstva, koneckonců na tři ministerstva, abych nezapomněl na zemědělství - na ministerstvo místního rozvoje, průmyslu a obchodu a zemědělství, a přitom jde o podnikatelskou sféru. Ukazují se dost výrazné názory na to, aby tyto otázky byly řešeny na jednom ministerstvu, v jednom systému, v jedné branži.

 

Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Děkuji, pane poslanče.

 

Poslanec Karel Vymětal: Dámy a pánové, teď bych měl přednést usnesení hospodářského výboru, které reaguje na všechny věci, ale nechám si to do podrobné rozpravy, ať to nečtu třikrát.

 

Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Děkuji. Zahajuji všeobecnou rozpravu a ptám se, zda se do ní někdo hlásí. Nikdo se do všeobecné rozpravy nehlásí. Končím všeobecnou rozpravu.

Přistoupíme k rozpravě podrobné, do které se přihlásil pan poslanec Karel Vymětal k přednesení návrhu usnesení. Pane poslanče Karle Vymětale, máte slovo. (Otázka jmenovaného poslance mimo mikrofon.) Ano, již je podrobná rozprava a máte přečíst návrh usnesení.

 

Poslanec Karel Vymětal: Děkuji pěkně, omlouvám se vám, líbezná paní místopředsedkyně, i vám všem, kolegové a kolegyně. Dovolte, abych přednesl návrh usnesení, jak ho hospodářský výbor doporučuje. Usnesení zní:

Poslanecká sněmovna Parlamentu ČR:

I. bere zprávu o podpoře malého a středního podnikání ze státního rozpočtu v České republice v roce 1999, tisk 659, na vědomí,

II. konstatuje, že se nedaří prostřednictvím podpůrných programů dostatečně přispět k zastavení růstu nezaměstnanosti zejména ve strukturálně postižených a hospodářsky slabých regionech,

III. žádá vládu České republiky, aby

a) pro rok 2001 připravila nový soubor programů podpory malého a středního podnikání, které efektivněji přispějí k řešení nezaměstnanosti, a to zejména ve strukturálně postižených a hospodářsky slabých okresech,

b) se zabývala platební morálkou podnikatelských subjektů se státní účastí, která má negativní dopad na malé a střední podnikatele,

c) ve spolupráci s Hospodářskou komorou připravila novelu zákona o Hospodářské komoře, která by posílila význam této komory pro podporu malého a středního podnikání,

d) příští zpráva byla zpracována zvlášť za nezemědělský sektor a zvlášť za zemědělský sektor,

IV. doporučuje vládě České republiky, aby provázala podporu malého a středního podnikání s připravovanou daňovou reformou.

Doporučoval bych sněmovně, abychom toto usnesení schválili jedním hlasováním, pokud nejsou námitky z některé strany.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP