(9.40 hodin)

(pokračuje Vymětal K.)

V poslední době se z toho vymkl pan premiér. Zdá se, že jeho léčba byla úspěšná. Ostatní členové vlády zatím nepodlehli léčebnému režimu, aby začali odpovídat na položené otázky. To je i můj problém, kdy na moji interpelaci a v ní položené otázky se panu ministrovi nepodařilo odpovědět, a proto jsem byl nucen tuto otázku předložit k projednání v Poslanecké sněmovně.

Asi jste se měli možnost seznámit s tím, o co jde. Jde o vybudování kruhového objezdu na čtyřproudové silnici první třídy mezi Hranicemi a Lipníkem u obce Drahotuše. Musím říci k této věci, že jsem si ověřoval stav na místě samém. Ten kruhový objezd byl skutečně vybudován z důvodu výstavby závodu firmy Philips v Hranicích. Zdá se mi, že ze všech špatných řešení to řešení, které bylo zvoleno, je nejlepší. Podle mého názoru je to pravda. Rád bych tady prohlásil, že je mi líto, že se nepodařilo včas připravit řešení, které by bylo definitivní, které by nezasahovalo do plynulosti dopravy na této exponované komunikaci. Pro vaši představu bych řekl, že na této silnici v inkriminovaném místě denně projíždí 25 tis. až 30 tis. vozidel. To jen abychom si uvědomili, o jakou kapacitu dopravy se v tomto místě jedná.

Já bych jen připomněl to, na co mi pan ministr v mé písemné interpelaci neodpověděl, a je mi to velmi líto. Já jsem se pana ministra tázal, kdo povolil výstavbu tohoto kruhového objezdu - na to jsem se odpovědi nedočkal -, kdo a z jakých prostředků tuto výstavbu financoval - také jsem se nedočkal odpovědi -, a výši celkových nákladů jsem se také nedozvěděl. V poslední otázce jsem se ptal, na čí náklady bude tento kruhový objezd odstraněn, a opět jsem se odpovědi nedočkal. Je pak velmi obtížné vést diskusi o takovém problému, když vlastně neznám základní odpovědi na tuto otázku.

Pan ministr mi také odpověděl ne věcně, že se počítá s tím, že do jednoho roku byl měl být tento kruhový objezd likvidován po ukončení výstavby závodu firmy Philips. Já bych chtěl pana ministra ještě vyzvat, zda by nechtěl zvážit tuto část své odpovědi, protože je mi známo, že definitivní řešení, které se nepodařilo před zahájením výstavby realizovat, to je vybudování kruhového objezdu na začátku města Hranic, kde tento kruhový objezd má obecnou opodstatněnost, jeho výstavba byla zahájena, tak podle usnesení vlády č. 321 z 29. března letošního roku, bodu III odst. 3, má toto definitivní řešení, výstavba kruhového objezdu, být ukončeno ke 30. červnu 2001. K tomuto okamžiku skončí smysl dočasného řešení, kruhového objezdu u obce Drahotuše, a tím by se měl otevřít normální prostor pro provoz na komunikaci první třídy 1/47.

Snad by bylo třeba také připomenout ještě jednu věc, že až se dostaví tento závod, který bude potřebovat také komunikační propojení po České republice a do zahraničí, tak úplně definitivním řešením bude napojení na dálnici D47. Pokud toto napojení nebude provedeno, pokud bude docházet ke zpoždění výstavby dálnice, tak samozřejmě bude mít v dopravě problémy i tento nově vybudovaný závod.

Chtěl bych i na tomto malém příkladu ukázat, jak je důležité pro region severní Moravy výstavba dálnice. Pokud by neprobíhala co nejrychleji, bude to způsobovat další a další komplikace pro život v tomto restrukturalizací postiženém regionu.

Tolik moje úvodní slovo. Je mi to velmi líto, není to útok na pana ministra. On sám se nevymyká stavu ve vládě, ostatní ministři také neodpovídají na otázky. Očekávám, že se k nim vyjádří, i když raději bych měl odpovědi písemně.

 

Předseda PSP Václav Klaus: Děkuji panu poslanci. Táži se, kdo další se hlásí do rozpravy. Pan ministr Schling.

 

Ministr dopravy a spojů ČR Jaromír Schling: Pane předsedo, dámy a pánové, než odpovím konkrétně na zatím nezodpovězené dílčí dotazy pana kolegy Vymětala, chtěl bych říci, že členové vlády pravděpodobně odpovídají na písemné interpelace poslanců tak, jak odpovídají, právě proto, aby dali poslancům možnost předložit interpelace v Poslanecké sněmovně k projednání a aby tak oni sami dostali možnost zde vystoupit a odpovědět mnohem šířeji, než by to učinili v písemné podobě jednotlivému poslanci.

Využiji tedy i já této příležitosti a sděluji nejen panu poslanci Vymětalovi, ale i Poslanecké sněmovně, že Ministerstvo dopravy a spojů se domnívá, že musí v souladu se záměry vlády podporovat napojování průmyslových zón a nově vznikajících investic na dopravní síť České republiky tak, aby tyto investice byly co nejefektivněji a co nejrychleji realizovány. Jestliže Ministerstvo průmyslu a obchodu z kapitoly svého státního rozpočtu podporuje vznik průmyslových zón, bylo by velmi špatné, kdyby Ministerstvo dopravy a spojů nebylo těmto záležitostem nápomocno zlepšováním dopravního spojení. Je to tedy součást vládní politiky.

To je už i část odpovědi panu kolegovi Vymětalovi, zda je správné stavět na rychlostních komunikacích umělé překážky. Ano, je-li to potřeba dočasně k rozvoji průmyslové zóny, pak je to správné, a proto také bylo k tomuto řešení přikročeno. K plynulosti provozu to samozřejmě nepřispělo, ale je to řešení - jak už zde bylo panem poslancem konstatováno - dočasné.

Umělé překážky se na komunikacích, jak jistě víte, budují často, a to nejen z důvodů, o kterých zde hovoříme, ale i z důvodu údržby a jiných důvodů, takže to není zase až taková zvláštnost.

Pokud jde o kruhové objezdy, já osobně jejich výstavbu velmi preferuji oproti řízeným křižovatkám. Kruhové objezdy, jak víme, mají řadu výhod a jsou ve světě široce využívány. U nás jejich užívání bylo omezeno možná jenom proto, že řízené křižovatky byly dražší.

Pokud jde o konkrétní dotazy na to, kdo povolil - povolil samozřejmě příslušný speciální stavební úřad, tedy Okresní úřad v Přerově. Kolik akce stála - náklady byly vyčísleny na 2,4 mil. Kč. Jiná řešení by samozřejmě přinesla také značné náklady, buď stejné, nebo dokonce ještě vyšší. Kdy bude kruhový objezd odstraněn - o tom tady už byla řeč, samozřejmě ihned, jakmile to bude možné, jakmile ho bude možné nahradit jiným řešením. Na čí náklady - samozřejmě na náklady státu, v tomto případě Státního fondu dopravní infrastruktury, a materiál z kruhového objezdu bude z větší části použit jinde. Tak byla stavba koncipována. Předpokládá se, že materiál za přibližně 1 mil. Kč bude možné použít jinde.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP