(15.10 hodin)

Místopředseda PSP Ivan Langer: Děkuji, pane ministře. Tento návrh jsme v prvém čtení přikázali k projednání hospodářskému výboru. Návrh iniciativně projednal také výbor pro evropskou integraci. Usnesení výboru byla rozdána jako sněmovní tisky 535/1, resp. 535/2, 3 až 4. Prosím, aby se slova ujal zpravodaj hospodářského výboru pan kolega Oldřich Vojíř.

 

Poslanec Oldřich Vojíř: Vážený pane předsedající, vážený pane ministře, členové vlády, dámy a pánové, dovolte mi jen pár slov a shrnutí skutečně velmi složité práce, která spočívala především v tom, že tento zákon je naprosto novým zákonem z pozice České republiky. Tento zákon aplikuje evropské normy, ať již v oblasti elektrotechniky, nebo v oblasti plynárenství. Celá Evropa je v podstatě přesvědčena, že v oblasti, která dosud byla víceméně tabu pro trh jako takový, je možno trh realizovat, nicméně s určitými prvky regulace, protože v takovémto specifickém odvětví existují přirozené monopoly, které by mohly své přirozené postavení zneužít.

V Evropě existovaly v podstatě dva modely, jak se vypořádat s tím, aby mohl vzniknout trh. Jeden model byl označován jako single buyer, to znamená jediný nákupčí z hlediska nákupu energie a de facto poté jakési paprskovité distribuce, a druhý model byl model přístupu třetích stran, to znamená jednoduše řečeno, že na jedné straně stojí výrobci, na druhé straně stojí spotřebitelé a ti mezi sebou dojednávají jak množství odběru, tak cenu energie a mezi nimi stojí právě to monopolní postavení, to znamená buď přenosová, nebo distribuční soustava, která je povinna jim tuto energii dodat, nicméně za regulované ceny. Proto se také někdy používá zkratka regulovaný přístup třetích stran. V našem principu jsme tento model také zvolili, protože se jím ubírá de facto celá Evropa.

V tomto zákoně se vláda pokusila popsat tři roviny. První rovina je elektrotechnická, druhá rovina je plynárenství a třetí rovina je teplárenství. Je to velmi složité, protože některé přístupy v Evropě jsou takové, že každý segment je popsán samostatně. Ono to má samozřejmě svoji logiku, popisovat některé věci samostatně, na druhé straně existuje logika toho, že se to zintegruje, protože bezesporu zase existují prvky, které jsou společné, a bylo by zbytečné, aby se popisovaly per partes.

Nejtěžšími úskalími tohoto zákona vedle pregnantní definice pojmů, aby bylo naprosto jasné, že vymezujeme určitý prostor, určité území, určité parametry a říkáme také, kdo může a nemůže na tomto trhu existovat a za jakých podmínek na tomto trhu může existovat, tak nejtěžší oblastí zřejmě byla oblast regulace, kde jsme byli hluboce přesvědčeni o tom, že má být regulováno jen to, co je nezbytně nutné, a to, co není nutné regulovat, aby regulováno nebylo. Na druhé straně jsme byli přesvědčeni o tom, že jestliže něco reguluji a mám nástroj v rovině věcné, tak musím mít také nástroj v rovině vymáhatelné, tzn. musí existovat forma, jak svá rozhodnutí - teď myslím z pozice regulátora - vymoci a případně sankcionovat. I zde jsme nalezli určitou shodu, určitý převodový můstek mezi nově vznikající institucí Energetickým regulačním úřadem a stávající institucí Státní energetickou inspekcí.

Další složitý problém byl onen zmíněný operátor. Je to nová instituce, je to akciová společnost založená státem jednorázově s tím, že je možné, aby podíly této akciové společnosti si nakupovali jednotliví hráči na tomto trhu, nicméně do omezeného limitu. Má to svou logiku, ale mohou v této instituci být, mohou ji kontrolovat společně se státem. Je to opět určitá forma, jak ztransparentnit tuto instituci. Vedle této instituce je definován tzv. krátkodobý trh, kde jsme se shodli, že by mělo být realizováno, aspoň po přechodnou dobu, když existuje chráněný zákazník, určité množství obchodů, aby bylo vidět, za jaké ceny se obchoduje, a tudíž aby regulátor mohl říci ano, je to pro mě jistá informace, zda chráněný zákazník není náhodou znevýhodňován postavením jednotlivých subjektů, protože on si sám svého dodavatele vybrat zatím nemůže. Říkám zatím, protože načasování plného otevření trhu je od roku 2002 do - projde-li ten pozměňovací návrh - roku 2006 v elektrotechnice a v plynárenství je to od roku 2005 do roku 2008 na úroveň stanovenou Evropskou unií.

Jedním z dalších problémů, který byl velmi složitý a dlouho diskutovaný a v poslední fázi shledán jako nutný pro to, aby byla naplněna i určitá filozofie, že tato republika chce podporovat vysoce účinné energetické zdroje a alternativní zdroje, a protože oba typy zdrojů jsou ekonomicky velmi náročné, tak byl přijat pozměňovací návrh, který v podstatě říká, že z těchto zdrojů jejich technologické množství vyrobené energie, tzn. nezbytně nutné, bude povinně vykupováno. Veškeré další procesy, za kolik, jakým způsobem atd., bude upravovat vyhláška Ministerstva průmyslu, jestli se nepletu. Myslím, že to byl krok velmi zdařilý. Musím říci, že je to obdoba ze stávajícího zákona 224/94 Sb. Myslím, že je to nutné v té vyhlášce velmi precizně dotáhnout do určitého detailu a proti tomu - a myslím, že teď jen trochu odbočím, snad mi to prominete - na druhé straně zákon, který bude následovat, pak jsem v té věci protestoval a budu protestovat proti zelenému haléři, protože se domnívám, že tato forma obnovitelných a alternativních zdrojů a zdrojů z kogenerace je výhodnější, protože se rozloží na celé území ČR, a nikoli že by byl pouze jeden segment zdrojem onoho zeleného haléře. Ale je to jistá odbočka, naznačoval jsem, že ty dva zákony spolu v jistých segmentech souvisejí.

Myslím, že z tohoto pohledu jsem snad popsal ta nejsložitější místa včetně toho, co popsal pan ministr. Dovolte mi tedy jen konstatovat, že se nakonec sešlo 1300 pozměňovacích návrhů. Z toho je patrné, že se tím probrat nebylo jednoduché, byť některé byly duplicitní, ale přesto jsme nakonec našli shodu zhruba nad 180 pozměňovacími návrhy, které skutečně tuto normu vylepšují. Přál bych si, aby model, který zavádíme, byl funkční a nemuseli jsme ho v nějaké velmi krátké době upravovat či opravovat. Shodli jsme se na tom, že všechny vyhlášky, které - bude-li zákon přijat pak v té pozměňovací formě - budou hospodářskému výboru předloženy ve dvou fázích. V první fázi ty, které budou platit od 1. 1. 2001, ve druhé fázi ty, které budou platit od roku 2002.

Myslím, že to bylo velmi korektní jednání, korektní složité projednávání, a dovolte mi říci, že tak jak to někdy v životě bývá, ne vždy se podaří každého naprosto uspokojit. Ale my jsme přesvědčeni, že tento zákon by měl vyhovovat drtivé většině všech hráčů na energetickém trhu od spotřebitelů, dodavatelů, ale i všech těch, kteří jsou mezi těmito dvěma subjekty. Děkuji za pozornost.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP