(19.30 hodin)

(pokračuje Páralová)

Přitom vše, co pan předseda Klaus řekl, je slovo od slova pravda. A pokud pan ministr v televizi tvrdí, že je naprosto zřejmé, že jsou sezónní práce zvládnuté, tak má určitě pravdu, protože je lidé musí zvládnout zákoník nezákoník, Špidla Nešpidla. Ale pokud se domnívá, že je v novele zákoníku práce dobře zvládnuta úprava tzv. nerovnoměrné pracovní doby, která je využívána právě při sezónních pracích, pak se fatálně mýlí.

Děkuji vám za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Děkuji paní poslankyni Páralové. Slovo má pan poslanec Martin Starec, svoji přihlášku stáhli pan poslanec Tlustý, pan poslanec Ondruš, pan poslanec Zaorálek a pan poslanec Tomáš Teplík. Znamená to, že se připraví pan poslanec Kalousek.

 

Poslanec Martin Starec: Vážená paní předsedající, vážená vládo, kolegyně a kolegové. Vzhledem k tomu, že několik z vás stáhlo své přihlášky, dovolím si tohoto času využít. (Oživení v sále.) Ale to berte jako vtip.

Mám velice stručnou připomínku k tomu, co vláda předala do Poslanecké sněmovny pod tiskem 656 - Zpráva o stavu realizace Programového prohlášení a o činnosti vlády ČR.

Jsem nesmírně rád, že se na konci tohoto materiálu objevily určité závěry, protože koneckonců každá analýza a každá zpráva, která hodnotí nějaké období, musí skončit konkrétním závěrem.

Ocitoval bych začátek těchto závěrů, protože na ně potom navážu ve svém vystoupení:

"Ve druhé polovině svého funkčního období se vláda ČR při zachování své zahraničně politické orientace hodlá soustředit především na tyto základní otázky domácí politiky:

a) Další akcelerace ekonomického růstu spojená zejména se zvýšením investičních výdajů. Za tím účelem bude vláda prostřednictvím mimorozpočtových státních fondů dopravy a bydlení podporovat jako investice s nejvyšším multiplikačním efektem infrastrukturní a bytové investice, přičemž prostředky těchto fondů budou prostřednictvím Fondu národního majetku čerpány z privatizačních fondů."

Osobně si nesmírně vážím úsilí vlády ČR, které vede k jasnému zlepšení situace v zemi v oblasti ekonomiky. Myslím si, že to moji předřečníci a zpráva sama již dostatečně doložili. Koneckonců tato zpráva není diskutována dnes poprvé, ale v podstatě tři týdny probíhá v médiích velmi silná informační kampaň v této věci a myslím si, že o tom bylo již mnoho řečeno.

Jsem také rád, že se po celou tu dobu, co vládne vláda sociální demokracie, podařilo nejenom nastartovat ekonomický růst, ale také udržet přiměřený sociální smír, protože víme, že jsou oblasti, kde situace prostě lehká není, a nenamlouvejme si, ani v nejbližších měsících z objektivních důvodů lehká být nemůže. Byl bych velice rád, aby to, co se podařilo během dvou let udělat, tzn. vytvořit jakýsi prostor pro postupné zlepšení situace v zemi jako takové, abychom postupně dokázali řekl bych ještě více se zaměřit na ty oblasti, kde věci jsou zatím v situaci, která není lehká.

Sedí tady pan ministr průmyslu a obchodu, sedí tady další ministři. Vím z jejich činnosti, že pro toto dělají maximum, a budu jim držet palce a uděláme vše pro to, aby se situace jak na severu Čech, tak na severu Moravy mohla zlepšit. A myslím si, že tato proklamace má v tuhle chvíli ten význam, že za chvilku budeme projednávat státní rozpočet. Předpokládám, že tak jako v rozpočtech dvou minulých budou patřičné kapitoly, které se týkají průmyslových zón a dalších, patřičně zvýrazněny, a moc bych žádal vládu, aby na základě informací o tom, že bude finanční tlak směrem ke vzdělání, což naprosto jednoznačně podporuji, se nezapomnělo na ty investice, které se vzděláním také souvisejí, a to je, abychom vzdělané lidi potom měli vlastně kam umístit.

Domnívám se, že speciálně v těchto dvou oblastech to chce speciální přístup a speciální náhled. Zatím oba rozpočty a de facto obě zprávy mohly v této věci kladně hovořit, protože bylo v této věci hodně uděláno. Ale myslím si, že je potřeba tuto věc zdůraznit a mít ji neustále na zřeteli.

Do jisté míry je to zpráva pololetní, protože to je polovina času práce této vlády. Jsem přesvědčen, že druhá polovina bude akcelerující a že v těch oblastech, kde zatím situace ani ekonomicky, ani sociálně není příliš dobrá z objektivních důvodů, se podaří jinak dobré trendy, které se v republice objevují, postupně přenést i do těchto míst.

Jsem nesmírně rád, že dneska pan ministr Lachnit přečetl v interpelacích i informaci o tom, že bylo přehodnoceno hodnocení okresů, které jsou zvlášť strukturálně postiženy či jinak postiženy, a myslím si, že nový seznam lépe odráží současnou situaci a umožní nám věci projednávat tak, abychom závěr, o kterém jsem tady hovořil, tj. v závěr, který je i obsažen ve zprávě o stavu realizace programového prohlášení, dotáhli do konce.

Osobně patřím mezi ty, kteří jsou s prací vlády spokojeni. To samozřejmě nesouvisí jenom s tím, že jsem poslancem vládní strany, ale mohu to doložit i na okresu, kde působím, kde se situace skutečně začíná obracet k lepšímu.

Děkuji za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Děkuji panu poslanci Starcovi. Nyní se přihlásil místopředseda vlády a ministr práce a sociálních věcí Vladimír Špidla, kterému udílím slovo.

 

Místopředseda vlády a ministr práce a sociálních věcí ČR Vladimír Špidla: Nebudu se pouštět do detailů, protože respekt k emocím různých lidí je u mne velmi vysoce rozvinutý a zřejmě i souvisí s obecnou ochotou přemýšlet o slovech druhých. Ale dovolte mi, abych se jenom lehce dotkl toho, co považuji za nejpodstatnější.

Paní poslankyně Páralová ve svém poměrně ostrém projevu se přihlásila obecně k politice nízkých mezd. Ona v podstatě naznačila, že minimální mzda podle její úvahy vede k nezaměstnanosti, což není nikde doloženo. Řada studií má názor obdobný paní poslankyni Páralové, řada studií má názor, který je odlišný od názoru paní poslankyně Páralové, obecně ekonomické studie hovoří o tom, že vliv minimální mzdy na trh práce je okrajový a přitom minimální mzdy mívají daleko vyšší úroveň ve vztahu k průměrné mzdě, než je to případ České republiky. Ale to je věc, která je jiná.

To rozhodující je, že paní poslankyně se přihlašuje k politice nízkých mezd jako jakési konkurenční výhodě. Myslím si, že je naprosto zřejmé, že politika nízkých mezd je falešnou cestou, že chceme-li dosáhnout konkurenceschopnosti, musíme rozvíjet jinou, snazší schopnost, schopnost kvalifikované honorované práce, nikoliv konkurovat nízkými náklady práce.

Je také velmi důležité - a myslím si, že tady bych se mohl blížit i k názoru některých konzervativních protivníků - a je významné, aby ve společnosti se vytvořila jistá střední vrstva. Pokud tato střední vrstva, která se zdá být základem pro fungování demokratických společností, protože je určitou stabilní složkou, má dosáhnout rozsahu, který je potřeba, je nutné si uvědomit, že přístup do střední vrstvy musí být možný prostřednictvím práce a prostřednictvím mzdy, že středostavovská pozice nemůže být vyhrazena pouze podnikatelům, úspěšným živnostníkům nebo některým lidem ve svobodném povolání. To je klíčová záležitost a myslím si, že z dlouhodobého hlediska pro sociální politiku velmi významná. Proto se vláda jasně přihlašuje k politice zvyšování minimální mzdy. Tato politika byla velmi pečlivě projednána se zástupci podnikatelů i zaměstnanců.

A mohu snad uvést na okraj, že poté, co ve Velké Británii byla zavedena minimální mzda, došlo k relativně výraznému, za posledních asi 20 let nejprudšímu poklesu nezaměstnanosti.

V další otázce, která se zde vynořuje, totiž v tendenci redukovat náklady na sociální ochranu, musím říci, že i v tomto případě jsou takto vyhrocené názory mimo realitu.

Česká republika obecně patří v evropském kontextu a kontextu OECD k zemím, které mají nejmenší podíl nákladů na sociální ochranu ve vztahu k hrubému domácímu produktu. Je to přibližně 20,1 %, za námi jsou pouze Irsko a Portugalsko ze statistik OECD, zatímco průměrný náklad na sociální ochranu v rámci Evropské unie je přibližně 28 %, nepočítaje v to Řecko.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP