(17.40 hodin)

(pokračuje Šojdrová)

Tento přetrvávající vnitřní dluh v odborném školství mě zneklidňuje o to víc, že od 1. 1. 2001 dojde k převádění těchto škol do vlastnictví krajů. Kraje tedy dostanou ne vlastní vinou do svého vlastnictví zadlužené školy. Považuji za zodpovědnost státu, aby se touto situací zabýval, aby ji řešil.

Proto se vás ptám, zda tato situace bude řešena a jak. Děkuji předem za odpověď.

 

Předseda PSP Václav Klaus: Děkuji paní poslankyni. Prosím pana ministra Zemana.

Než dojde pan ministr, sdělil bych, že pan místopředseda Langer stahuje své interpelace 21, 26, 28, 30.

 

Ministr školství, mládeže a tělovýchovy ČR Eduard Zeman: Pane předsedající, dámy a pánové, vážená paní poslankyně, vaše obavy v tomto směru plně chápu, mohl bych je i doplnit o přesné cifry, které kde chybějí. Odpověď bude asi jen z polovičky uspokojující.

V návrhu rozpočtu na příští rok, tak jak ho předkládá ministerstvo školství, jsou tyto problémy v plném rozsahu navrženy k řešení. Samozřejmě bude otázkou jak ve vládě, tak posléze v této sněmovně, nakolik tyto nároky budou uspokojeny.

Bohužel, v tuto chvíli lepší odpověď nemám. Více budu vědět, až budu mít schválený rozpočet příštího roku.

 

Předseda PSP Václav Klaus: Děkuji. Paní poslankyně smutně kývá hlavou a doplňující otázku nemá. Pan ministr smutně rozhazuje rukama, takže to je žalostný výsledek.

Prosím pana poslance Kořistku. (Ministr Lachnit přichází.)

Prosím, pane poslanče. Prosím dále pana poslance Brouska, aby byl připraven, a paní poslankyně Páralová.

 

Poslanec Zdeněk Kořistka: Vážený pane předsedo, vážený pane ministře, když jsem se seznamoval s materiálem vlády, který definoval programy podpor malého a středního podnikání na rok 2000 a kterým se dnes ve sněmovně chlubil ministr Grégr, je to tento materiál (ukazuje ho), narazil jsem na značný problém. V programu Region je v příloze uveden seznam strukturálně postižených a hospodářsky slabých regionů. Právě v těchto okresech lze získat finanční příspěvek k úroku u bankovního úvěru, což je v dnešní době pro podnikatele velká podpora.

Tuto podporu vítám, ovšem problémem je seznam okresů, kde může podnikatel o tento příspěvek požádat. Tento seznam je již v letošním roce překonán a některé okresy sem podle současných čísel nezaměstnanosti, ale i podle svého hospodářského postižení nepatří, a jsou tedy tímto programem zvýhodněny. Nechci zde jmenovat jednotlivé okresy, ale jsem přesvědčen, že okresy s mírou nezaměstnanosti 6 % a s dynamickým cestovním ruchem nepatří mezi postižené regiony.

Pro mne je nepřijatelné, aby v seznamu nebyly uvedeny regiony, například okresy Frýdek-Místek, kde je 15% nezaměstnanost, Ústí nad Labem 14 % nebo Hodonín 14 %. Tyto okresy jsou postiženy nejen dlouhodobě vysokou nezaměstnaností, ale jsou postiženy i strukturálně. Získal jsem informace, že příprava seznamu vycházela bohužel ze zastaralých čísel a informací z roku 1997 až 1998.

Ve vládním usnesení se uvádí, že vaše ministerstvo může průběžně seznam aktualizovat. Mám tedy tyto dotazy:

1. Víte o tom, že současný seznam postižených okresů vychází z tři roky starých údajů?

2. Do jaké doby lze připravit nový, aktualizovaný seznam?

Věřím, že diskuse je potřebná, a chci vás požádat o vstřícnost k tomuto požadavku s tím, že jde o vytvoření podmínek pro podporu podnikání právě v těch okresech, které jsou dnes v těžké situaci. Děkuji za pozornost.

 

Předseda PSP Václav Klaus: Děkuji. Prosím pana ministra o odpověď.

 

Ministr pro místní rozvoj ČR Petr Lachnit: Vážený pane předsedající, dámy a pánové, v zásadách regionální politiky vlády České republiky, které byly přijaty usnesením vlády ČR č. 235 z 8. dubna 1998, byl systém vymezování regionů se soustředěnou podporou státu navržen v tom smyslu, že byly vymezeny dva základní typy problémových oblastí, jejichž charakter odpovídal regionům - cíle číslo 2 a 5B strukturální politiky Evropské unie. To je cíl číslo 2 byla podpora regionů vážně zasažených poklesem průmyslu, cíl číslo 5B byla podpora venkovských regionů.

Ad A/. Strukturálně postižený region je obdoba cíle č. 2 strukturální politiky Evropské unie v oblasti s vysokým zastoupením průmyslu a vysokým stupněm urbanizace, jejichž průmyslová základna prochází výraznou restrukturalizací a poklesem spojeným s nadprůměrnou nezaměstnaností.

A dále potom za B/ hospodářsky slabé regiony, obdoba cíle 5B strukturální politiky EU, a to jsou oblasti, které jsou charakteristické nízkou životní úrovní, nadprůměrným podílem nezaměstnanosti v primárním sektoru, nízkou hustotou osídlení a vesměs nadprůměrnou nezaměstnaností. Obecně jde o venkovské oblasti s nižším stupněm urbanizace, ekonomického rozvoje, avšak s lepším životním prostředím.

V souvislosti s odlišnou charakteristikou byly pro každý problémový typ použity pro vymezení jiné ukazatele, odpovídající ale jejich základní charakteristice. Hodnocení bylo prováděno v úrovni okresů. Údaje za nižší jednotky Český statistický úřad nesleduje, a to za

a) pro vymezení strukturálně postižených regionů byly v zásadách regionální politiky zvoleny tyto ukazatele:

1. podíl zaměstnanosti v průmyslu na celkové zaměstnanosti v roce 1990, vývoj zaměstnanosti v průmyslu v letech 1990 - 1995, míra nezaměstnanosti k 31. 12. 1997, počet podnikatelů na tisíc obyvatel v roce 1996.

Pro vymezení hospodářsky slabých oblastí byly v zásadách regionální politiky použity ukazatele:

1. míra nezaměstnanosti k 31. 12. 1997, daňové příjmy místních rozpočtů na jednoho obyvatele v roce 1996, průměrná mzda v roce 1996, podíl zaměstnanosti v zemědělství a lesnictví v roce 1990, vývoj zaměstnanosti v zemědělství a lesnictví v letech 1990 - 1995 a hustota osídlení v roce 1996.

Ukazatele pod body 4 - 6 byly do výsledného součtu započítány s váhou 0,5, ostatní ukazatele pak s váhou 1,0.

Mezi problémové oblasti bylo v zásadách regionální politiky zařazeno osm okresů s nejhorším bodovým hodnocením v případě strukturálně postižených oblastí - v závorce tedy uvádíme Most, Karviná, Kladno, Teplice, Chomutov, Děčín, Ostrava a Přerov, a deset okresů s nejhorším výsledkem v případě hospodářsky slabých oblastí. A to byly okresy Jeseník, Tachov, Znojmo, Louny, Český Krumlov, Prachatice, Bruntál, Třebíč, Břeclav a Klatovy. Takto vymezené oblasti v zásadách regionální politiky zahrnuly 2,2 mil. obyvatel, což bylo 21,4 % obyvatel České republiky, z toho strukturálně postižené oblasti vymezené po roce 1998 zahrnuly 1,4 mil. obyvatel, to je zhruba 13,3 % populace, a hospodářsky slabé 0, 8 mil. obyvatel, to je 8,1 % populace obyvatel. Pro srovnání - hospodářsky problémové oblasti v roce 1997 zahrnuly 20,5 % populace v České republice.

Nyní k otázce aktualizace vymezení problémových regionů od roku 2001. Ty se týkají potom zákona o podpoře regionálního rozvoje a strategie regionálního rozvoje České republiky. První zákon byl v současné době schválen oběma komorami našeho Parlamentu, strategie regionálního rozvoje byla na pořadu jednání vlády včera. Probíhající hospodářské a sociální změny se promítají rozdílně i do regionů. Z toho důvodu je potřeba aktualizace vymezení regionu se soustředěnou podporou státu. Na základě nových údajů a upravené metodiky je navrhováno od roku 2001 nové vymezení regionů se soustředěnou podporou státu.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP