(16.20 hodin)

(pokračuje Tošovský)

My dnes máme jejich stanoviska k některým pozměňovacím návrhům na stole a bylo by nemoudré se jimi neřídit, zejména jestliže větší část poslanců považuje náš vstup do Evropské unie za prioritu.

Druhá skupina pozměňovacích návrhů podle našeho názoru není v souladu se zněním ústavy. Zase jako příklad bych zde uvedl návrh na jmenování členů bankovní rady. Nechci vůbec dávat jakýkoliv apriorní soud, pokud jde o věcnou podstatu záměru, ale podle právního názoru České národní banky zákonem nelze měnit nebo dodatečně napravovat ústavu. A zvlášť právně nepřijatelné je zavedení principu retroaktivity, který také v pozměňovacích návrzích zaznívá.

Za rozpor s ústavními principy považujeme i návrh, který dosavadní majetek České národní banky označuje za majetek státu, a na to navazuje potom kontrolní kompetence, pravomoc Nejvyššího kontrolního úřadu. Česká národní banka sice odvádí svůj zisk do státního rozpočtu, ale není příjemcem žádných rozpočtových výdajů, jejichž užití kontroluje Nejvyšší kontrolní úřad.

Toto jako příklad, pokud jde o skupinu připomínek, které nejsou v souladu se zněním ústavy.

Třetí skupina připomínek jsou ty, které mohou podstatně zkomplikovat činnost České národní banky. Jde například o kompetence vůči konsolidačním celkům. Věcně jde o to, že inovace ve finančním sektoru mohou vést k útěku před bankovním dohledem do různých holdingů, a návrh zákona se snaží tomuto zamezit. Po formální stránce jde zase o harmonizaci s příslušnou směrnicí Evropské komise o dohledu na konsolidovaném základě.

Další příklad z návrhů, které mohou zkomplikovat činnost ČNB, je návrh na dva rozpočty pro jedinou instituci, přičemž je velmi obtížné rozdělit, co je běžné hospodaření a co nikoliv.

Další takový příklad jsou kompetence vyžadovat informace a podklady od některých nebankovních institucí, což se využívá k sestavení platební bilance. V případě, že by tato kompetence byla vypuštěna ze zákona, Česká národní banka a vláda by nebyla schopna sestavit platební bilanci státu, opět by nebyla schopna zabezpečit zásadní informační povinnosti vůči Evropské centrální bance a Eurostatu a nemohli bychom prokázat připravenost příslušné informace ani v budoucnosti získat.

Dalším takovým příkladem je dozor Komise pro cenné papíry nad obchody ČNB. ČNB vstupuje na finační trhy proto, aby realizovala svoji měnovou politiku a aby spravovala a ukládala devizové rezervy. Takovýto dozor by omezil a ztížil výkon těchto činností a navíc by představoval určitý dohled nad měnovou politikou ze strany Komise pro cenné papíry.

To jsem uvedl pouze jako příklady některých návrhů, a je jich tady daleko více, které podle našeho názoru by neměly být přijaty.

Závěrem mně dovolte říci, že ČNB vyvíjela od svého založení činnost podle dnešního, dosud platného zákona, který je teď tolik připomínkován. Česká koruna se přitom stala zdravou měnou, naši občané jí důvěřují a na světových trzích se s ní rozsáhle obchoduje. V posledních letech se tu radikálně snížila inflace, vytvořilo se nízkoinflační prostředí jako jedna z hlavních podmínek pro dlouhodobě udržitelný růst ekonomiky a také pro naše dobré vyhlídky na integraci do evropských struktur. Nesporný podíl na tomto úspěchu měl právě právní rámec postavení centrální banky. Považoval bych proto za málo šťastné nejen pro nás, ale pro všechny občany, kdyby se tyto příznivé podmínky pro naši práci zhoršily a řízení měny by se stalo více závislým na momentální konstelaci politických sil a na jejich krátkodobých prioritách.

Děkuji za pozornost.

 

Předseda PSP Václav Klaus: Děkuji panu guvernérovi. Pan poslanec Sobotka.

 

Poslanec Bohuslav Sobotka: Pane předsedající, dámy a pánové, dovolte mi, abych využil třetího čtení k tomu, abych podal legislativně technicky upřesňující návrhy týkající se mých pozměňujících návrhů, které jsem přednesl ve čtení druhém.

Jedná se celkem o tři upřesňující návrhy. Tyto návrhy skutečně nejsou věcného charakteru, ale jsou charakteru legislativně technického.

Můj první návrh se týká bodu D13, konkrétně zde zmíněného § 43. Navrhuji, aby v § 43 se za slova "s cennými papíry" doplnilo slovo "které".

Celkově po tomto doplnění odstavec zní:

Vydávání cenných papírů Českou národní bankou podle tohoto zákona, jakož i obchodování s cennými papíry, které je prováděno Českou národní bankou při plnění jejího hlavního cíle, při správě devizových rezerv, při usměrňování peněžního trhu a při jejích obchodech s bankami, pobočkami zahraničních bank a Českou republikou, nepodléhá povolení ani výkonu státního dozoru.

Další upřesňující návrh se týká mého návrhu, který je uveden pod bodem D11 a týká se nového znění § 49a, varianta I. Navrhuji doplnit odkazy pod čarou analogicky, jak je tomu v návrhu uvedeném pod bodem A30, tj. v odstavci 3 navrhuji doplnit odkaz pod čarou č. 24, který zní:

Zákon č. 236/1995 Sb., o platu a dalších náležitostech spojených s výkonem funkce představitelů státní moci a některých státních orgánů a soudců, ve znění pozdějších předpisů.

A v odst. 4 navrhuji doplnit odkaz pod čarou č. 25, který zní:

Zákon č. 143/1992 Sb., o platu a odměně za pracovní pohotovost v rozpočtových a některých dalších organizacích a orgánech, ve znění pozdějších předpisů.

Třetí návrh, který bych předložil, se týká posledního pozměňujícího návrhu uvedeného pod bodem D17, kde navrhuji vypustit slova "§ 30" a současně navrhuji kromě slova "§ 30" vypustit i slovo, kterým je "písmeno a)", a současně navrhuji slovo "které" nahradit slovem "který".

Tolik mé legislativně technicky upřesňující návrhy.

 

Předseda PSP Václav Klaus: Děkuji panu poslanci Sobotkovi. Táži se, zda se ještě někdo jiný hlásí do rozpravy. Pan poslanec Tlustý.

 

Poslanec Vlastimil Tlustý: Vážený pane předsedo, vážená vládo, vážený pane guvernére, dámy a pánové. I dnešní rozprava v rámci třetího čtení k tomuto návrhu zákona je dokonalým důkazem toho, že diskuse o zákonu, která by mohla a měla být věcná, se stala diskusí, ve které jsou překrucována fakta, a na návrhy se zcela zjevným záměrem směřující návrhy k tomu, aby ČNB byla ve standardním nezávislém postavení, tak jako jsou centrální banky ve všech vyspělých demokratických státech. Tato snaha je interpretována neustále jako snaha o omezování nezávislosti.

Dovolte mi proto, abych probral podstatné předložené pozměňovací návrhy a charakterizoval je a na těchto konkrétních a nejvýznamnějších příkladech dokázal, že naším záměrem při předkládaní těchto pozměňovacích návrhů je standardní nezávislost centrální banky jako instituce českého státu, že tyto návrhy neohrožují nezávislost ČNB, nicméně asi, jak se zdá, přesně stavějí centrální banku do definovaného postavení. A já si umím představit, že ti, kteří dnes požívají výhod méně přesně definovaného postavení, se této snaze zpřesňující jejich pravomoci brání a pokoušejí se je interpretovat jako zásah do jejich nezávislosti.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP