(12.00 hodin)

Ministr průmyslu a obchodu ČR Miroslav Grégr: Vážený pane předsedající, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, domnívám se, že dnes projednáváme velice zásadní materiál, i když účast tomu nenasvědčuje. Nechci opakovat, co máme před sebou ve sněmovním tisk 656, ale chtěl bych se i na základě proběhlé diskuse - a jak tady bylo řečeno, aby to bylo shrnuto, nediskutovalo se k jednotlivostem, i když si to také v některých případech neodpustím - pokusit to shrnout.

Domnívám se, že z předloženého hodnocení vyplývá, že vláda skutečně úspěšně plní úkoly svého Programového prohlášení. Domnívám se, že za necelé dva roky jejího působení je převážná část záměrů naplněna nebo se průběžně naplňuje. Zatím mě nikdo nepřesvědčil o opaku a Programové prohlášení vlády bylo touto sněmovnou přijato. Trošku neskromně si troufám tvrdit, že toto hodnocení platí i o práci mnou řízeného ministerstva.

Bylo zde řečeno, že se nedíváme do budoucna. Na Ministerstvu průmyslu a obchodu poprvé za posledních deset let byly vypracovány koncepční materiály. Byly to vládou schválené politiky. Některé tyto politiky v definovaných oblastech byly akceptovány i Evropskou unií. Konkrétně jde o politiku průmyslovou, politiku energetickou, politiku spotřebitelskou, politiku proexportní, politiku surovinovou, politiku malého a středního podnikání atd., které se v praxi realizují a naplňují. Jen namátkou mohu uvést pozitivní vliv proexportní politiky na postupné zlepšování obchodní bilance nebo vliv investičních pobídek na příliv přímých zahraničních investic.

Když už jsem se dotkl investičních pobídek, nemohu pominout to, že tento systém zde mohl být již před pěti lety, avšak v minulém období byl podceněn význam tohoto systému. Vliv pobídek na příliv přímých zahraničních investic se všemi doprovodnými vlivy - ať už se jedná o high tech, vznik nových pracovních míst apod. - je nesporně pozitivním výsledkem činnosti až této vlády.

Za úspěšné považuji také rozvojové programy v oblasti průmyslového výzkumu a na podporu malého a středního podnikání. Myslím, že to byl právě pan poslanec Kasal, který hovořil o tom, že malé a střední podnikání nemají dostatečnou podporu. Zde mám seznam podpůrných programů, podpůrných aktivit pro podporu malého a středního podnikání, které jsou k dispozici na všech okresních úřadech a které jsou velice oceňovány právě tímto segmentem podnikatelské sféry.

Vím, že tyto politiky ani pobídkové programy nejsou pro hospodářství samospasitelné. Musíme dokončit revitalizaci průmyslu, která byla v minulém období rovněž značně zanedbána. Důsledky musíme nyní řešit. Postupně léčíme nemocné prostředí pro podnikání, které jsme zdědili. Příkladem je i privatizace, kde na nás zbyly nejsložitější problémy privatizace, ať už je to v oblasti energetiky, nebo v oboru, který nespadá do mé kompetence, v oblasti bankovnictví.

Bylo zde řečeno, že pozitivní vlivy, růst ekonomických ukazatelů, národohospodářských ukazatelů, jsou dány konjunkturou zejména Evropské unie. Já bych řekl, že to je polovina, možná ani ne polovina pravdy, protože dá se říci, že úspěch patří připraveným. Kdyby se nezlepšila připravenost české podnikatelské sféry - mohl bych to porovnat s některými dalšími postkomunistickými zeměmi - tak tento úspěch by tady na stole nebyl.

Jak už jsem řekl, Ministerstvo průmyslu a obchodu se k plnění úkolů vyplývajících z programového prohlášení vlády staví velmi odpovědně. Má svůj vlastní režim, pravidelné kontroly. Jsem rád, že moje ministerstvo mohlo přispět k dobrým národohospodářským výsledkům i k dobrým výsledkům v legislativní aktivitě.

Pokud se týká národohospodářských výsledků, byly zde již několikrát zmíněny. Zdůraznil bych ty, které ovlivnilo naše ministerstvo. Zvýšila se produkce, zvýšily se tržby z průmyslové činnosti, zvýšila se produktivita práce, zvýšily se i mzdy, přičemž produktivita práce dnes významně předstihuje růst mezd v průmyslu. Pokles počtu zaměstnanců v průmyslu se dále zpomalil. Meziroční index průmyslové produkce v květnu 2000 dosáhl 106,5 %, od počátku roku se průmyslová produkce zvýšila o 4,8 %. Tržby z průmyslové činnosti ve stálých cenách v květnu 2000 proti stejnému měsíci minulého roku vzrostly dokonce o 12,3 %. Tržby z průmyslové činnosti ve stálých cenách v kumulaci za leden až květen 2000 byly vyšší o 8,6 %. Obchodní bilance už druhý rok podstatně - dá se říci významně - snižuje předcházející dlouhodobé záporné saldo.

Byla zde kritizována legislativní aktivita, bylo poukazováno na její pokles. Já jsem z tohoto místa odůvodňoval 21 vládních návrhů zákonů, které vypracoval mnou řízený resort. Chtěl bych poděkovat této Poslanecké sněmovně, že se svým způsobem významně podílela i na zkvalitnění některých norem. Ze zmíněného množství 21 budeme tři projednávat ve druhém a třetím čtení, a to energetický zákon, zákon o hospodaření energií a samozřejmě i kontroverzní zákon o regulaci reklamy. Před prvním čtením je vládní návrh novely zákona o státním podniku. Výčtem mezinárodních smluv, informací, zpráv atd. vás nebudu zdržovat, neboť pro dokreslení činnosti nejsou podstatné.

Ještě něco k některým připomínkám, které zde zazněly. Trošku mě polechtalo bránici, když pan poslanec Zahradil hovořil o tom, jak pan exvelvyslanec Dobrovský opustil demonstrativně svůj post proti tlaku na ekonomické aktivity jeho úřadu. Já bych to považoval za demonstrativní krok, kdyby se tak stalo krátce po nástupu do funkce, nebo aspoň v polovině nebo třech čtvrtinách jeho funkčního období.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP