(17.50 hodin)

(pokračuje Špidla)

V tomto období je třeba uvést všechny případy výplat důchodů na sporožirové účty do souladu se zákonem tak, jak tomu je u všech ostatních bank, na jejichž účty lze důchody zasílat. Proto byl dohodnut mezi Českou správou sociálního zabezpečení a Českou spořitelnou postup, jak toho dosáhnout. Součástí tohoto postupu jsou i společné informativní dopisy zaslané příjemcům důchodů, jichž se tyto změny týkají.

Pro příjemce důchodů, kterým je převáděn důchod na sporožirový účet, jehož nejsou majiteli, to znamená buď si do 22. 9. 2000 založit bezplatně vlastní sporožirový účet a příslušné obchodní místo České spořitelny a České správy sociálního zabezpečení dojedná všechny další formality výplaty důchodu na tento účet, nebo nechce-li si založit vlastní účet, bude mu na dosavadní sporožirový účet převáděn důchod do konce tohoto roku a od ledna 2001 zařídí Česká správa sociálního zabezpečení výplatu důchodu v hotovosti poštou. Týká se to 47 204 příjemců důchodů.

Pokud jde o příjemce důchodů, kterým je převáděna na sporožirový účet pouze část důchodu, jsou vyzývání, aby se rozhodli buď pro hotovostní, nebo pro bezhotovostní výplatu celého důchodu. V případě, že se rozhodnou pro celou výplatu na sporožiro, je nutné, aby do 22. 9. požádali o změnu příslušné obchodní místo České spořitelny. Neučiní-li tak, bude jim od ledna 2001 automaticky zařízena výplata jejich důchodu v plné výši poštou. Týká se to 40 992 příjemců důchodů.

Důchodci se v souvislosti s uvedenými změnami obracejí na naše ministerstvo a navrhují rozšíření okruhu příjemců důchodu. O novele příslušného ustanovení v tomto smyslu se však neuvažuje. Nárok na důchod a jeho výplatu je nepřenosný. Nelze ho postoupit ani dát do zástavy. Je vázán výhradně na oprávněnou osobu. Rovněž výplata důchodu v hotovosti je zařizována výlučně na adrese příjemce důchodů a jedině příjemci důchodu, pokud pošta dodrží pravidla.

Dalším, neméně důležitým důvodem pro to, aby byl důchod poukazován na účet příjemce důchodu, je skutečnost, že důchody jsou vypláceny dopředu v pravidelných měsíčních splátkách. Aby byla možnost je včas důchodcům připsat na účet, je nutno předávat data pro jejich výplatu plátcem důchodu bance v předstihu. Za těchto okolností je technicky nemožné v případě úmrtí oprávněného zastavit včas poukaz jedné, někdy i více již nenáležejících splátek na jeho účet. Plátce důchodu se o smrti důchodce doví zpravidla do tří týdnů až do jednoho měsíce od data úmrtí. Příslušné úřady pověřené vedením matrik jsou totiž povinny písemně Českou správu sociálního zabezpečení informovat o úmrtí občanů starších 15 let do dvou týdnů ode dne zápisu do příslušné matriky - § 11 odstavec 2 zákona 582/1991 Sb. Podmínkou pro výplatu důchodu převodem na účet je proto návratnost těchto ze zákona již nenáležejících plateb důchodů, neboť na dávku zaniká smrtí oprávněného. Možnost vrácení těchto plateb musí být proto součástí obchodních podmínek pro vedení účtu klienta, na který má být převáděna výplata důchodu, nebo může být řešena při potvrzování žádosti o převod výplaty důchodu či jejím prvém zařízení dodatkem ke smlouvě o vedení účtu, a to ve vztahu klient - banka. Proto je nezbytné, aby příjemce důchodu byl zároveň majitelem účtu.

Plně chápu nespokojenost důchodců, kterých se tato opatření dotýkají, se změnami způsobu výplaty, na který jsou již řadu let zvyklí. Nelze však pominout dnes již neodůvodněné zvýhodnění České spořitelny proti ostatním bankám, dané historickým vývojem bezhotovostních výplat důchodů, s nimiž bylo započato v době, kdy u nás neexistovalo konkurenční prostředí v bankovním sektoru, a tím i zvýhodnění důchodců - klientů České spořitelny, kterým je dosud poukazován důchod na sporožirový účet jiné osoby, případně je jim na sporožirový účet zasílána pouze část důchodu, oproti důchodcům - klientům ostatních peněžních ústavů, kterým je důchod v souladu se zákonnými podmínkami poukazován výhradně na jejich vlastní účet a v plné výši.

Na závěr mého vystoupení mi dovolte, abych sdělil, že počet důchodců je 2 500 tisíc a počet důchodců, kteří jsou u České spořitelny, u kterých dochází k tomuto přechodnému problému, se pohybuje přibližně kolem 60 tisíc, protože ty dvě množiny se zčásti prolínají. Je to záležitost, která je jistě komplikující, ale z hlediska zákona není možný jiný postup. Česká správa sociálního zabezpečení byla povinna vypovědět smlouvu, která již byla anachronickou a zákonu přestala odpovídat.

 

Místopředseda PSP Ivan Langer: Děkuji, pane ministře. Paní kolegyně položí ještě doplňující dotaz.

 

Poslankyně Alena Páralová: Děkuji za odpověď. Ovšem dozvěděla jsem se přesně to, co znám z korespondence, kterou mi předali důchodci, kteří si dopisovali s Českou správou sociálního zabezpečení. Takže jsem se nedověděla nic nového. Trvám na tom, že argumenty jsou slabé. Pokud se týká vrácení důchodů po úmrtí, v okamžiku, kdy přijde důchod na účet osoby, v tu chvíli může být převeden stálým příkazem na jiný účet a situace tímto není řešena.

Chtěla bych se zeptat pana ministra, zda by souhlasil s tím, aby došlo ke změně zákona.

 

Místopředseda PSP Ivan Langer: Děkuji, paní kolegyně. Jasná otázka na pana ministra, který má v tuto chvíli slovo.

 

Místopředseda vlády a ministr práce a sociálních věcí ČR Vladimír Špidla: Vážený pane předsedající, na tuto otázku musím odpovědět, že se nejedná o změnu zákona, ale že je třeba změnit řadu zákonů, protože souvislosti, které jsem naznačil, nejsou definovány jedním zákonem.

Dále - jakkoli tato změna zákona vypadá velmi jednoduchá a povrchní, je schopna ve skutečnosti velmi významně zasáhnout systém. Tato změna podle mého názoru nezvyšuje příliš komfort důchodového systému, byla-li by prosazena, nese s sebou naopak značná rizika pro stabilitu tohoto systému, a proto takovouto změnu nedoporučuji.

Pokud paní poslankyně Páralová předloží podobný návrh, budeme jej nepochybně velmi pečlivě posuzovat, protože - jak už jsem uvedl - důchodový systém je ohromný systém, mimořádně citlivý. Jakákoli změna se musí přesně zvážit. Čili změnu nedoporučuji. Nepochybně odborně posoudím jakékoliv návrhy, které se v důchodové debatě vynoří. Myslím si, že budou dalekosáhlejší než tento námět.

 

Místopředseda PSP Ivan Langer: Děkuji panu ministrovi. Dalším interpelujícím je poslanec František Pejřil, interpelovaným ministrem je ministr financí Pavel Mertlík, a to ve věci nesouhlasu s odvodem fondu rezerv okresních úřadů. Pan ministr Mertlík se mi písemně omluvil, neboť v tuto chvíli je na jednání v Senátu, kde odůvodňuje zákon o rozpočtovém určení daní. V každém případě platí ustanovení jednacího řádu, které dává možnost poslanci svoji interpelaci přednést a současně povinnost interpelovanému do 30 dnů písemně na tuto interpelaci odpovědět. Máte slovo, pane poslanče.

 

Poslanec František Pejřil: Já vám děkuji. Vážený pane předsedající, vládo, kolegyně, kolegové, moje interpelace se vztahuje k odvodu fondu rozvoje a rezerv okresních úřadů. Interpeluji ministra financí.

Podle usnesení vlády České republiky č. 402 z 19. 4. 2000 je přednostům okresních úřadů uloženo nepoužívat prostředky fondu rezerv a rozvoje, jimiž okresní úřady disponují. Toto usnesení se vztahuje ke všem okresním úřadům. Konkrétně chci mluvit o okrese Brno-venkov, a to proto, protože je zde tato otázka velice citlivá.

Na závěr roku 1999 - 30. prosince - obdržel okresní úřad na svůj účet 13,3 mil. korun jako výnos daně z příjmů ze závislé činnosti.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP