(15.20 hodin)

(pokračuje Škromach)

Přitom zhodnotit též vliv vnějších faktorů ovlivňujících důchodový systém, zejména demografický vývoj, vývoj zaměstnanosti, ekonomický rozvoj, vývoj kapitálového trhu, právní prostředí, možnost využití externích zdrojů, tuzemských i zahraničních.

Druhá etapa: Na základě výsledků první etapy dosáhnout dohody o dalším vývoji důchodového systému, o jeho základních principech. Dohoda by byla dosažena o těchto hlavních problémech: jednotnost systému, jednotná pravidla pro všechny osoby trvale žijící v České republice, bez výjimek pro OSVČ, profesní zvýhodnění a další zvýhodnění. O tom je nutné vést diskusi. Systém musí být v souladu s mezinárodními úmluvami. Dále systém bude povinně řešit následující sociální situace - stáří, invaliditu a pozůstalost, jaké mají být proporce mezi úrovní dávek pro jednotlivé sociální situace, zda mají být např. omezeny vdovské, resp. vdovecké nebo jiné důchody. Je potřeba o tom diskutovat, a jaká cena by za to případně byla, protože i tyto návrhy se objevují. Úroveň důchodů v různých příjmových skupinách - jaká má být míra sociální solidarity, podíl jednotlivých systémů, základního povinného a dobrovolného důchodového pojištění, popř. sociální pomoci, na zajištění dohodnuté úrovně dávek v jednotlivých příjmových skupinách. Má být zaručena minimální úroveň důchodových dávek a jaký má být v takovém případě vztah k sociální pomoci, testovaným dávkám? Dále váha průběžného systému a fondových soustav ve vztahu k rozsahu příjmové náhrady. Dále míra závislosti na celoživotní výdělečné aktivitě - definice rozhodného období, podmínky nároku na důchod. Dále vývoj výše důchodu v průběhu pobírání důchodu. Souběh výdělečné činnosti a pobírání důchodu. Dále předčasný odchod do důchodu, zdaňování důchodů, zda zavést zdaňování důchodů, jako je to v jiných zemích, nebo přehodnotit některé aspekty, to je také k diskusi. Dále financování systému a nakonec organizace - zda má být tento systém veřejnoprávní či státní, má být odděleno financování od státního rozpočtu, mají být doplňkové systémy pouze na občanském principu nebo mají být také zaměstnanecké na nesoutěžním principu. Má být umožněno vyvázání se ze základního všeobecného důchodového systému a za jakých podmínek? To jsou otázky, které si nutně budeme muset klást.

Třetí etapa: Formalizování dosažených dohod v závěrečném dokumentu komise pro důchodovou reformu, který by měl být podepsán zástupci všech parlamentních stran, které se shodnou na tomto dokumentu, čili i tady jde o to, aby to nebylo silové hlasování komise. Přijetí programu implementace důchodové reformy, který bude zahrnovat: dohodu o konsensuálním přijímání potřebných legislativních úprav, program informování veřejnosti a časový harmonogram realizace reformy.

Závěrem bych chtěl říci, že se domníváme, že právě tato dočasná komise by měla řešit mnohé spory, kdo má či nemá nést odpovědnost za důchodový systém. Zodpovědnost, ať chceme nebo nechceme, v konečné fázi ponese Parlament, Poslanecká sněmovna i Senát. Je to zodpovědnost vůči občanům tohoto státu, protože systém důchodového pojištění není na čtyři roky volebního období, ale je to na desítky let dopředu. Lidé, kteří jsou dnes ve věku 20 - 30 let, by měli vědět, za jakých podmínek půjdou do důchodu a jak se na to mají připravit. Naopak lidé, kteří stojí těsně před důchodovým věkem a odchodem do důchodu, nemohou být postaveni před realitu, že se důchodový systém změní takovým způsobem, který oni nebudou moci unést, jen proto, že celý život financovali penze pro ty, kteří dnes již v důchodu jsou a v důchodech byli. To je určitě k diskusi a určitě je to zodpovědnost nás všech v této Poslanecké sněmovně, abychom schválili takový systém, který bude ekonomicky únosný a který bude i sociální únosný.

Děkuji za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Děkuji panu poslanci Škromachovi a zahajuji obecnou rozpravu. Nemám do ní žádnou písemnou přihlášku. Z místa registruji přihlášku nejprve pana předsedy Klause, připraví se pan poslanec Tlustý.

 

Předseda PSP Václav Klaus: Paní předsedající, vážení kolegové, dovolte mi velmi stručně vyjádřit svůj názor k této podle mého názoru naprosto pomýlené a naprosto chybné a naprosto falešné myšlence. Toto je myšlenka, kterou vláda zcela jednoznačně říká, že nemá sílu navrhnout jakoukoli smysluplnou reformu našeho důchodového systému, že se to obává udělat a že zkouší zatáhnout do této své neschopnosti celou Poslaneckou sněmovnu. Až se tato komise nedohodne, vláda bude říkat: vidíte, my jsme měli bezvadný úmysl s vámi všemi rokovat a nijak to nedopadlo.

Považuji to za naprosto zhoubné a doufám, že to všechny politické strany prokouknou jako naprosto falešný, naprosto chybný názor a budou o tom patřičným způsobem o tom také hlasovat. My si samozřejmě přejeme, aby bylo naprosto jasně pro každého občana naší země vidět, kdo má v dané chvíli v této zemi politickou zodpovědnost, a tím je vláda sociální demokracie a já si přeji, aby nám předložila zodpovědně návrh na reformu důchodového systému, a my ho s plnou vážností budeme posuzovat. Pokusit se z toho vyvléknout touto falešnou hrou je naprosto zbytečné a myslím, že všichni víme, že to zbytečné je.

Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Děkuji panu předsedovi Klausovi. Pan poslanec Tlustý byl přihlášen dřív. Prosím, pane poslanče, pan ministr Špidla bude hovořit po vás.

 

Poslanec Vlastimil Tlustý: Vážená paní předsedající, vážený pane ministře, dámy a pánové, od doby, kdy jsem vstoupil do tohoto parlamentu, si ve svých poznámkách snažím formulovat nejjednodušší zásady, které jsem vypozoroval při řešení nejrůznějších otázek v této sněmovně. V těchto poznámkách jako zásada č. 1 je uvedena věta: neví-li si někdo s něčím rady, založí komisi. To je velmi často, řekl bych nejčastěji používaný úhybný manévr, který je aplikován v situaci, kdy není nablízku žádné uspokojivé řešení, a tuto variantu navrhují ti, kteří tuší, že sami nejsou schopni nic pozitivního a projednatelného předložit.

Předloží-li návrh na vznik takovéto komise vládní strana, dává tím jasně najevo, že řešení nejpalčivější otázky současných státních financí, tzn. problém důchodového systému, problém neustálého narůstání výdajů ze stávajícího důchodového systému, je problém, ke kterému se vláda nechce postavit čelem, a chce dokonce vůči veřejnosti přenést zodpovědnost za tuto otázku na Parlament. Přitom důchodový systém je složitý ekonomický systém, který nelze v parlamentní diskusi koncipovat. Otázky tohoto typu musí zpracovat profesionální tým, kterým disponuje vláda, vláda řídící desetitisíce státních úředníků vybavených daty a podklady k tomu, aby mohla Parlamentu, byť třeba v nějakých variantních řešeních, předložit svůj názor, svůj návod na řešení tohoto problému. Pokud vláda chce vytvořením komise v očích veřejnosti přenést spoluzodpovědnost za tento problém na Parlament, předem tím říká, že nevidí žádné řešení, že nemá odvahu nic navrhnout, a říká, že po dobu vlády sociální demokracie se sněmovna nedočká žádného návrhu, který by se vypořádal s důchodovou reformou.

Za této situace hlasování Parlamentu může být jediné - takovýto alibismus odmítnout.

 

Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Slovo má místopředseda vlády a ministr práce a sociálních věcí Vladimír Špidla. Připraví se pan poslanec Bendl.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP