(12.20 hodin)

(pokračuje Pilip)

Protože předpokládáme a navrhujeme, aby vzhledem k nedořešenosti této problematiky byl příspěvek na kraje pro příští rok řešen zvláštní dotací, a bude to tedy předmětem jednání o státním rozpočtu, kterého se beze sporu všechny strany ještě zúčastní - obzvláště některé. (Smích.)

A proto se domnívám, že vyřešit otázku tohoto takzvaného propadu je možné i v příštích měsících a že v případě toho, projde-li dnešní návrh pouze tak - a to navrhuji - že bude řešit pouze změny vyplývající z přerozdělování daní obcím, tedy i Praze jako obci, pak bude čistý zisk - chcete-li to tak nazvat - Prahy pro příští rok 1 miliarda korun. Druhou půlku problematiky, ze které tady dedukuje pan poslanec Tlustý a někteří další propad, doporučuji, aby se neřešila dnes, aby se vyřešila zvláštním jednáním při rozpočtu. Diskuse o tom, kolik by mohl být nebo nemohl být takovýto takzvaný propad, je tedy otázka teprve příštích jednání.

To je důvod, proč se nedomníváme, že Praha bude poškozena, naopak, a proč jsme ochotni ten zákon podpořit.

 

Místopředseda PSP Ivan Langer: Děkuji. Teď mám sérii dalších přihlášek - kolega Beneš, pan kolega Kladívko a potom pan kolega Šustr.

 

Poslanec Miroslav Beneš: Pane předsedající, páni ministři, dámy a pánové, omlouvám se, je rozprava ve třetím čtení, nicméně princip, který jsme zvolili při minulém projednávání, mi umožňuje mé vystoupení, jakkoliv jsem byl tak ukázněný, že jsem své argumenty předal panu předsedovi poslaneckého klubu ODS.

Chtěl bych za prvé poděkovat panu ministrovi za materiál, který mi poslal a který jsem kritizoval ve druhém čtení, že mi dosud nedorazil. Chtěl bych k tomu dodat, že mi opravdu nedorazil, ale dorazil do parlamentu, takže se omlouvám, bylo to někde na půl cesty.

Za druhé bych chtěl říci, že původní vládní návrh počítal s tím, že kraje v příštím roce dostanou 40,23 miliardy korun. Poslanecký návrh v důvodové zprávě hovoří o 14,4 miliardy korun, které se počítá, že obce dostanou jako účelové dotace od státu. Tolik reakce na mého předřečníka, který hovořil, že čtyři miliardy pro Prahu nebude problém. Upozorňuji, že samozřejmě to problém bude.

Za druhé ti, kteří hovořili o decentralizaci, tak prostě centralisticky krajům nic nedávají.

Za třetí, zapomíná se na malé obce. Všichni se shodujeme, že je třeba nastolit proces slučování obcí, ale nikdo z nás neříkal, že je chce likvidovat. Upozorňuji, že příjem obcí bude podle počtu obyvatel k 1. lednu roku 2000, to znamená že obce se nebudou moci slučovat, respektive až na rok 2002, nikoliv na rok 2001.

Za třetí - údaje, které jsem říkal z Českých Budějovic, z okresu Českých Budějovic, záměrně jsem neříkal jenom město, tam je to ještě drastičtější, jsou pravdivé a vycházejí z podkladových materiálů předaných Ministerstvem financí.

A konečně za poslední - a na to všichni tady zapomínáme, že všechny srovnávací tabulky nezapočítávají tu část přebytků hospodaření okresních úřadů, která byla směrována do obecních rozpočtů na straně jedné u těch nadprůměrných, a státní vyrovnávací dotaci, respektive část státní vyrovnávací dotace, která směřovala do rozpočtu obcí na straně druhé, tedy na straně těch s nižšími příjmy.

Konstatuji na příkladu okresu České Budějovice, že srovnání těchto čísel říká - o 2000 méně na hlavu dostanou obce tohoto okresu. Toto je revoluce a pro některé malé obce likvidace. A s tou já nemohu souhlasit. Děkuji. (Potlesk poslanců ODS.)

 

Místopředseda PSP Ivan Langer: Pan poslanec Kladívko, Šustr a Martínek - v tomto pořadí. Pan kolega Martínek stahuje svou přihlášku, takže pan poslanec Kladívko.

 

Poslanec Tomáš Kladívko: Vážený pane předsedající, členové vlády, kolegyně, kolegové, chtěl bych reagovat na něco, co tu zaznělo v rámci rozpravy o rozpočtu hlavního města Prahy. Zastupitelstvo hlavního města Prahy, zastupitelstva městských částí mají již v letošním roce velkou zkušenost se sliby takovými, aby na přijaté agendy státní správy jim byly zaručeny finance, aby tyto agendy mohly fungovat.

V letošním roce se na Prahu, na jejích patnáct městských částí, převedla agenda občanských průkazů a pasů z Ministerstva vnitra. Praha na rozdíl od jiných okresů na to nedostala ani jeden haléř, ani jednu korunu, takže aby tyto úkoly zabezpečila od 1. července, musely všechny městské části včetně Zastupitelstva hlavního města Prahy velice sáhnout do svých rezerv. V některých městských částech se dostávají již teď do deficitních rozpočtů. Proto se Praha brání, proto tedy Praha apeluje, že jí bude podle prvních propočtů, aby mohla zastávat funkce kraje, tak jak jsme jí je svěřili, jak jsme jí svěřili nové kompetence, měla na toto finance. Zkušenosti z letošního roku nejsou.

Je nás tady 23 zvolených za obvod Praha, je tady spousta dalších poslanců zvolených za jiné obvody, ale mají trvalé bydliště v městě Praze. Chtěl bych na ně apelovat, aby si toto uvědomili, že jsou také Pražáci, a Praze pomohli. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Ivan Langer: Děkuji. Pan poslanec Šustr.

 

Poslanec Ladislav Šustr: Vážený pane předsedající, dámy a pánové, dovolím si upozornit tuto ctěnou sněmovnu, že kromě Prahy existuje ještě 6 300 obcí v České republice. Zdá se, že poslední hodinu to nikdo neví. (Silný potlesk) A dokonce hodně těch malých, které jsou v problému, že může docházet ke slučování, že tomu může něco napomáhat a že také pozměňovací návrh, který je na stole, pomáhá prvním čtyřem kategoriím a že slova o motivacích jsou úplně o něčem jiném.

Nepodceňujme starosty, máme jich 6 300. Ti velmi dobře vědí, co je motivace. Jestli potřebuje starosta motivaci, tak potřebuje základ, být obutý aspoň do bot, aby mohl žádat o dotační tituly. To je motivace. A jestliže nemá základ, nemá dluhovou službu, tak nemůže ani žádat podle současně platného. Nebudu opakovat to, co zde bylo řečeno o stávajícím zákoně, ale domnívám se, že obavy, které samy o sobě jsou krásnou věcí, nebudou naplněny. Chtěl bych ujistit kolegy z ODS, že se bojí zbytečně. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Ivan Langer: Děkuji panu poslanci Šustrovi. Ptám se, kdo se další hlásí do rozpravy. Pan poslanec Pejřil.

 

Poslanec František Pejřil: Vážený pane předsedající, vážené kolegyně, vážení kolegové, mimo poslaneckého mandátu vykonávám funkci starosty v obci, která má 2 550 obyvatel. Nejsem z Prahy, jsem z jižní Moravy. Příjmová složka daňová mé obce byla 13 milionů korun. Touto reformou se sníží na 10 milionů korun. Moje obec přijde o 3 miliony korun. Je to konkrétní řeč, konkrétní částka. Sami si spočítejte, kolik je to procent, sami si spočítejte, jak moje obec bude prosperovat, nebo jak půjde dál.

Faktem je, že můžeme dosahovat na dotace, ale pro mě byli motivující moji podnikatelé, fyzické osoby v mé obci. Je to socializující návrh, demotivující. Za tím stojím.

Děkuji za pozornost. (Potlesk poslanců ODS.)

 

Místopředseda PSP Ivan Langer: Žádnou přihlášku do rozpravy ve třetím čtení již neregistruji.

Troufám si jen dodat, že rozprava v tomto čtení jen zavdává k důvodům mého vystoupení při projednávání předcházejícího návrhu zákona, neboť opakujeme to, co bylo již řečeno v rámci rozpravy ve druhém čtení, která je prioritně pro takovéto argumenty předurčena.

Žádný jiný návrh, žádnou jinou přihlášku neregistruji. Rozpravu ve třetím čtení končím.

Slovo k závěrečnému slovu uděluji panu ministrovi financí, poté panu zpravodaji.

 

Místopředseda vlády a ministr financí ČR Pavel Mertlík: Vážený pane předsedající, vážené dámy, vážení pánové, rozprava která zde proběhla před hlasováním v rámci třetího čtení, poukázala na to, že návrh zákona, který dnes projednáváme, patří skutečně k těm nejvýznamnějším v rámci komplexu novel či nových zákonů, které se týkají krajského zřízení a reformy veřejné správy u nás.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP