(18.20 hodin)

(pokračuje Patočka)

Vládní návrh vytváří podmínky pro širší výměnu informací v oblasti přímých a nepřímých daní. Evropská unie přijala úpravy, které vymezují a upevňují spolupráci mezi daňovými správami EU.

Za druhé, vládní návrh aplikuje nařízení a směrnice Rady Evropské unie, které upravují podmínky pro výměnu informací při specifické správě nepřímých daní. Budou se promítat v systému daňového práva v ČR především v oblasti zákona o dani z přidané hodnoty a o spotřebních daních.

Vládní návrh zákona upravuje spolupráci při správě daní mezi členskými státy EU a sjednocuje dosavadní technický postup při vyměňování informací.

Za čtvrté bych chtěl uvést předpokládané výdaje aplikace tohoto zákona. Ministerstvo financí opět předpokládá částku cca 250 mil., neuvádí ovšem, že tyto náklady jsou součástí transformace české daňové správy. Předpokládám, že asi platí tento údaj jako v předchozím projednávaném zákonu.

Dovolte, abych sněmovně navrhl schválení tohoto zákona. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Děkuji panu zpravodajovi a nyní otevírám obecnou rozpravu. Ptám se, zda se do ní někdo hlásí. Není tomu tak, obecnou rozpravu končím.

Nyní rozhodneme, zda v jednání budeme pokračovat tak, aby s návrhem zákona byl vysloven souhlas již v prvém čtení.

 

Zahajuji hlasování pořadové číslo 237 a ptám se, kdo souhlasí s tímto návrhem usnesení. Kdo je proti tomuto návrhu?

Konstatuji, že v hlasování pořadové číslo 237 tento návrh byl přijat, když se pro něj z přítomných 144 vyslovilo 100 a 5 bylo proti. Návrh usnesení byl tedy schválen.

 

Zahajuji podrobnou rozpravu a ptám se, zda se do ní někdo hlásí. Žádnou přihlášku neregistruji, končím podrobnou rozpravu. Přikročíme k hlasování o celém návrhu zákona.

Přednesu návrh usnesení:

"Poslanecká sněmovna vyslovuje souhlas s vládním návrhem zákona o mezinárodní pomoci při správě daní a o změně zákona č. 531/1990 Sb., o územních finančních orgánech, ve znění pozdějších předpisů, podle sněmovního tisku 613."

 

Zahajuji hlasování pořadové číslo 238 a ptám se, kdo je pro tento návrh. Kdo je proti tomuto návrhu?

Konstatuji, že v hlasování pořadové číslo 238 tento návrh byl přijat, když se pro něj z přítomných 148 vyslovilo 114 a jeden byl proti. Konstatuji, že s návrhem zákona byl vysloven souhlas.

 

Dalším bodem je

 

68.
Vládní návrh zákona o státních dluhopisových programech
na úhradu schodku státního rozpočtu ČR za rok 1999
a na úhradu jistin státního dluhu splatných v letech 2001 a 2002
/sněmovní tisk 610/ - prvé čtení

Z pověření vlády předložený návrh uvede místopředseda vlády a ministr financí Pavel Mertlík, kterého prosím, aby se ujal slova.

 

Místopředseda vlády a ministr financí ČR Pavel Mertlík: Děkuji. Vážená paní předsedající, vážené dámy, vážení pánové, dne 19. dubna t. r. vláda na svém zasedání projednala a schválila usnesením č. 403 tento návrh zákona o státních dluhopisových programech. Dovolte mi proto, abych vás stručně seznámil se základními principy tohoto návrhu.

Vláda navrhuje uhradit výsledný schodek hospodaření státního rozpočtu za rok 1999 z výnosu emisí státních dluhopisů na domácím trhu, což považujeme v daných podmínkách za nejlepší řešení jak z měnového, tak z rozpočtového hlediska. Tímto řešením se nezvýší měnová zásoba, bude nejméně nákladné a povede ke zvýšení státního dluhu na 228,4 mld. Kč na konci roku 1999.

Na základě zákona bude Ministerstvo financí v následujících letech vydávat v souladu oprávněním, které vyplyne ze schválení tohoto návrhu, jednotlivé emise státních dluhopisů, jejichž objemy a doby splatnosti budou záviset na situaci na finančních trzích a na poptávce po státních dluhopisech konkrétní emise, tak aby náklady s těmito emisemi spojené byly co nejnižší. Tak ostatně se to děje vždy při všech pravidelných emisích státních dluhopisů, které Ministerstvo financí vydává na základě zmocnění daných dosud schválenými dluhopisovými programy nebo dluhopisovými zákony.

Druhá část zákona navrhuje povolit úhradu jistin státního dluhu splatných v letech 2001 a 2002 z výnosu prodeje nově vydaných dluhopisů. Splatné jistiny státních dluhopisů uhrazuje Ministerstvo financí z výnosů nově vydávaných dluhopisů tak, že těsně před datem splatnosti státních dluhopisů Ministerstvo financí vydá nové dluhopisy a z výnosu jejich prodeje na finančních trzích uhradí splatné závazky. Tímto tzv. rolováním dluhu obnovuje a prodlužuje krytí splatného dluhu.

Je zřejmé, že uhradit závazky plynoucí ze splatných jistin státních dluhopisů je proces, který je technický svou povahou. Ministerstvo financí je povinno uhradit tyto své závazky v každém případě. Jakékoli státní dluhopisy, a to dokonce i ty státní dluhopisy, které jsou vydávány ke krytí zcela nepochybného a již dnes existujícího závazku státu, který musí být naplněn a pro který není žádná jiná alternativa, je možné podle zákona o dluhopisech vydat pouze na základě zákonného povolení. Z tohoto důvodu žádá Ministerstvo financí, resp. vláda o zákonné povolení, aby mohlo dostát své povinnosti tímto návrhem zákona.

Vážené dámy, vážení pánové poslanci, dovolte mi přimluvit se na závěr o propuštění tohoto návrhu do druhého čtení. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Děkuji panu ministrovi Mertlíkovi a nyní prosím, aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení pan poslanec Martin Kocourek.

 

Poslanec Martin Kocourek: Vážená paní místopředsedkyně, vážené kolegyně a kolegové, dovolte mi, abych jako zpravodaj k tisku 610, tzn. ke státním dluhopisovým programům na úhradu schodku státního rozpočtu ČR za rok 1999 a na úhradu jistin státního dluhu splatných v letech 2001 a 2002, řekl následující.

Chtěl bych potvrdit to, co zde říkal pan ministr Mertlík, tzn. že k předložení tohoto zákona vedou dva důvody. Prvním důvodem je přefinancování krátkodobých státních cenných papírů, tzn. státních pokladničních poukázek, které kryjí deficit státního rozpočtu za rok 1999 ve výši 29,6 mld. Kč, a druhým důvodem je přefinancování střednědobých státních dluhopisů, které kryjí některé dluhy z minulosti, a to na dlouhodobé státní dluhopisy.

Musím říci, že s tímto návrhem nemám žádný větší problém. Chtěl bych podotknout nebo případně ujasnit pouze to, že projednáváme vlastně definitivní výši deficitu státního rozpočtu za rok 1999 v předstihu před státním závěrečným účtem, nicméně vzhledem k tomu, že toto je první čtení a druhé a třetí čtení bude případně nejdříve na červencové schůzi, kde budeme projednávat zároveň státní závěrečný účet, takže podle výsledků projednávání státního závěrečného účtu budeme moci dojít i k případné korekci těchto státních dluhopisů na úhradu schodku státního rozpočtu za rok 1999.

Co se týká přefinancování některých starších emisí státních dluhopisů, tady bych chtěl říci, že to vychází z novější strategie Ministerstva financí, jak spravovat státní dluh, a já tam nevidím žádný zásadnější problém. Takže doporučuji sněmovně, aby propustila návrh do druhého čtení.

 

Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Děkuji a otevírám obecnou rozpravu, do které nemám žádné písemné přihlášky. Hlásí se někdo do obecné rozpravy? Není tomu tak, končím obecnou rozpravu.

Návrh na vrácení ani na zamítnutí nepadl. Nyní se budeme zabývat návrhem na přikázání výborům k projednání.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP