(9.50 hodin)
Místopředseda PSP Ivan Langer: Zahájil jsem hlasování číslo 117. Kdo je pro? Kdo je proti?
Z přítomných 187 pro 157, proti nikdo. Návrh byl přijat.
Poslanec Jan Žižka: Jako poslední máme návrh doprovodného usnesení, a to na straně 51 úplně vzadu. Domnívám se, že tady máme problém, pokud sněmovna přijme malou změnu, protože není zvykem, že by Poslanecká sněmovna ukládala nebo mohla uložit přímo Ministerstvu vnitru, nýbrž naše formulace vždy je, že žádá vládu České republiky, aby - a pak pokračuje ten text. Tak bychom o tomto doprovodném usnesení s touto změnou mohli hlasovat. V případě, že sněmovna nepřijme tuto změnu, je návrh nehlasovatelný.
Místopředseda PSP Ivan Langer: Obávám se, že takováto změna měla být přednesena v rámci třetího čtení a rozpravy v něm vedeném. Nyní se obávám, že žádnou změnu v rámci hlasování do takto navrženého usnesení učinit nemůžeme. Jinými slovy dovozuji, že zpravodaj prohlašuje tento návrh doprovodného usnesení za nehlasovatelný. proti tomuto námitku nevidím. Končím tedy… ne, omlouvám se, měli bychom se vyjádřit závěrečným hlasováním o celém návrhu zákona, pokud se nepletu.
Poslanec Jan Žižka: Hlasovali jsme, pane předsedající, o komplexním pozměňovacím návrhu výboru pro obranu a bezpečnost, první hlasování, neboli o zákonu o krizovém řízení, potom jsme hlasovali o komplexním pozměňovacím návrhu k návrhu zákona o integrovaném záchranném systému. Myslím, že jsme formálně splnili svoji povinnost. (Hlasy ze sálu: Ne!) Omlouvám se, musíme hlasovat odděleně ještě o obou zákonech.
Místopředseda PSP Ivan Langer: Kolega Exner, známý to proceduralista. Předpokládám s procedurální připomínkou.
Poslanec Václav Exner: Znovu uplatňuji svou připomínku, že jelikož se chystáme přijmout dva zákony, domnívám se, že dokonce o každém zákonu je potřeba v závěrečném usnesení hlasovat zvlášť. Pan zpravodaj to sice trochu zpochybnil tím, že jsme přijali komplexní pozměňovací návrh, ale přijetí komplexního pozměňovacího návrhu rozhodně není hlasováním o zákonu jako celku.
Poslanec Jan Žižka: Souhlasím, pane předsedající, takže bychom hlasovali o návrhu zákona o krizovém řízení.
Místopředseda PSP Ivan Langer: Ano, já sice ve své prezidiálce mám uvedeno hlasování jedno a mám tedy pocit, že existuje dvojí sporný výklad, ale dobře, pokud je převládajícím míněním sněmovny hlasovat nejdříve o vládním návrhu zákona o krizovém řízení a potom o integrovaném záchranném systému ve znění přijatých pozměňovacích návrhů, budou to dvě oddělená hlasování.
Přednesu návrh usnesení:
"Poslanecká sněmovna vyslovuje souhlas s vládním návrhem zákona o krizovém řízení, ve znění schválených pozměňovacích návrh, podle sněmovního tisku 447."
Zahájil jsem hlasování číslo 118. Ptám se, kdo je pro. Kdo je proti?
Z přítomných 187 pro 159, proti nikdo. Návrh byl přijat.
Nyní rozhodneme o dalším návrhu usnesení:
"Poslanecká sněmovna vyslovuje souhlas s návrhem zákona" - neřekl bych vládním - "o integrovaném záchranném systému, ve znění schválených pozměňovacích návrhu, podle sněmovního tisku 447."
Není námitek proti takto formulovanému usnesení? Ne.
Zahajuji hlasování s pořadovým číslem 119. Ptám se, kdo je pro tento návrh. Kdo je proti?
Konstatuji, že z přítomných 187 pro 157, proti nikdo. A já říkám, že s návrhem obou zákonů byl vysloven souhlas.
Děkuji panu zpravodaji, pouze pro tuto chvíli panu ministrovi.
Dalším bodem je... prosím, pan kolega Zaorálek. Není dalším bodem, ale jeho návrh.
Poslanec Lubomír Zaorálek: Pane předsedající, mohu teď požádat o změnu pořadu?
Místopředseda PSP Ivan Langer: Když už jste vykročil k řečnickému pultu, co s vámi mám dělat, pane poslanče?
Poslanec Lubomír Zaorálek: Chtěl bych požádat o změnu, která se týká bodu 110. Jedná se o tisk 502, novelu ústavy a ústavního zákona o bezpečnosti státu. Ten bod je v této chvíli zařazen pevně jako druhý bod dnes odpoledne, ale vzhledem k tomu, že pozměňovací návrhy byly rozdány včera v 18 hodin, navrhuji, aby tento bod byl přesunut jako třetí bod zítra ráno.
Místopředseda PSP Ivan Langer: Ano, bod 110, přesun na čtvrtek jako třetí bod. Procedurální návrh.
Zahájil jsem hlasování číslo 120. Kdo je pro? Kdo je proti?
Z přítomných 187 pro 147, proti 7. Návrh byl přijat.
Jen bych prosil kolegy, aby vnímali že jsme v bloku nějakých projednávaných zákonů, řešíme krizové řízení. Chtěl jsem požádat, aby procedurální návrhy byly přednášeny spíše až po jednotlivých tematických blocích, nikoliv paušálně mezi jednotlivými návrhy zákonů.
Jak už jsem avizoval, dalším bodem je
100.
Vládní návrh zákona o Záchranném sboru České republiky a o změně některých zákonů
/sněmovní tisk 544/ - třetí čtení
Pozměňovací návrhy jsou uvedeny ve sněmovním tisku 544/2. Otevírám rozpravu. Ptám se, kdo se do ní hlásí. Nikdo, rozpravu končím. Dávám možnost navrhovateli vystoupit se závěrečným slovem.
Ministr vnitra Stanislav Gross: Vážený pane místopředsedo, kolegyně a kolegové, opět stručně k jednotlivým pozměňovacím návrhů, abych odůvodnil své nesouhlasné stanovisko a pouze neříkal nesouhlasím.
Co se týče pozměňovacího návrhu pana kolegy Melichara, který se týká názvu, ten pozměňovací návrh věcně samozřejmě nic neřeší. Je to otázka určité symboliky, která je do značné míry citlivá. Já rozumím i tomu, že z hlediska tradice mohou být názory vedoucí k tomu, že by měl být zachován původní název, to znamená, že by se nemělo jednat o záchranný sbor, ale o hasičský záchranný sbor. Pouze bych k tomu předtím, než sněmovna rozhodne, chtěl říci několik faktů.
Vládu vedlo k tomu, že by mělo dojít k přejmenování, několik důvodů. Jeden z důvodů, který vedl vládu k tomuto návrhu, spočívá v tom, že likvidace požárů dnes tvoří již jen asi jednu třetinu činnosti tohoto sboru, to znamená, že větší část činnosti je směrována jiným směrem, je směrována ve vztahu k záchranným pracím, technickým haváriím, k technickým zásahům a těmto činnostem. To je dobré vědět, než se sněmovna bude rozhodovat. Pravdou je, že návrh "Záchranný sbor České republiky" lépe vystihuje budoucí náplň jeho činnosti, kam bude spadat i kompetence ve věcech civilní ochrany. V tomto směru je dobré zmínit, že se vlastně bude jednat o přechod civilní ochrany z působnosti Armády ČR pod Ministerstvo vnitra ,resp. pod záchranný sbor nebo hasičský záchranný sbor, pokud tento pozměňovací návrh bude akceptován.
Další argument, který bych asi řekl, nebo informaci k tomu, jakým směrem se vláda ubírala ve svých úvahách, je i to, že záchranný sbor, ten název, je víceméně něčím, co má svoji podmnožinu, a pouze tou podmnožinou jsou záchranné akce v souvislosti s hašením požárů.
***