(15.20 hodin)

(pokračuje Kocourek)

Rozpočtový výbor po projednání v obecné a podrobné rozpravě doporučuje Poslanecké sněmovně, aby s vládním návrhem zákona, kterým se mění zákon č. 530/1990 Sb., o dluhopisech, ve znění pozdějších předpisů, tisk 532, vyslovila souhlas s připomínkami rozpočtového výboru, které jsou uvedeny v tisku 532/1, a proto je zde nebudu číst - pokud s tím sněmovna souhlasí.

Tolik tedy usnesení rozpočtového výboru.

 

Předseda PSP Václav Klaus: Děkuji panu poslanci Kocourkovi.

Otevírám obecnou rozpravu, do které se mi nepřihlásil zatím nikdo. Obecnou rozpravu končím. Zahajuji podrobnou rozpravu. Ani do té se nikdo nepřihlásil. Proto končím druhé čtení tohoto návrhu.

Děkuji panu ministrovi a panu zpravodajovi.

 

Dostáváme se k bodu číslo 47, kterým je

 

47.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 214/1992 Sb., o burze cenných papírů,
/sněmovní tisk 533/ - druhé čtení

 

Bod opět uvede pan ministr financí. Prosím.

 

Místopředseda vlády a ministr financí ČR Pavel Mertlík: Vážený pane předsedo, dámy a pánové, návrh zákona, kterým se mění zákon č. 214/1992 Sb., o burze cenných papírů, je dalším z bloku zákonů, které se týkají kapitálového trhu. Cílem tohoto návrhu je především snaha aplikovat pravidla týkající se burzy cenných papírů, obsažená ve směrnicích Evropské unie, a tak reagovat na změny, které jsou obsaženy mimo jiné v návrhu zákona o cenných papírech, resp. jeho novely, jež nicméně před chvílí byla vrácena k dalšímu projednání. Nemyslím si nicméně, že body, které jsou prvkem této návaznosti, byly rozporuplné.

Novela se omezuje na pojetí burzy cenných papírů jako instituce a na vyvození její činnosti a vypouští proto řadu dosavadních ustanovení, která jsou v obecné rovině upravována novelou právě zákona o cenných papírech, což je v souladu s evropskými standardy. Jedná se především o ustanovení týkající se podmínek přijetí cenného papíru k obchodování na burzovním trhu a informací, které mají zveřejňovat společnosti, jejichž akcie byly k obchodování na trhu přijaty.

Z tohoto pohledu lze novelu hodnotit jako slučitelnou plně s právními akty Evropské unie. Mezi nejdůležitějšími změnami, které novela přináší, lze uvést možnost burzy poskytovat služby i prostřednictvím jiného veřejného trhu, a to i zahraničního, a poskytovat i další služby, dále stanovení pravidel určujících, kdo je oprávněn na burze prodávat a kupovat investiční instrumenty, které nejsou cennými papíry, popř. jiné instrumenty kapitálového trhu, a též zrychlením procedurálních postupů na burze se dá jenom zvýšit operativnost burzy.

Novela zákona o burze cenných papírů by tak měla přispět ke zvýšení transparentnosti fungování burzovního trhu a jeho atraktivnosti i právní jistoty pro tuzemské i zahraniční investory.

Co se týče připomínek k předloženému vládnímu návrhu, které padly při jednání rozpočtového výboru, lze jen říci, že jsou převážně zaměřeny buď na zpřesnění, či vyjasnění právního postavení burzy, dále jde o snahu vypustit ustanovení novely, které mělo omezit okruh možných akcionářů burzy na obchodní papíry a další návrhy, kterými je posilována samoregulační činnost burzy a rozšíření prostoru burzy pro zpřísnění podmínek pro účastníky burzovních obchodů, v burzovním řádu a pravidlech fungování burzy. Tyto návrhy, které byly vzneseny v rozpočtovém výboru, jsou ve svém principu akceptovatelné.

Děkuji.

 

Předseda PSP Václav Klaus: Děkuji panu ministrovi.

Tento návrh jsme v prvém čtení přikázali k projednání rozpočtovému výboru. Prosím zpravodaje výboru poslance Tlustého.

 

Poslanec Vlastimil Tlustý: Vážený pane předsedo, dámy a pánové, rozpočtový výbor ve svém usnesení ze 4. května t. r. doporučuje Poslanecké sněmovně, aby v tomto usnesení obsaženými pozměňovacími návrhy byl tento vládní návrh zákona sněmovnou schválen.

 

Předseda PSP Václav Klaus: To bylo velmi rychlé zpravodajské slovo.

Otevírám obecnou rozpravu. Jestli se do ní nikdo nehlásí, rovnou ji končím. Zahajuji podrobnou rozpravu. Pan poslanec Kocourek.

 

Poslanec Martin Kocourek: Vážený pane předsedo, dovolte, abych přednesl pozměňovací návrh k pozměňovacímu návrhu rozpočtového výboru pod bodem jedna, tzn. k prvnímu pozměňovacímu návrhu rozpočtového výboru, který říká, že za bod tři se doplňuje nový bod čtyři, který zní a bude v tomto novém znění:

Bod čtyři. V § 1 odst. 4 se doplňuje tato věta: "Burza při své činnosti nevykonává veřejnou správu."

Tolik celý pozměňovací návrh.

 

Předseda PSP Václav Klaus: Děkuji panu poslanci Kocourkovi. Táži se, kdo další se hlásí do podrobné rozpravy. Jestli se nikdo další nehlásí, končím druhé čtení tohoto návrhu.

 

Dostáváme se k bodu 49, kterým je

 

49.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 13/1993 Sb., celní zákon,
ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 141/1961 Sb., o trestním řízení soudním
(trestní řád), ve znění pozdějších předpisů,
/sněmovní tisk 536/ - druhé čtení

 

Opět pan ministr Mertlík. Prosím, pane ministře.

 

Místopředseda vlády a ministr financí ČR Pavel Mertlík: Děkuji. Vážený pane předsedo, vážené dámy, vážení pánové, podkladem pro vypracování novely celního zákona, jakož i zákona, který v současné době platí, je celní kodex Evropských společenství, který byl vydán nařízením Rady EHS č. 2913/1992. To pak bylo novelizováno nařízením EK č. 82/1997. K celnímu kodexu bylo dále vydáno nařízení rady č. 2454/1993, které bylo postupně celkem osmnáctkrát novelizováno.

Předložená novela celního zákona byla zpracována s ohledem na tyto skutečnosti, zejména s ohledem na novely celní legislativy Evropských společenství vydané od roku 1996. Celkem šlo o 11 nových právních předpisů a smyslem tohoto návrhu zákona je za prvé a mimo jiné harmonizace ve smyslu adaptace na nové prvky celní úpravy v Evropské unii.

Druhým takovým podstatným bodem, který je obsažen v tomto návrhu novely, je rozšíření kompetencí celních orgánů při ochraně ekonomických zájmů státu. Jedním z bodů části 4.1 programového prohlášení vlády je mimo jiné i záměr vytvořit specializované týmy pro potírání hospodářské a kapitálové trestné činnosti, tzv. finanční policii. Záměrem je řešit předmětnou problematiku ve dvou rovinách, a to vytvořit finanční policii, resp. specializované pracoviště či specializovaná pracoviště v rámci Policie České republiky jako speciální služby pro odhalování a vyšetřování závažné hospodářské trestné činnosti a - a to se dotýká tohoto zákona - zřídit celní a finanční stráž působící v resortu financí, která bude zejména prosazovat zákonnost při celní a daňové správě a v návaznosti na tuto oblast odhalovat trestnou činnost zjišťovanou celními orgány a územními finančními orgány.

K tomuto návrhu zřízení a posílení kompetencí celní a finanční stráže návrh zákona předpokládá umožnění využívání celé řady prostředků dosud obvyklých zejména pro Policii České republiky, samozřejmě v rámci platných právních předpisů.

Děkuji za pozornost.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP