(17.20 hodin)

Ministr zdravotnictví ČR Bohumil Fišer: Odpovím hned velmi zjednodušeně. To, že když někde dosahujeme dobré výsledky, neznamená to, že jestli k tomu máme možnosti, že nemůžeme dosahovat výsledky ještě lepší. A než jsem vypsal toto výběrové řízení, byl jsem upozorněn členy výboru Onkologické společnosti, že tato možnost by byla, tzn. dosahovat lepší výsledky, tzn. vyléčit více pacientů, že Česká republika by měla tuto možnost. Jako řešení k této možnosti mi bylo doporučeno vypsat výběrové řízení. Jak jsem někdy na začátku řekl, chci se řídit hlavně doporučením České lékařské společnosti Jana Evangelisty Purkyně, protože ta sdružuje v sobě 35 000 odborníků lékařů. Je to prakticky to, co v medicíně máme to nejlepší.

Děkuji.

 

Místopředseda PSP František Brožík: Děkuji. Paní kolegyně, je mi líto. Své možnosti jste vyčerpala. Pokud nejste spokojena, je tady ještě možno využít institutu písemné interpelace, případně se přihlásit příští Poslaneckou sněmovnu.

Nyní se bude tázat pan kolega Zdeněk Kořistka, který interpeluje pana ministra pro místní rozvoj Petra Lachnita. Prosím, pane kolego, máte slovo.

 

Poslanec Zdeněk Kořistka: Vážený pane ministře, nejen občany, starosty, občanské iniciativy, ale i mne pobouřila informace, že finišují jednání o územním plánu Beskyd. Je zarážející, že několik měsíců před zvolením krajských samospráv státní správa vyvíjí intenzivní činnost a snaží se prosadit územní rezervy pro stavby, které - pokud se o nich bude doopravdy rozhodovat v regionu - nemají šanci na schválení. Jak mohou ministerští úředníci opět otvírat otázku fantasmagorických projektů, jako je znovuotevření dolu Frenštát, rekreační oblasti Beskyd, jadernou elektrárnu Blahutovice, která bude znamenat nejen obrovský zásah do rozvoje regionu, ale zároveň prodlužuje stavební uzávěry celé oblasti, či kanálu Odra - Dunaj, který je v rozporu se zákonem č. 144 o ochraně přírody a krajiny.

Tyto projekty podporuje snad jen Ministerstvo průmyslu a obchodu a jadernou elektrárnu také firma ČEZ, která léta lže o potřebě elektrické energie v naší zemi. Je jisté, že setrvačnost některých lidí, kteří preferují komunistické projekty, dotváří negativní image našeho regionu jako území určeného k devastaci, a kde se zátěž životního prostředí těmito projekty zvýší. Toto je demotivující proces. Proto se ptám:

1. Proč tento spěch a proč se celá záležitost objevuje ještě před ustavením krajské samosprávy?

2. Myslíte si, že i v horizontu 15 let bude znovuotevření dolu Frenštát, jaderná elektrárna Blahutovice nebo kanál Odra - Dunaj přínosem pro region a bude průchodnější než v těchto dnech?

3. Co uděláte v této záležitosti také jako člověk, který v regionu žije a nese i za tento region odpovědnost?

Vážený pane ministře, všechny tyto stavby jsou vedeny jako veřejně prospěšné stavby, tedy stavby, které podporují rozvoj území a ochranu životního prostředí. Jsem přesvědčen, že ani jedna z těchto staveb není v zájmu občanů tohoto postiženého regionu. Věřím, že zastavíte projednávání tohoto územního plánu.

Děkuji za odpověď.

 

Místopředseda PSP František Brožík: Děkuji, pane poslanče. Slova se ujme ministr pro místní rozvoj pan Petr Lachnit.

Chtěl bych jen upozornit, že se připraví kolega Recman, který právě vstoupil do dveří.

Prosím, pane ministře, máte slovo.

 

Ministr pro místní rozvoj ČR Petr Lachnit: Vážený pane předsedající, vážení poslanci, dámy a pánové, v prvé řadě bych chtěl osvětlit procesní průběh, který vlastně nastává při zpracování územně plánovací dokumentace. Zpracování konceptu územního plánu tzv. velkého územního celku Beskydy bylo zahájeno již v roce 1994. Jeho veřejnoprávní projednání probíhalo v roce 1997. Návrh územního plánu velkého územního celku Beskydy byl dokončen v lednu roku 2000. Řeší celé administrativní území tří okresů, a to okresu Frýdek-Místek, Nový Jičín a Vsetín.

Veřejnoprávní projednávání v současné době probíhá podle stavebního zákona č. 50/1976 Sb., ve znění pozdějších předpisů, a to všemi 190 obcemi, veřejností, dotčenými orgány státní správy a organizacemi na obecní, okresní i ústřední úrovni. Je to zhruba 300 subjektů včetně obcí. Veřejnoprávní projednání bude ukončeno do konce června t. r. Následně bude provedeno vyhodnocení připomínkového řízení, tedy vyhodnocení všech stanovisek, připomínek, námitek vzešlých z veřejnoprávního projednávání, a zároveň v této etapě musí být dohodnuto řešení rozporných stanovisek orgánů státní správy a námitek obcí.

K dnešnímu dni nejsou k dispozici úplné výsledky projednání, tzn. všechna stanoviska a vyjádření, a proto nelze odhadnout časovou náročnost této etapy. Schvalovací dokumenty a čistopis územního plánu, připravené na základě vyhodnocení připomínkového řízení, budou připravovány v průběhu třetího, resp. na přelomu třetího a čtvrtého čtvrtletí roku 2000. Předložení územního plánu VÚC Beskydy ke schválení lze očekávat na přelomu roku 2000 a 2001. Takže v podstatě z tohoto odstavce je patrno, že se jedná o proces a nejedná se o jakýkoliv spěch v této chvíli, jak se domnívá pan poslanec Kořistka.

Stručná charakteristika řešení tohoto územního plánu. Za prioritní funkce území jsou považovány funkce vodohospodářské, ochrany přírody a cestovního ruchu, republikového a regionálního významu. Součástí řešeného území v jeho podhorské oblasti je soustředění významných tradičně průmyslových sídel, tzn. Kopřivnice, Třinec, Vsetín, Frýdek-Místek, Nový Jičín, Studénka, Příbor, Frenštát pod Radhoštěm, Valašské Meziříčí, Rožnov pod Radhoštěm. Geografická poloha a celkové geologické uspořádání území se soustřeďují v jeho severozápadní části, a to v souběhu s průchodem řeky Odry, a je zde řada stávajících i navrhovaných dopravních tras a zařízení celoevropského a regionálního významu, z nichž jmenujme dálnici E47, vysokorychlostní koridor, kanál Odra - Labe, druhý železniční koridor, přeložku a zkapacitnění silnice I/57 Ostrava - Vsetín, letiště Mošnov atd. V severovýchodní části je pak soustředění dopravních koridorů mezi Českou republikou, Slovenskem a Polskem, a to přeložky a zkapacitnění silnic I/48 Nový Jičín - Český Těšín, I/11 Ostrava - Třinec, silnice E 75 k hraničnímu přechodu Lišna s Polskem a železniční trať Bohumín - Žilina. Sousední ostravská aglomerace ovlivňuje řešené území zejména požadavky na průchod páteřních a nadřazených tras technické infrastruktury, doplnění koridoru velmi vysokého napětí, posílení energetických zdrojů Nošovice a Vratimov, vedení velmi vysokého tlakového plynovodu Příbor - Žukov.

Dalšími funkčními systémy, které jsou významnými prvky řešení územního plánu VÚSC Beskydy, jsou rozvoj cestovního ruchu s cílem snížit vysokou míru nezaměstnanosti zejména v oblasti Moravskoslezských Beskyd a Javorníku. A dále - jak už jsem předeslal - vodohospodářská oblast s řešením nových vodárenských zdrojů a zároveň protipovodňových opatření majících dosah v aglomeraci ostravské, olomoucké, zlínské a do Polské republiky.

Nyní bych se chtěl zmínit o předkládaných konfliktních prvcích řešení, a to je to, co zaznělo v interpelaci pana poslance Kořistky. Je to vymezení územní rezervy pro velký energetický zdroj v prostoru Blahutovic. Záměr na situování energetického zdroje se datuje od 80. let a výběr lokality byl proveden na základě studie zpracované Energoprojektem Praha ve spolupráci s Terplanem Praha. Touto studií byla prověřována možnost umístění další jaderné elektrárny. Přesto tehdy použitá velmi přísná vylučovací kritéria lze akceptovat i pro umístění jiného typu energetického zdroje. Požadavek na zapracování této územní rezervy byl vznesen při projednávání konceptu územního plánu Beskydy v roce 1997, a to přípisem ČEZ, tzn. autorizovanou společností ve smyslu energetického zákona 222/1994 Sb., ke kterému se potom svým doporučením připojilo Ministerstvo průmyslu a obchodu svým vyjádřením ze dne 7. 7.1997.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP