(14.40 hodin)

Předseda PSP Václav Klaus: Děkuji panu poslanci Zajíčkovi. Další je pan poslanec Cabrnoch.

 

Poslanec Milan Cabrnoch: Vážený pane předsedo, paní a pánové, já bych jenom stručně chtěl zmínit některé body, které jsou podle mne v tomto zákonu, který je obecně chápán jako zákon velmi technický, zákon, který se týká jen vybraných skupin, jak hygienické služby jako takové, tak potom některých skupin podnikatelů, výrobců, prodejců atd. Chtěl bych říci, že se v některých momentech týká také každého z nás, nejširší občanské veřejnosti.

Úvodem bych chtěl říci, že průběh tohoto zákona a jeho projednávání - tento zákon projednáváme již podruhé v této sněmovně - byl netypický tím, že k němu ze strany Ministerstva zdravotnictví v průběhu projednávání bylo předloženo bezmála sto pozměňovacích návrhů a další jsou, jak jsem byl informován, na cestě. Na druhou stranu se domnívám, že je možné tento postup tolerovat, neboť v době mezi prvním a druhým čtením došlo k určitým personálním změnám ve vedení resortu.

Dovolte mi, abych se pokusil vypíchnout několik bodů, které podkládám za důležité právě z toho pohledu, že se netýkají pouze resortu ochrany veřejného zdraví, když dovolíte. Jako první pokládám za velmi významné, do určité míry dovolte mi zjednodušeně nadsadit, proražení tunelu do veřejného zdravotního pojištění.

Na základě tohoto zákona orgány ochrany veřejného zdraví mají právo nařizovat mimořádné, a to bez jakéhokoliv omezení, prohlídky ohrožených osob, osob vystavených riziku a dalších osob, také zaměstnanců. Veškeré tyto indukované prohlídky, veškerá tato indukovaná péče bude hrazena z veřejného zdravotního pojištění bez jakékoliv zpětné vazby na orgány ochrany veřejného zdraví.

Domnívám se, že se tato problematika týká velmi vážně otázky závodní preventivní péče, která podle mého názoru v žádném případě nemá být hrazena ze solidárního zdravotního pojištění. Věřím, že se k této problematice v diskusi vrátíme, až budeme projednávat zákon upravující veřejné zdravotní pojištění.

Druhý moment, který se týká nebo může týkat skutečně každého občana, je rozšíření povinnosti občanů, kteří jsou v kontaktu nebo byli v kontaktu s nakažlivou chorou nebo jsou nosiči a vylučují choroboplodné zárodky. Týká se to úplavice, tyfu, paratyfu a také infekce virem lidského imunodeficitu, tedy HIV.

V § 53 ukládá v písmenu b) tento zákon odst. 1 povinnost každé osobě, která může být zdrojem vyjmenovaných infekcí - a dovolte, budu to zjednodušovat na osobu, která je nakažena HIV - dodržovat poučení lékaře o ochraně jiných fyzických osob před přenosem infekčního onemocnění, jehož jsou nosiči. To znamená, že každý nakažený HIV je povinen informován(?) lékařem a povinen dodržovat všechna opatření, aby zabránil nákaze jiné osoby. Současně však v písm. d) je povinen informovat každého lékaře před vyšetřovacím nebo léčebným výkonem a při přijetí do ústavní péče a v písm. e) sdělit své nosičství při přijetí do zařízení sociální péče.

Já se domnívám a jsem velmi přesvědčen, že z pohledu občana jsou tyto povinnosti nadbytečné a že zatěžují do velké míry osoby, které jsou nebo budou nosičem viru HIV. Pro příklad uvedu, že na základě tohoto zákona bude pacient, který je nosičem HIV, povinen sdělit, že je nosičem, také například, když bude vstupovat do ordinace očního lékaře pro předpis brýlí, do ordinace jakéhokoliv lékaře, aniž by došlo k nějakému zákroku, který riziko indukuje. Na druhou stranu naprosto pomíjí toto písmeno jiné zdravotnické pracovníky, které z neznámých důvodů pacient informovat nemusí.

Jako poslední bod, který si dovolím zdůraznit - vidím, že o tento zákon není v Poslanecké sněmovně příliš velký zájem, o čemž svědčí přítomnost např. pouze jediného, nemýlím-li se, poslance KDU-ČSL v této chvíli.

Poslední princip, který bych chtěl zdůraznit, je vstupování pracovníků hygienické služby do obydlí fyzických osob. Toto právo, které nemá v běžné situaci ani Policie ČR, ani žádný jiný správní orgán, je vázáno na takové důvody, jako je např. důvod "hrozí výskyt škodlivých členovců". Dámy a pánové, po přijetí tohoto zákona do obydlí každého z nás, ve které hrozí výskyt škodlivých členovců, může bez dalšího opatření vstupovat jakýkoliv pracovník orgánů veřejné správy. Domnívám se, že musíme přijmout pozměňovací návrh, který toto změní.

Děkuji za pozornost. (Slabý potlesk.)

 

Předseda PSP Václav Klaus: Děkuji panu poslanci Cabrnochovi za projev za který si vysloužil "frenetický" potlesk svých kolegů. Táži se, zda se ještě někdo jiný hlásí po šesti vystupujících do obecné rozpravy. Ne-li, obecnou rozpravu končím.

Pokud se nemýlím, návrhy na vrácení ani na zamítnutí návrhu zákona nenastaly, proto zahajuji rozpravu podrobnou, do které mám v tuto chvíli sedm přihlášek, jako první paní poslankyně Fischerová. Ta se přihlásila s dostatečným předstihem do obou rozprav, z pilnosti, ano, pracovitost je pozitivní věc, paní poslankyně.

 

Poslankyně Eva Fischerová: Vážený pane předsedo, vážený ministře, vážení členové vlády, dámy a pánové, dovolte mně jen maličkost v podrobné rozpravě, protože blok pozměňovacích návrhů, který byl podstatnější, jsem uplatnila už na výboru. Tento pozměňovací návrh se týká hlavy první zákona o ochraně veřejného zdraví a zní:

V § 1 se slova "při ochraně" nahrazují slovy "v oblasti ochrany a podpory".

Dovolím si zdůvodnit a vysvětlit. Znění § 1 projednávaného zákona se zabývá předmětem zákonné úpravy. Vzhledem k tomu, že zákon upravuje nejenom oblast ochrany, ale i podpory veřejného zdraví, která je součástí činnosti zdravotní státní správy, považuji navrhované rozšíření za žádoucí a užitečné. Navíc při volném pohybu pracovních sil v EU je kladen velký důraz nejen na otázky ochrany, ale i podpory veřejného zdraví.

Děkuji vám.

 

Předseda PSP Václav Klaus: Děkuji paní poslankyni. Jako druhý je pan poslanec Maštálka.

 

Poslanec Jiří Maštálka: Děkuji, pane předsedo. Podávám následující pozměňovací návrhy.

K § 77 odst. 3 nové znění, které je: "Orgán příslušný rozhodnout podle zvláštních právních předpisů ve věcech podle odst. 2 nemůže rozhodnout v rozporu se stanoviskem příslušného orgánu ochrany veřejného zdraví, jestliže je překročena přijatelná míra zdravotního rizika nebo nejsou dodrženy požadavky na ochranu veřejného zdraví."

§ 88 odst. 2 - nové znění: "Okresního hygienika na návrh příslušného krajského hygienika do funkce jmenuje a z funkce odvolává přednosta okresního úřadu. Ve městech Brno, Plzeň a v hlavním městě Praze městského hygienika do funkce jmenuje a z funkce odvolává primátor města." Další text se ponechává.

§ 86 - vkládá se nový odstavec 2 ve znění: "Krajské hygienické stanice, které mají totožné sídlo jako příslušné městské hygienické stanice, resp. okresní hygienické stanice, se sloučí s výjimkou Hygienické stanice hl. m. Prahy." Ostatní odstavce se patřičně přečíslují.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP