(12.30 hodin)

(pokračuje Krása)

Bod 9: Způsob stanovení členského příspěvku je-li stanovami uloženo členům platit členské příspěvky: členské příspěvky člena nesmí přesáhnout částku 25 000 korun za kalendářní rok.

Jedná se o to, že vládní návrh neupravuje vůbec výši členských příspěvků, které může zaplatit člen politické strany a hnutí za kalendářní rok. A i když vím, že rozpočtový výbor navrhuje roční částku 50 000 korun, předkladatelům poslaneckého návrhu se zdá, že částka 25 000 korun ročně členských příspěvků je adekvátnější.

Druhý pozměňovací návrh.

Bod 13 zní. Za § 17 se vkládají nové paragrafy 17 a), 17 b) a 17 c), které včetně poznámky pod čarou 3A znějí:

§ 17 a) - odstavec 1: Dar podle tohoto zákona lze poskytnout zejména:

a) peněžitým plněním,

b) převodem movité věci,

c) převodem nemovité věci,

d) převodem pohledávky,

e) převodem práva.

Odstavec 2: Za dar se považuje i rozdíl mezi cenou obvyklou a cenou sjednanou.

Odstavec 3: Na dary v celkové výši do 10 tisíc korun od jednoho dárce za jeden kalendářní rok se nevztahují ustanovení § 17 b) a 17 c).

§ 17 a) vládního návrhu se označuje jako § 17 b) a číslovka 25 000 korun se mění na číslovku 10 000 korun.

Smyslem tohoto pozměňovacího návrhu je přesně vymezit, co se rozumí darem pro politickou stranu, a zároveň určit, že dar od jednoho dárce nesmí přesáhnout částku 10 000 korun, který by nebyl složen na poukázku. Pokud dar bude přesahovat částku 10 000 korun, musí být složen na poukázku.

Třetí pozměňovací návrh.

§ 17 b) vládního návrhu se vypouští. Jde o omezení výše darů pro jednu politickou stranu.

Čtvrtý pozměňovací návrh.

Za § 17 b) se vkládá nový § 17 c), který zní:

§ 17 c) - odstavec 1: Strana a hnutí založí u České národní banky účet, na který se poukazují peněžitá plnění podle § 17 b).

Odstavec 2: Dárce složí darovanou částku u banky v hotovosti nebo převodem ze svého účtu u tuzemské banky.

Pátý pozměňovací návrh.

V bodě 16 vládního návrhu se § 17 a) mění na § 17 b).

Smysl je zcela zřejmý. Smyslem je, aby všechny peněžité dary byly soustředěny na jednom účtu politické strany a odtud je politická strana může disponovat libovolným způsobem.

Dámy a pánové, děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Ivan Langer: Děkuji, pane poslanče. Druhý přihlášený je pan kolega Marek Benda, připraví se pan kolega Svoboda, poté pan poslanec Libor Ježek a pan poslanec Jičínský. Prosím všechny kolegy a kolegyně, nemají-li zájem sledovat v druhém čtení podrobnou rozpravu k tomuto návrhu, aby opustili jednací sál. Byl bych velmi nerad, kdybych musel přikročit k tomu postupu, který by znamenal přerušení jednání sněmovny do doby než v jednacím sále bude klid.

 

Poslanec Marek Benda: Vážený pane místopředsedo, páni ministři, dámy a pánové, chci vznést jenom dva pozměňovací návrhy. Za prvé s ohledem na to, co bylo řečeno už i panem ministrem v jeho úvodní slovu. Přimlouvám se za řešení, které přijal rozpočtový výbor, to znamená vypuštění § 17 b), nikoliv jeho ponechání. V té souvislosti doporučuji, aby o bodu 5 usnesení ústavně právního výboru, o kterém si jinak myslím, že může být hlasováno jako o celku, to znamená o vložení nového § 17 c), že každá strana musí vést účet u České národní banky, bylo hlasováno odděleně, a samozřejmě nedoporučuji v takové situaci Poslanecké sněmovně, aby takový návrh přijala. Podle mého názoru je absurdní, abychom soukromoprávnímu subjektu přikazovali, u kterého bankovního ústavu musí vést účet. To znamená, tady se přikláním k doporučení rozpočtového výboru. Jenom bych prosil, aby se o této části usnesení ústavně právního výboru hlasovalo individuálně.

Druhý pozměňovací návrh se týká bodu 11 usnesení rozpočtového výboru a myslím si, že by o něm mohlo být hlasováno jako o pozměňovacím návrhu k celému návrhu usnesení rozpočtového výboru na začátek a potom můžeme návrh podpořit celý, a to částku, na kterou má politická strana nárok za mandát člena krajského zastupitelstva zvýšit z částky 150 tisíc korun na částku 250 tisíc korun.

Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Ivan Langer: Děkuji panu poslanci Bendovi. Třetí přihlášený je pan kolega Cyril Svoboda.

 

Poslanec Cyril Svoboda: Vážený pane předsedající, vážená vládo, kolegyně a kolegové, budu velmi stručný, protože podporuji všechny pozměňovací návrhy tak, jak je přednesl kolega Krása.

Jenom chci zdůraznit, jak je důležité, aby původní tok peněz šel přes Českou národní banku. Chci reagovat na to, co řekl kolega Benda. Nikdo nenařizuje, aby kterákoliv politická strana musela mít účet u České národní banky. Jde o to, aby jenom prošly peníze touto ČNB a nechť potom si kterákoliv politická strana zřídí účet u kteréhokoliv peněžního ústavu v České republice. Nikdo v tomto zákoně nenařizuje, aby ČNB vedla účty politických stran. Je to velmi důležité proto, protože chceme, aby veřejnost věděla, kolik peněz se dostane do politické strany, aby existovalo jenom jedno místo, skrze které se dostanou peníze do politické strany, ať potom se s nimi nakládá v souladu se zákonem podle vlastního uvážení.

Z tohoto důvodu jsem proti tomu, aby to bylo Ministerstvo financí, protože Ministerstvo financí není oním nezávislým orgánem, a podíváme-li se na ústavní vymezení ČNB v Ústavě České republiky, tak umožňuje, aby jim zákonem byla svěřena tato pravomoc. Jenom podporuji všechny návrhy, které přinesl kolega Krása, a zejména se snažím ty, kteří nejsou přesvědčeni, přesvědčit, že vnesením nové pravomoci pro ČNB je ve prospěch věci, nikoliv v neprospěch.

 

Místopředseda PSP Ivan Langer: Děkuji panu poslanci. Slovo má čtvrtý písemně přihlášený pan poslanec Libor Ježek, připraví se pan poslanec Jičínský.

 

Poslanec Libor Ježek: Děkuji. Pane předsedající, dámy a pánové, předkládám pozměňovací návrh, který vznikl v podvýboru pro kontrolu při projednávání výročních finančních zpráv politických stran za rok 1999. Tento pozměňovací návrh zní:

1. V § 13 odstavec 1 se za písm. a) vkládá nové písm. b), které zní:

pokud nepředloží Poslanecké sněmovně výroční finanční zprávu ve lhůtě podle tohoto zákona (§ 18 odstavec 1). Dosavadní písm. b) se označuje jako písm. c).

2. V § 13 odstavec 2 se za slova "podle odstavce 1 písm. a)" vkládají slova "a písm. b)".

3. V § 13 odstavec 5 se za slova "dobrovolným rozpuštěním" vkládají slova "nebo z důvodu nepředložení výroční finanční zprávy Poslanecké sněmovně" a za slova "který o rozpuštění" se vkládá slovo "nebo zrušení".

4. V § 18 odstavec 1 návětí zní: Strana a hnutí jsou povinny předložit každoročně do 1. dubna Poslanecké sněmovně k informaci výroční finanční zprávu, která zahrnuje.

5. V § 18 odstavec 1 písm. b) zní: zprávu auditora o ověření roční účetní závěrky s výrokem bez výhrad.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP