(Jednání opět zahájeno ve 12.10 hodin.)

 

Místopředseda PSP Ivan Langer: Vážené kolegyně a kolegové, zaujměte svá místa. Budeme pokračovat v projednávání pořadu naší schůze. Dalším bodem je, jak jsem již avizoval,

 

22.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 424/1991 Sb., o sdružování
v politických stranách a v politických hnutích, ve znění zákona č. 468/1991 Sb.,
zákona č. 68/1993 Sb., zákona č. 189/1993 Sb., zákona č. 117/1994 Sb.,
nálezu Ústavního soudu uveřejněného pod č. 296/1995 Sb. a zákona č. 322/1996,
a zákon č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 513/ - druhé čtení

 

Předložený návrh z pověření vlády uvede ministr vnitra Stanislav Gross. Prosím, pane ministře, ujměte se slova.

 

Ministr vnitra Stanislav Gross: Vážený pane místopředsedo, pane předsedo, kolegyně a kolegové, dámy a pánové, já budu mít tentokrát úlohu o poznání jednodušší, protože mé úvodní slovo k tomuto návrhu zákona bude kratší nežli v předešlých případech.

Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon o sdružování v politických stranách a v politických hnutích a některé související předpisy, Poslanecká sněmovna v rámci svého prvního čtení přikázala k projednání ústavně právnímu výboru a také k projednání výboru rozpočtovému. Oba výbory ve svých usneseních přijetí vládního návrhu doporučily a já bych jim v této souvislosti chtěl poděkovat za pozornost, kterou věnovaly tomuto návrhu zákona, i za to, že ve svých návrzích se víceméně shodly.

Jsem toho názoru, že pozměňovací návrhy, které jsou obsaženy jak v usnesení výboru ústavně právního, tak i v usnesení výboru rozpočtového, lze z hlediska předkladatele akceptovat, a pokud budou přijaty, tak ta základní koncepce navrhovaná vládou ČR nebude narušena. S tím, že v rámci tohoto zákona je několik sporných témat, která zůstávají spíše na otázce politického uvážení.

Jako jedinou věc z pozměňovacích návrhů, které jsou obsaženy v usnesení ústavně právního výboru a výboru rozpočtového, která zůstává rozporná z hlediska toho, na čem se tyto výbory shodly, bych chtěl uvést pozměňovací návrhy, které se vztahují k § 17b.

Co se týká paragrafu, který upravuje otázku přijímání peněžitých darů a stanovení té maximální hranice, která je v návrhu zákona obsažena nebo stanovena na výši 40 milionů Kč ročně, tyto výbory nedospěly ke shodnému stanovisku. Zatímco ústavně právní výbor navrhuje, aby byl tento paragraf doplněn novým zněním paragrafu 17c, kde by se stanovila povinnost stran a hnutí založit u České národní banky účet, kam budou směřovány tyto peněžité dary, které jsou obsaženy v § 17b, tak rozpočtový výbor navrhuje § 17b vypustit úplně.

Já si myslím, že to je otázka politického uvážení. Ze svého hlediska bych pouze řekl jedinou poznámku, která bude ovlivňovat i mé rozhodování. Ta poznámka spočívá v tom, že po mém soudu by mělo být ponecháno na vůli politické strany, u jaké banky si zřídí účet nebo u jaké banky už případně účet zřízený má. Ale je to legitimní politické rozhodnutí, které Poslanecká sněmovna nepochybně po zralé úvaze udělá. Ať již bude přijata kterákoli alternativa, nenaruší její přijetí tu základní koncepci a směr, který předložený návrh zákona sleduje. Takže v tomto směru vám zatím děkuji za pozornost. Ještě jednou děkuji oběma výborům za práci, kterou odvedly nad tímto návrhem zákona. Opět jako v předchozím případě se těším na rozpravu a návrhy, které v ní budou případně padat. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Ivan Langer: Děkuji pane ministře. Věřím, že se máte na co těšit.

Tento návrh jsme přikázali v prvém čtení k projednání rozpočtovému výboru a ústavně právnímu výboru. Prosím, aby se slova ujal zpravodaj rozpočtového výboru poslanec Jiří Václavek.

 

Poslanec Jiří Václavek: Vážený pane předsedající, dámy a pánové, budu stručný, podobně jako předkladatel přede mnou. Rozpočtový výbor tento zákon poněkolikáté projednal, protože už zhruba jeden rok se tímto zákonem zabýváme, resp. obsahem tohoto zákona. Rozpočtový výbor vyslovil souhlas s tímto zákonem, máte to v tisku 513/2, s tím, že mě pověřil, abych vás seznámil s tímto usnesením. Zároveň mě pověřil, abych ve spolupráci s legislativním odborem této sněmovny provedl legislativně technické úpravy, které nebudou mít dopad do věcného obsahu navrhovaného zákona. Nebudu sněmovnu dále zdržovat dalšími podrobnostmi, protože návrh textu změn máte v tisku 513/2.

Díky za slovo.

 

Místopředseda PSP Ivan Langer: Děkuji, pane poslanče. Usnesení výborů byla rozdána jako sněmovní tisky 513/1 a 2. Nyní prosím, aby ten druhý uvedl zpravodaj ústavně právního výboru pan poslanec Marek Benda.

 

Poslanec Marek Benda: Vážený pane místopředsedo, vážený pane předsedo, vážený pane ministře, dámy a pánové, ústavně právní výbor projednal předložený návrh zákona, tisk 513, na své 45 schůzi dne 17. března 2000 a doporučil Poslanecké sněmovně, aby návrh zákona schválila se změnami, které ústavně právní výbor navrhl. My jsme se zejména zabývali dopracováním - řekl bych skoro legislativním - záměrů Ministerstva vnitra tak, aby splnily ten základní účel, pro který návrh byl předkládán, to znamená omezily nekalé financování politických stran a zároveň neznemožnily politickým stranám faktické fungování a faktické přežití. Čili doporučuji Poslanecké sněmovně, aby schválila návrhy ústavně právního výboru i rozpočtového výboru a aby schválila celý vládní návrh zákona.

 

Místopředseda PSP Ivan Langer: Děkuji, pane poslanče. Otevírám obecnou rozpravu, do které nemám v tuto chvíli žádnou písemnou přihlášku. Vidím dvě přímé přihlášky. Vzhledem k věku dám nepochybně přednost nejprve panu kolegu Jičínskému, poté pan poslanec Matulka. (Námitky.) Omlouvám se, pane poslanče, pan poslanec Svoboda se přihlásil jak do obecné, tak i do podrobné rozpravy, a to písemně. V tuto chvíli nemohu brát ohled na věk, musím dát přednost panu poslanci Cyrilu Svobodovi.

 

Poslanec Cyril Svoboda: Vážený pane předsedající, vážená vládo, kolegyně a kolegové, tento návrh prošel určitým vývojem. Já si dovolím připomenout opět Poslanecké sněmovně, že to byl původně poslanecký návrh z dílny poslanců KDU-ČSL a Unie svobody, který řešil tento problém. Lze jenom uvítat, že vláda se nechala tímto původním návrhem inspirovat, protože se konečně prolomila ta základní bariéra, zda mají být politické strany financovány formou darovacích poukázek nebo ne. To byl jeden z klíčových momentů a jsem rád, že tímto tento názor získává většinu v Poslanecké sněmovně, takže to lze jenom uvítat.

Tento návrh zákona samozřejmě nevyřeší veškerou problematiku financování politických stran. Také se nezabývá veškerým majetkem politických stran. Ale je to návrh, který nepochybně dává větší pořádek do financování politických stran. Je to jeden z kamínků, který může být základem stavby, která nakonec povede k tomu, že politické strany budou financovány naprosto otevřeně a nebudeme čelit takovým problémům, jakým jsme v minulosti čelili.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP