(15.30 hodin)

(pokračuje Doležal)

"Odst. 3. Zaměstnavatel je povinen vyhledávat rizika, zjišťovat jejich příčiny a zdroje a přijímat opatření k jejich odstranění. K tomu je povinen pravidelně kontrolovat úroveň bezpečnosti a ochrany zdraví při práci."

Za druhé: v § 132A odst. 6 písm. i): "provádění opatření směřujících k omezování úniku škodlivin ze strojů a zařízení,".

Za třetí: v § 133 odst. 1 se nahradí písmena e) a f) novými písmeny e) až g), stávající písmena g) až j) se upraví na písmena h) až k).

"e) Zajistit pro bezpečnost a ochranu zdraví podle potřeb konkrétní práce školení a dostatečnou a přiměřenou instruktáž a výcvik každého zaměstnance, při kterých bude seznámen zejména s nevyhnutelnými riziky a s možnými riziky, závadami a nebezpečím, s opatřeními na ochranu před působením těchto rizik, závad a nebezpečí i s ohledem na vznik mimořádných situací, s opatřeními a postupy, které musí preventivně i následně provádět, a s ustanoveními právních a ostatních předpisů k zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví při práci, které je povinen dodržovat. Školení, instruktáž a výcvik je třeba zajistit při přijetí zaměstnance, při jeho převedení, přeložení nebo změně pracovních podmínek, změně pracovního prostředí, zavedení nebo změně pracovního prostředí, technologie a pracovních postupů a musí se v případě nutnosti pravidelně opakovat.

f) Ve vhodných intervalech ověřovat znalost ze školení, instruktáže a výcviku podle písmene e) a současně vyžadovat a kontrolovat jejich dodržování.

g) Těhotné a kojící ženy a matky do konce 9. měsíce po porodu seznámit s riziky a jejich možnými účinky na těhotenství nebo kojení a učinit potřebná opatření, včetně opatření, která se týkají snížení rizika duševní a tělesné únavy a jiných druhů tělesné a duševní zátěže spojené s vykonanou prací, a to po celou dobu, kdy je to nutné k ochraně jejich bezpečnosti nebo jejich zdraví."

Za čtvrté: v § 135 odst. 4 druhá věta zní: "Znalost opatření na ochranu před působením těchto rizik, závad a nebezpečí, i s ohledem na vznik mimořádných situací, opatření a postupů, které musí preventivně i následně provádět, a ustanovení právních a ostatních předpisů k zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví při práci, které je povinen dodržovat, je nedílnou a trvalou součástí kvalifikačních předpokladů zaměstnance."

Zákonem č. 174/68 Sb. v platném znění byly nahrazeny obecně závazné předpisy, které řešily konstrukci, projekci, výrobu, montáž, opravy, prohlídky, zkoušky a provoz vyhrazených technických zařízení. Prováděcí předpisy k zákonu č. 174/68 Sb. blíže určují povinnosti osob, které vyrábějí, montují, provozují, provádějí revize a zkoušky těchto zařízení, a to bez ohledu na účel použití. Současná legislativní úprava vychází z uvedených předpokladů. Novelizovaný zákon 22/97 Sb. a nařízení vlády k tomuto zákonu neřeší provoz těchto zařízení a plně nepokryjí oblast vyhrazených technických zařízení bezezbytku. Prováděcí vyhlášky Českého úřadu bezpečnosti práce a Českého báňského úřadu k zákonu č. 174/68 Sb. v platném znění řeší zřizování a vedení rozvodů elektřiny a plynu a výrobu tlakových nádob, dopravu plynu a celou problematiku jaderných zařízení, které zmíněná nařízení vlády k zákonu č. 22/97 Sb. v platném znění neřeší. Při povolování zařízení prováděných podle ustanovení stavebního zákona a prováděcích předpisů při povolování staveb se vychází z požadavků těchto vyhlášek. Neexistuje jiný předpis, který by stanovil požadavky na provedení a zkoušky těchto zařízení po jejich dokončení.

Podnikání v oblasti vyhrazení technických zařízení je vesměs živností vázanou, která je podmíněna podle živnostenského zákona oprávněními vydanými po prověření odborné způsobilosti ve smyslu zákona č. 174/68 Sb. v platném znění organizací státního odborného dozoru. Revize a zkoušky vyhrazených technických zařízení a obsluhu kotlů mohou provádět pouze fyzické osoby, jejichž odborná způsobilost byla ověřena podle zákona 174/68 Sb. v platném znění a prováděcích předpisů, které mají doklad vydaný organizací státního odborného dozoru.

Povinnosti zaměstnavatelů vyplývající ze zákoníku práce v § 133 odst. 1 písm. m) se vztahují pouze na technická zařízení používaná k pracovním činnostem, viz též směrnice 89/655/EHS vydaná na základě rámcové směrnice 89/391/EHS. Vyhrazená technická zařízení po svém dokončení uvedená na trh postupem podle zákona 22/97 Sb. v platném znění nebo podle stavebního zákona jsou dnes provozována nejen zaměstnavateli, kteří mají stanoveny své povinnosti vůči vyhrazeným technickým zařízením v zákoníku práce, ale i osobami, na které se zákoník práce nevztahuje, jako jsou např. fyzické osoby, vlastníci obytných domů atd. Na rozdíl od zákoníku práce zákon č. 174/68 Sb. v platném znění zahrnuje do své působnosti všechny osoby, které jsou osobou právnickou nebo fyzickou provozující podnikatelskou činnost, i když nejsou zaměstnavateli podle zákoníku práce.

Závěrem lze konstatovat, že zákoníkem práce nelze řešit legislativu v oblasti vyhrazených technických zařízení v rozsahu, ve kterém je řešena zákonem č. 174/68 Sb. v platném znění, s jeho prováděcími vyhláškami. Pokud by požadavky na provoz vyhrazených technických zařízení byly stanoveny nařízením vlády podle zákoníku práce, nevztahovaly by se na velkou část těchto zařízení, a to těch, která nejsou provozována zaměstnavateli v pracovním procesu, a vůbec nelze těmito nařízeními vlády stanovit požadavky na rozvod elektřiny a plynu.

Problematika vyhrazených technických zařízení je řešena novelou zákona č. 174/68 Sb., která byla schválena touto sněmovnou 2. března t. r. Navržené změny předejdou duplicitám zákoníku práce se sněmovnou schválenou novelou zákona č. 174/68 Sb. a zároveň upravují požadavky na pracovní prostředky a zařízení, na která se nevztahují platné právní předpisy, nebo se na ně vztahují jen částečně v souladu se směrnicí 89/655/EHS. Proto navrhuji následující změny.

Za páté: v § 134A, nadpis Výrobní a pracovní prostředky a zařízení:

Odstavec 1: "Zaměstnavatel je povinen zajistit, aby stroje, technická zařízení, dopravní prostředky, přístroje a nářadí byly z hlediska bezpečnosti a ochrany zdraví při práci vhodné pro práci, při které budou používány, a mohly být používány zaměstnanci bez újmy na jejich bezpečnosti a zdraví.

Odstavec 2. Aniž by bylo dotčeno ustanovení odstavce 1, mohou být uváděny do provozu a provozovány stroje, technická zařízení, dopravní prostředky, přístroje a nářadí, která jsou v souladu s požadavky:

a) ustanovení platných právních předpisů, které se na ně vztahují nebo se na ně vztahovaly v době jejich uvedení do provozu;

b) uvedenými v nařízení vlády podle odst. 3, pokud se na ně nevztahují předpisy podle písm. a) nebo se vztahují jen částečně.

Odstavec 3. Vláda stanoví nařízením bližší požadavky na bezpečný provoz a používání strojů, technických zařízení, dopravních prostředků, přístrojů nářadí.

Odstavec 4. Požadavky na bezpečnost vyhrazených technických zařízení stanoví zvláštní předpis." Poznámka pod čarou 24 m).

Za šesté: v § 134B se doplňuje nový odstavec 5, který zní: "Požadavky na odbornou způsobilost osob provádějících činnosti na vyhrazených technických zařízeních stanoví zvláštní předpis." Poznámka pod čarou 24 m).

Opět krátké zdůvodnění k následujícímu návrhu. V případě, že bude v podniku fungující a řádně zvolený zástupce zaměstnanců pro oblast bezpečnosti a ochrany zdraví při práci, na jehož přípravu a činnost vynaložil zaměstnavatel finanční náklady, dnem vzniku odborové organizace v jeho podniku tato funkce zaniká - viz odst. 6 § 25 novely. Podle odst. 5 § 25C zaměstnavatel ponese znovu náklady na vyškolení, tentokrát členů tohoto odborového orgánu.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP