Neautorizováno !


 

(17.50 hodin)

Ministr spravedlnosti ČR Otakar Motejl: Vážený pane místopředsedo, vážená Poslanecká sněmovno, předkládaný vládní návrh zákona sleduje institucionální vytvoření Probační a mediační služby jako základní podmínky fungování v rámci trestního řízení. Potřebnost této instituce ověřily praktické zkušenosti řady vyspělých zemí, které v nedávné minulosti stály stejně jako současná Česká republika před problémem přetížení trestního soudnictví, jeho nízké efektivity a malé účinnosti trestů jako výsledku trestního řízení.

Činnost Probační a mediační služby se ukazuje jako evidentně vhodný prostředek k rychlejšímu neformálnímu projednání případů méně závažné kriminality, kde se i v širší míře poskytne prostor k dosažení satisfakce poškozenému nebo k dosažení větší individualizace uloženého trestu a zejména jeho výkonu. Díky dobře fungující probační službě lze v širším rozsahu využít škály alternativních trestů namísto trestů odnětí svobody bez toho, že by stát rezignoval na adekvátní postihy kriminality.

Některé úkony probační a mediační služby v současné době, byť v minimálním rozsahu, zajišťují zaměstnanci okresních soudů. Věcně se tedy probace a mediace dosud omezuje jen na fázi řízení přímo před soudem. Vládní návrh předpokládá jednak výraznější obsahové rozšíření probační a mediační činnosti, jednak vytvoření systému středisek Probační a mediační služby s velkým P, která budou provádět úkony probace a mediace v průběhu celého trestního řízení, tedy pro všechny orgány v tomto řízení zúčastněné, tj. policii, státní zastupitelství a soudy.

Těžiště probace spočívá v dohledu nad chováním odsouzeného, v jeho pozitivním usměrňování a v kontrole plnění povinností, které mu byly stanoveny ve zkušební době podmíněného odsouzení, podmíněného upuštění od potrestání s dohledem, v rámci podmíněného zastavení trestního stíhání, případně v souvislosti s dohledem uloženým ve formě opatření nahrazujícího vazbu. Probace tedy není jen činností, při níž by stát vystupoval jednostranně mocensky a direktivními metodami si vynucoval plnění uložených povinností, ale je zároveň odbornou pomocí a kvalifikovaným vedením odsouzeného k tomu, aby žil nekonfliktním způsobem života a plnil své povinnosti.

Mediace potom spočívá ve vytvoření podmínek pro smírné vyřešení konfliktní situace mezi pachatelem a obětí trestného činu, v případě, že na potrestání pachatele není výrazný veřejný zájem a kdy je vhodné preferovat odškodění oběti před postihem pachatele. Mediace by měla potom vyústit ve formulaci návrhu o způsobu narovnání mezi pachatelem a obětí, který dále posuzuje soud, jak to trestní zákon předpokládá.

Systém výstavby a fungování Probační a mediační služby v maximální míře sleduje i hledisko úspornosti a co nejnižší ekonomické náročnosti na rozpočtové prostředky. Systém středisek Probační a mediační služby je koncipován tak, aby jej v naprosté většině tvořili odborníci zabývající se touto činností a tzv. obslužný aparát aby byl omezen na nejnutnější míru. Náklady ze státního rozpočtu, které bude třeba na vybudování a provoz této služby vynaložit, by se měly v poměrně krátké době vrátit díky četnějšímu využívání alternativních trestů na úkor nepodmíněného trestu odnětí svobody, který se jednoznačně ve všech státech ukazuje jako ekonomicky nejnáročnější a především u případů méně závažné delikvence i jako nejméně efektivní.

Vedle toho lze očekávat i určité snížení počtu osob ve vazbě a počtu věcí projednávaných v klasickém přece jen časově i ekonomicky náročném trestním řízení s konečným produktem právoplatného trestního rozsudku.

Nezanedbatelný je i význam činnosti Probační a mediační služby v preventivním působení, zejména při omezování recidivy trestné činnosti.

Vládní návrh byl připravován v souladu s mezinárodními dokumenty, na které se v důvodové zprávě odkazuje. Díky tomu se předkládá návrh modelu Probační a mediační služby, který nebude v mezinárodním srovnání představovat nějakou anomálii, ale jako naprosto standardní a v praxi osvědčené řešení. Navrhuji proto, aby Poslanecká sněmovna v rámci prvního čtení přijala usnesení, kterým se přikáže tento vládní návrh k projednání příslušným výborům. Děkuji vám za pozornost.

 

Místopředseda PSP Stanislav Gross: Děkuji ministru spravedlnosti České republiky panu Otakaru Motejlovi. Nyní prosím, aby se slova ujala zpravodajka pro první čtení paní kolegyně Jitka Kupčová.

 

Poslankyně Jitka Kupčová: Vážený pane předsedající, dámy a pánové, vládní návrh zákona o Probační a mediační službě a o změně zákona č. 2/1969 Sb., o zřízení ministerstev a jiných ústředních orgánů státní správy České republiky, ve znění pozdějších předpisů, zákona č. 65/1965 Sb., zákoník práce, ve znění pozdějších předpisů, a zákona č. 359/1999 Sb., o sociálně-právní ochraně dětí, tedy zákon o Probační a mediační službě, sněmovní tisk 542, je svým rozsahem poměrně stručný, obsahuje pouhých 19 paragrafů, svým obsahem je však velmi významný. Vytváří právní rámec pro vznik a provádění Probační a mediační služby, která by měla účinně zajišťovat výkon některých činností v rámci trestního řízení. Kvalitní činnost Probační a mediační služby by měla výrazně přispět k účinnějšímu potírání kriminality, k prevenci před trestnou činnosti a v neposlední řadě k širšímu využívání trestů nespojených s odnětím svobody, k širšímu využívání tzv. odklonů. Význam širšího uplatňování alternativních trestů a odklonů se stal v současné době ještě zřetelnější. Mám na mysli souvislost s nedávnými vězeňskými nepokoji a s faktem, že přeplněnost českých věznic kolísá kolem 120 %. Podle zprávy Ministerstva spravedlnosti pro schůzi vlády, která se zabývala zejména analýzou příčin těchto nepokojů, však takto vyjádřené zprůměrované číslo nevystihuje zcela situaci. V některých věznicích jsou oddělení přeplněna výrazně více.

Navrhovaným zákonem se zřizuje Probační a mediační služba jako organizační složka státu s působností po celém území státu v čele s ředitelem jmenovaným a odvolávaným ministrem spravedlnosti. Organizačními jednotkami budou samostatná střediska v jednotlivých okresech. Jde o samostatnou soustavu orgánů stojících mimo orgány činné v trestním řízení. Výkon státní správy Probační a mediační služby podle návrhu patří do pravomoci Ministerstva spravedlnosti.

Zákon definuje, co se rozumí probací a mediací, a zároveň demonstrativně vyjmenovává, v čem probační a mediační služba spočívá. Stanoví předpoklady pro výkon funkce úředníka a asistenta Probační a mediační služby, jejich práva a povinnosti.

Probační služba je u nás budována od roku 1996. Úkoly probačních úředníků však zatím plní pověření pracovníci odborného aparátu soudů a vyšší soudní úředníci. Jejich počet a právní postavení jsou naprosto nedostatečné k tomu, aby mohli efektivně plnit úkoly Probační a mediační služby.

Již nyní platné znění trestního zákona a trestního řádu obsahuje některé instituty a současně projednávaná novela trestního řádu a trestního zákona rozšiřuje právní úpravu o další instituty, k jejichž uplatňování je zapotřebí dobrého fungování Probační a mediační služby. Jedná se např. o případy propuštění obviněného z vazby za současného vyslovení dohledu, podmíněného zastavení trestního stíhání, podmíněného upuštění od potrestání s dohledem, podmíněného odsouzení, uložení trestu obecně prospěšných prací atd.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP