Neautorizováno !


 

(15.20 hodin)

Ministr spravedlnosti ČR Otakar Motejl: Vážená paní předsedající, paní poslankyně, páni poslanci Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky. Návrh novelizace zákona o výkonu vazby předkládá vláda Poslanecké sněmovně k projednání v rámci plnění úkolů vyplývajících z materiálu zabývajícího se prioritami trestní politiky z hlediska reformy vězeňství.

Návrh při respektování dosavadní koncepce zákona o výkonu vazby především zpřesňuje a doplňuje jeho ustanovení, a to v souladu s doporučeními obsaženými ve zprávě Evropského výboru pro zabránění mučení a nelidskému až ponižujícímu zacházení z roku 1997. Hlavní věcnou změnou, kterou návrh přináší, je zavedení vnější kontroly nad dodržováním právních předpisů při výkonu vazby ze strany pověřených státních zástupců krajských státních zastupitelstev. Výkon tohoto dozoru předpokládá již novela zákona o státním zastupitelství provedená v uplynulém roce zákonem č. 169/1999 Sb. Dosud byla zavedena jen u výkonu trestu odnětí svobody vámi nedávno schválenou novelou.

Z dalších věcných změn, které jsou již jen dílčí povahy, stojí za zmínku zpřesnění podmínek, za nichž se obviněný propustí z vazby na svobodu, rozšíření možnosti návštěv u obviněných ve vazbě obecně a u těch obviněných, u nichž je důvodem vazby obava, že budou působit na spoluobviněné nebo svědky nebo jinak mařit průběh trestního stíhání, nahrazení volné úvahy soudu nebo státního zástupce, zda v tomto případě návštěvu povoluje, povinností těchto orgánů sdělit, za jakých podmínek se může návštěva uskutečnit. Stanovení podmínek, za nichž obviněného může navštívit advokát, který jej zastupuje v jiné věci, než pro kterou je obviněný ve vazbě. Za zmínku stojí omezení práva přijímat balíčky s potravinami a dalšími věcmi, jakož i doplnění výčtu konkrétních omezení, kterým je obviněný povinen se podrobit v zájmu zajištění bezpečnosti a pořádku ve věznici. Konečně zavedení možnosti, aby v závislosti na chování obviněného byl předtím kázeňský trest, který mu byl uložen, zahlazen, a konečně úprava postupu při propuštění obviněného, kterému byla uložena ochranná nebo ústavní výchova.

Z tohoto výčtu je zřejmé, že předložený návrh novelizace nelze jednoznačně označit za normu zpřísňující nebo naopak zmírňující podmínky výkonu vazby. Podmínky výkonu vazby jsou odlišné od výkonu trestu odnětí svobody a omezení, která návrh přináší, nejsou tak výrazná, jako tomu bylo u tohoto zákona. Navíc vládní návrh novelizace trestního řádu, který je v současné době zde v přerušeném prvém čtení v Poslanecké sněmovně rovněž projednáván, obsahuje konkrétní opatření, která by především měla vést k výraznějšímu zkrácení průměrné doby trvání vazby, která by také měla znamenat zásadní obrat při uvažování v průběhu řízení o vazbě jako takové.

Vážená paní předsedající, paní poslankyně a vážení páni poslanci, z pověření vlády České republiky navrhuji Poslanecké sněmovně, abyste předložený návrh zákona, kterým se mění zákon č. 293/1993 Sb., o výkonu vazby, přijali k dalšímu projednávání. Děkuji vám za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Děkuji panu ministru Motejlovi. Nyní prosím, aby se slova ujala zpravodajka výboru pro prvé čtení paní poslankyně Ivana Hanačíková.

 

Poslankyně Ivana Hanačíková: Paní předsedající, vládo, dámy a pánové. Předložený návrh zákona o výkonu vazby je právní norma, jejíž změnu je třeba provést s návazností na již platný zákon č. 169/1999 Sb., o výkonu trestu odnětí svobody. Navrhovaná právní úprava si klade za cíl zlepšení podmínek pro obviněné ve výkonu vazby a právní slučitelnost s evropskými vězeňskými pravidly.

Za základ novely je možno označit participaci na zacházení s obviněnými ve výkonu vazby např. registrovaných církví, povinnost přihlížet při stravování nejen na zdravotní stav obviněného, ale i jeho kulturní a náboženské tradice, dále pak používání vlastního oděvu, prádla a obuvi při zajištění hygienických podmínek. Za další pozitivum je určitě možné považovat ustanovení upravující vyřizování korespondence bez zbytečného odkladu.

Za nedostatečně rozpracované v zákoně považuji zacházení s obviněnými cizinci. Za chybějící také považuji nezakotvení povinnosti poučení o právech a povinnostech Vězeňskou službou osob, které participují na zacházení s vězněnými osobami jako specialisté, které nejsou v pracovněprávním vztahu k Vězeňské službě. Jsem přesvědčena, že prokázáním znalosti zákona o výkonu vazby, vědomostí o právech a povinnostech vězněných osob a také znalosti pravomocí již zmíněných specialistů by bylo možné předcházet pochybení či nedorozumění.

Pravomoc prezidenta umožňující propouštění osob z vazby v průběhu řízení o udělení milosti se mi zdá nevyhovující a připadalo by mi lepší, kdyby tato pravomoc byla tehdy, až je udělena obviněnému milost. Uvedenou novelu zákona o výkonu vazby v předloženém znění považuji za vyhovující a potřebnou, a proto navrhuji její propuštění do druhého čtení.

 

Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Děkuji paní poslankyni Hanačíkové a otevírám obecnou rozpravu, do které se jako první přihlásil pan poslanec František Pejřil. Připraví se pan poslanec Tomáš Kladívko.

 

Poslanec František Pejřil: Vážená paní předsedající, vážený pane ministře, vážené kolegyně a kolegové, otázka vězeňství je v naší republice velice bolestivá, a proto bychom měli každý nový návrh zákona vztahující se k tomuto tématu pečlivě vážit. Na půdě petičního výboru jsme měli pozvánu paní ředitelku věznic České republiky paní Meclovou a předtím jsme navštívili věznici Rýnovice.

České věznice jsou přeplněny o více než 20 %. Ve 33 věznicích si v současné době odpykává trest nebo čeká ve vazbě na rozsudek přes 23 000 lidí. Na 100 000 obyvatel připadá v naší republice 220 vězňů, což je vysoké číslo. Pokládám otázku vězeňství u nás za velice těžkou, velice problematickou. Tato otázka by měla být na půdě parlamentu projednávána se vší vážností.

Nyní konkrétně k vládnímu návrhu zákona o výkonu vazby. Navrhované změny vycházejí z moderních evropských standardů výkonu vazby a jsou podle mého názoru dobré. Většina navrhovaných změn paragrafů má podstatný vliv na zlepšení podmínek a humánnost výkonu vazby, ať již se jedná o umožnění práce i civilním zaměstnancům ve věznicích, o rozšíření o další organizace, které spolupracují s Vězeňskou službou. V tomto návrhu zákona jsou přesně specifikovány možnosti propuštění obviněného, je zde právo na výjimku ve stravovacím režimu, tak jak říkala paní zpravodajka, zvýšení počtu návštěv, změna některých kázeňských trestů, umožnění zahlazení trestu, zvýšená kontrola výkonu vazby atd.

To vše, co jsem zde vyjmenoval, co říkal pan ministr a paní zpravodajka, pokládám za pozitivní. Mám výhradu pouze ke dvěma navrhovaným změnám. Je zde vypuštěno samostatné umístění mladistvých od dospělých. To nepokládám za dobré. A dále, že se ruší minimální výměra cel, která je tři a půl metru na obviněného dosud. Tato podmínka sice dodržována není díky přeplněnosti, ale myslím si, že by v zákonu měla být zachována. Pokládám ji i tak za minimální.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP