Neautorizováno !


 

(15.20 hodin)

(pokračuje Pejřil)

Tím, že vězňové nejsou oddělováni, že nemají dostatek místa, je to jedna z příčin, proč dvě třetiny trestaných se znovu vracejí do trestnic.

Doporučuji propustit tento návrh do druhého čtení. Podle mých informací sice tak organizační výbor učinil, ale přivítal bych, kdyby byl tento návrh zákona přikázán petičnímu výboru. Děkuji za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Děkuji panu poslanci Pejřilovi. Slovo má pan poslanec Tomáš Kladívko.

 

Poslanec Tomáš Kladívko: Vážená paní předsedající, vážená vládo, vážený pane ministře, dovolte mi několik slov k vládnímu návrhu zákona, kterým se mění zákon 293/1993 Sb., o výkonu vazby.

Novela tohoto zákona si klade za cíl přispět ke zlepšení životních podmínek obviněných ve vazbě, na něž se vztahuje presumpce neviny. V rozsahu, v jakém to umožňují zejména v současné době ekonomické a personální podmínky našeho vězeňství, se zlepšují zejména podmínky styku obviněných s jejich rodinami, podmínky pro život ve věznicích, jako je stravování, podmínky, za nichž může obviněný přijímat své osobní věci apod.

Velmi si vážím, že v zákonu je uvedena možnost mladistvým zapojovat se do programu drogových prevencí a podobných léčebných věcí, kdy může začít léčba i během výkonu vazby. Velice účinné je zabudování kontroly dozoru státního zástupce, který bude mít zlepšení pravomocí pro výkon svého dozoru.

Dovolte mi, abych se zamyslel nad některým paragrafy trochu konkrétněji. Zásady výkonu vazby v § 2 hovoří, že nesmí být ponižována lidská důstojnost obviněného. Myslím si, že ve druhém čtení bychom měli rozvinout, co chceme zakázat v důstojnosti. Myslím si, že bychom měli zakázat i diskriminaci na základě především rasy, barvy pleti, mateřského jazyka, pohlaví, náboženského vyznání apod.

Pokud bych se zmínil o § 7, zarazilo mě, že řešíme zmínku žen ve vazbě pouze zmínkou "odděleně se umisťují muži od žen". Směrnice Rady Evropy i některé zákony zemí, které se zabývají o vazbách, mají přímo jasně definováno, za jakých podmínek může být žena umístěna ve vazbě, a nemají to odbyto takto stroze, jako je v tomto návrhu. V zákonech některých zemí dokonce uvádějí, že matka při výkonu vazby může mít u sebe své dítě. Mnozí si jistě pamatujete na debatu, kterou jsme tady vedli při novém zákonu o výkonu trestu odnětí svobody.

Chtěl bych se ještě zmínit o § 9 - základní vybavení cel. Rušíme povinnou rozměrovou plochu 3,5 m a dáváme obecná pravidla, co všechno může být v cele. Chtěl bych upozornit, že směrnice Rady Evropy i zákony jiných zemí dávají na první místo v tomto případě kvalitu vybavení cely, a to jednak ze zdravotního hlediska, jednak z hygienického hlediska. Je jednoznačné, že v evropských zemích musí vyslovit souhlas s obytným prostorem pro pobyt našich občanů ve výkonu vazby státní zástupce. Ten musí definovat a souhlasit s tím, že tento obytný prostor může být využíván pro výkon vazby. Porovnává to hlavně z hlediska přístupu denního světla, vzduchu, tepla, klimatických podmínek území, kde se příslušné zařízení nachází, apod. Je také kladen velký důraz na hygienu ubytovaných, kde přesně definuje již v zákonech, ve směrnicích Rady Evropy, za jakých podmínek mají být občané ve výkonu vazby zásobováni hygienickými potřebami nutnými pro čistotu, zdraví, vznášejí požadavky na pravidelnou hygienu apod. Dokonce jdou v předpisech tak do detailů, že je zákonný předpis, který uvádí, jak často má obviněný vykonávat svou osobní hygienu, jak často se má holit, stříhat apod.

V rámci využití péče o zdraví v § 18 bych chtěl upozornit, že stále jen mluvíme u obviněných o vycházkách. Zatím naše prostory věznic nenabízejí větší vyžití, ale mělo by se mluvit nejen o vycházkách, ale i o jisté fyzické aktivitě, jako sportovním vyžití, která by měla být využita. Nejen vycházkou je člověk uspokojen. Na toho, kdo je ve výkonu vazby, stále musíme pohlížet jako na člověka nevinného.

Jsem přesvědčen, že si tento zákon zaslouží propustit do druhého čtení. V debatě na garančním výboru, jak ve výboru pro obranu a bezpečnost, tak v petičním výboru, může být tento zákon doplněn o některé konkrétní poznatky a dopracován. Také se připojuji k těm, kteří doporučují propustit vládní návrh zákona o výkonu vazby do druhého čtení.

 

Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Děkuji panu poslanci Kladívkovi. Hlásí se někdo dále do obecné rozpravy? Pan poslanec Krajíček. Má slovo.

 

Poslanec Miroslav Krajíček: Vážená paní předsedající, členové vlády, kolegyně a kolegové, dovolte mi malé zamyšlení nad předkládanou novelou zákona o výkonu vazby.

Jistě si všichni dobře pamatujete, jaké "nadšené přijetí" vyjádřili vězni s novým vládním zákonem o výkonu trestu odnětí svobody. Jeho předloha trpěla mnohými neduhy a nedostatky, které jsme se zde na půdě sněmovny snažili odstranit. Nedlouho po této smutné zkušenosti projednáváme další produkt vládního legislativního sprintu - novelu zákona o výkonu vazby. Obě zmíněné normy jsou spojenými nádobami, o tom snad nikdo z nás nepochybuje. Vláda si tento vztah vykládá tak, že přibližuje režim vazby režimu výkonu trestu odnětí svobody - viz např. režim korespondence a přijímání balíčků. To je něco, co musím jednoznačně odmítnout. Buď jsme státem, v němž vláda práva a presumpce neviny není prázdným sloganem, ale důležitá právní zásada, kterou respektuje celý civilizovaný svět, a pak tomu musí náš právní řád odpovídat. Abych se vyjádřil jasněji.

Člověk ve vazbě je člověk ze spáchání trestného činu obviněný, ale není to odsouzený pachatel trestného činu. Na osobu ve vazbě musí právní řád nahlížet jako na osobu, která je nevinná, dokud jí není trestný čin dokázán.

Člověk ve výkonu trestu odnětí svobody je člověk, kterému již vina dokázána byla a který je podle zákona trestán odnětím své svobody. Každý odborník na penologii potvrdí, že pravomocně uložený trest má několik rovin: brání odsouzenému v trestné činnosti, izoluje pachatele od společnosti, má vychovávat atd.

Ve vazbě jde naprosto o něco jiného, což vyjadřují i jednotlivé důvody vazby, které zákon stanoví. Zde je po mém soudu v přímé závislosti na vazebním důvodu třeba konstruovat případné výjimky ze zásadně liberálnějšího nakládání s obviněným, tedy omezení takového obviněného ve vazbě. Zdůrazňuji: Případná omezení obviněného musí mít povahu výjimek. Vazba je něco, co do života člověka mimořádně zasáhne. Tím spíše je tomu tak, jestliže je posléze obžaloby zproštěn. Dopad vazby pro členy jeho rodiny, do pracovních vztahů snad ani nemusím podrobně líčit.

Tuto skutečnost neuvádím náhodou - sněmovna projednává ve druhém čtení návrh novely trestního řádu. Táži se: jaká je ideová a koncepční provázanost těchto obou norem? Vláda sama předpokládá, že bude-li přijata novela trestního řádu, výrazně stoupne počet zprošťujících rozsudků. I velmi střízlivé odhady se pohybují kolem 20 a 30 %.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP