Neautorizováno !


 

(15.30 hodin)

(pokračuje Tlustý)

Všechny tyto výhrady, které jsem uváděl, jsem uváděl po konstatování, že považuji tuto novelu za potřebnou. Dovolte mi vyjádřit odhodlání rozpočtového výboru, aby tuto předlohu korektně projednal a předložil sněmovně pozměňovací návrhy ve smyslu komentářů a výhrad, které jsem si zde dovolil uvést. Děkuji za pozornost. (Potlesk)

 

Předseda PSP Václav Klaus: Děkuji panu poslanci Tlustému. Táži se, kdo se další hlásí do rozpravy. Hlásí se znovu guvernér centrální banky.

 

Guvernér ČNB Josef Tošovský: Dovolte mi pouze stručnou reakci na vystoupení předsedy rozpočtového výboru Tlustého. Chtěl bych zde zdůraznit, že vláda rozhodla o provedení malé harmonizační novely zákona o České národní bance. Náměty, které zde byly teď předneseny, se týkají zcela zásadní koncepční změny v postavení České národní banky.

Byla tady vyslovena řada věcí, s nimiž teď nechci polemizovat, ale jsou minimálně nepřesné, nebo zcela nesprávné. Vláda by měla teď rozhodnout, zda chce koncepčně udělat zásadní změnu novely zákona o České národní bance. Myslím, že by nebylo správné toto horkou jehlou šít v Poslanecké sněmovně. Myslím si, že zkušenosti z některých jiných zákonů, např. o družstevních záložnách apod., to jen potvrzují. V tom případě by bylo na vládě, zda chce stáhnout a připravit zásadní novou novelu o České národní bance, nebo pokračovat v této nové malé harmonizační novele a splnit tak úkoly ve vztahu k Evropské unii a připravit Českou republiku a Českou národní banku do Evropské unie.

Děkuji.

 

Předseda PSP Václav Klaus: Děkuji panu guvernérovi. Bohužel sedím na tomto místě a nemohu se tedy pustit do diskuse.

Táži se, kdo se dále hlásí do rozpravy. Nikdo. Obecnou rozpravu končím. Táži se, zda chce navrhovatel vystoupit se závěrečným slovem.

 

Místopředseda vlády a ministr financí ČR Pavel Mertlík: Vážené dámy a pánové, v rozpravě zazněly dvě skupiny připomínek. Myslím si, že na první z nich, kterou přednesl zpravodaj Kocourek, korektně odpověděl guvernér Tošovský. S jeho odpověďmi se jako předkladatel ztotožňuji.

Co se týče řady návrhů a námětů, které předložil pan poslanec Tlustý, byla jich celá řada. Myslím si, že je legitimní diskutovat o nich v příslušných výborech a potom při projednávání v rámci druhého a třetího čtení v Poslanecké sněmovně. Rád bych ale zareagoval alespoň na některé z nich.

Myslím, že to byl hned první bod - postavení České národní banky, definice jejího majetku. Jak je to upraveno, je to v pořádku, není to v rozporu se zákonem o majetku státu. Chtěl bych upozornit na to, že v některých zemích, aniž by to bylo jakkoliv v rozporu s politickými cíli národních bank, jsou tyto instituce institucí soukromou. Takovou institucí v podobě akciové společnosti byla i Národní banka československá, je jí např. Bank of England a podobně.

 

Předseda PSP Václav Klaus: Prosím, pane ministře, zkuste hovořit, aby vám poslanci rozuměli.

 

Místopředseda vlády a ministr financí ČR Pavel Mertlík: Pokusím se o to. Zároveň bych chtěl upozornit na to, že hluk, který je v Poslanecké sněmovně, stejně asi povede k tomu, že hlas příliš k poslancům nepronikne. Nicméně se budu snažit.

 

Předseda PSP Václav Klaus: Tady je nadprůměrné ticho, pane místopředsedo vlády.

 

Místopředseda vlády a ministr financí ČR Pavel Mertlík: Druhou skupinou obecných poznámek je skutečnost, že celá řada dílčích návrhů, které zde zazněly, mají zpřesňující charakter, a bezesporu je možné v rámci druhého čtení takové zpřesňující paragrafy do novely včlenit. Jako příklad uvedu - zazněla zde kritika absence definice konsolidovaného celku. Je jasný záměr tohoto paragrafu, kterým je dosáhnout skutečnosti, aby se u finančních institucí, které působí v systému univerzálního bankovnictví a poskytují buď přímo, nebo prostřednictvím svých dceřiných společností různé finanční služby, které nejsou bezprostředně předmětem činnosti bankovního dohledu, vytvořily předpoklady pro to, aby na konsolidovaném základě také tyto činnosti byly podrobovány příslušnému dohledu. Může to mít různé formy - od vzájemné spolupráce bankovního dohledu s ostatními dohledy, které existují v rámci České republiky, např. na Ministerstvu financí nebo v Komisi pro cenné papíry. Možné jsou i jiné formy. Co je třeba dosáhnout, je konsolidovaný dohled. Myslím, že zde lze zpřesňujícími formulacemi dosáhnout toho, aby se kvalita návrhu zlepšila.

Třetí obecnou poznámku, kterou byste mi měli dovolit, abych za vládu řekl, je poznámka o tom, jaký rozsah změn by měl být v tomto návrhu uskutečněn.

Základní skutečností, ze které musíme vycházet je to, že předpokládáme vstup České republiky do Evropské unie v roce 2003 či brzy po roce 2003. S určitým zpožděním za tímto datem, které by nemělo být větší než 3 - 4 roky, ale spíše méně, předpokládáme vstup do Evropské měnové unie. K tomuto datu skončí činnost také Česká národní banka jako samostatná instituce a stane se součástí Evropské centrální banky jako jedna z jejích konstitutivních poboček. Za této situace je otázkou, jak rozsáhlé změny je třeba uskutečnit u instituce, která plní své základní funkce způsobem, který odpovídá praxi Evropské centrální banky, a harmonizační kroky, které jsou obsaženy v tomto návrhu, jsou dostatečné, a zároveň jejíž životnost je omezena.

Bezesporu koncepčně diskutovatelný námět na oddělení dohledu od výkonu měnové funkce je relativizován tímto omezeným časovým horizontem samostatné existence centrální banky.

To jsou určitá východiska, v nichž by se měl pohybovat rozpočtový výbor a Poslanecká sněmovna, až budou diskutovat tyto návrhy ve druhém a třetím čtení či na výborech. Podobným způsobem s tím pracovalo Ministerstvo financí a vláda.

 

Předseda PSP Václav Klaus: Děkuji panu ministrovi. Táži se pana zpravodaje, zda chce vystoupit. Ano.

 

Poslanec Martin Kocourek: Závěrem bych chtěl říci, že také nezpochybňuji nutnost této novely. Zároveň myslím, že se tady pan guvernér snažil vysvětlit některé odpovědi na některé otázky, které jsme kladli. Stále žiji v domnění, a u pana ministra mě to překvapuje, že jsme tady před měsícem hlasovali o tom, že bychom rádi formou i ústavních změn měnili princip jmenování členů bankovní rady. Zatím se dovídám, že pan ministr na to příliš nereflektuje.

Co se týká kontroly hospodaření, myslím, že v evropské směrnici je to napsáno zcela jasně. Navrhuje orgán Evropské ústřední banky a jiný orgán Evropské unie schvaluje. Dávám tento princip jako námět k tomu, abychom ho zvažovali pro naše pozdější jednání.

V návaznosti na pana předsedu Tlustého považuji za důležité, aby pan guvernér alespoň jednou ročně, když ne dvakrát, nám sdělil něco o měnové situaci v České republice, abychom o tom zde mohli na plénu diskutovat. Myslím, že dosavadní praxe, kdy pouze rozpočtový výbor informuje prostřednictvím svého zpravodaje někdy v podvečerních hodinách, není příliš důstojná tomu, jaký význam měnová politika České národní banky a měnová situace v České republice má.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP