Neautorizováno !


 

(15.40 hodin.)

(pokračuje Kocourek)

V tomto ohledu podporuji propustit tento tisk do druhého čtení. Nicméně si myslím, že bychom se měli velmi důkladně věnovat procedurám a změnám, které jsme zde zmínili.

 

Předseda PSP Václav Klaus: Děkuji panu poslanci. Budeme se zabývat návrhem na přikázání výborům k projednání.

 

Organizační výbor navrhl přikázat návrh k projednání rozpočtovému výboru. Má někdo nějaký jiný návrh? (Nikdo.) Ne-li, zahájil jsem hlasování.

Kdo je pro tento návrh na přikázání, nechť stiskne tlačítko a zdvihne ruku. Kdo je proti tomuto návrhu?

Konstatuji, že v hlasování pořadové číslo 69 z přítomných 153 poslanců hlasovalo 121 pro, nikdo nebyl proti. Tím jsme tento návrh přikázali k projednání rozpočtovému výboru.

 

Končím první čtení tohoto vládního návrhu zákona. Děkuji panu guvernérovi České národní banky za účast na našem jednání.

 

Přecházíme k bodu

 

41.
Vládní návrh dopracovaného zákona o ochraně veřejného zdraví
a o změně některých souvisejících zákonů
/sněmovní tisk 538/ - prvé čtení

 

Prosím pana ministra zdravotnictví Bohumila Fišera. (Hluk v sále.) Současně prosím o klid v sále.

 

Ministr zdravotnictví ČR Bohumil Fišer: Vážený pane předsedo, vážené poslankyně, vážení poslanci. Vláda mě pověřila, abych odůvodnil vládní návrh zákona o ochraně veřejného zdraví. Jde o návrh zákona, který je dopracován podle závěrů z vystoupení zpravodaje a poslanců sněmovny poté, kdy byl v červnu loňského roku usnesením sněmovny vládě vrácen.

Vzhledem k tomu, že převážná část vystoupení zpravodaje a poslanců se týká navržené soustavy orgánů ochrany veřejného zdraví a jejich kompetencí, byl vládní návrh zásadním způsobem změněn v části státní správy, a to tak, že byla zachována stávající soustava orgánů a zařízení hygienické služby. V hmotně právní části návrhu zákona nebyly provedené změny tak rozsáhlé. Dotkly se podmínek ochrany zdraví zaměstnanců při práci. Provedené změny navázaly na koncepci úpravy pracovněprávních vztahů soustředěné převážně do novely zákoníku práce. Její návrh sněmovna v současné době projednává.

Předmětem vládního návrhu zákona o ochraně veřejného zdraví tak zůstala pouze úprava podmínek kategorizace prací, stanovení rizikových prací a některé povinnosti zaměstnavatelů související se vztahem k orgánu státního zdravotního dozoru.

Dále byla z návrhu zákona vypuštěna část, která navazovala na uvažované odčlenění laboratoří většiny okresních hygienických stanic. Tyto laboratoře se měly stát základem pro vytvoření nestátních zařízení provádějících na náklady podnikatele a v rozsahu stanoveném orgánem státní kontroly ověřování podmínek ochrany veřejného zdraví a další objednané laboratorní služby. Vzhledem k tomu, že se předloženým návrhem zákona ve struktuře zařízení ochrany veřejného zdraví všechny laboratoře hygienických stanic zachovávají, stalo se zavedení tohoto institutu nereálné. V ostatních částech nebyla hmotně právní úprava v zásadě změněna.

Po tomto úvodním stručném shrnutí změn provedených v návrhu zákona po jeho vrácení k dopracování mi nyní dovolte připomenout ve stručnosti principy navrženého zákona.

Návrh je kodifikací práv a povinností osob v ochraně veřejného zdraví, které je chápáno jako zdraví populace i jejích skupin. Zákonná regulace se týká těch oblastí společenského života, které mají nebo mohou mít podstatný vliv na zdraví obyvatelstva a nejsou upraveny zvláštním zákonem. Předloženým návrhem se nahrazuje platný právní stav, který není v souladu s ústavním pořádkem. Nesoulad spočívá v tom, že povinnosti osob a kompetence orgánů státní kontroly jsou v převážné míře stanoveny v podzákonných právních předpisech.

Dalšími nedostatky platné právní úpravy jsou absence komplexní úpravy práv a povinností osob v ochraně veřejného zdraví, zaostávání platných právních předpisů za odborným vývojem, potřebami praxe, úpravou platnou v zemích Evropského společenství a nemožnost jejich novelizace, duplicita úpravy některých složek ochrany veřejného zdraví s později vydanými zákony, např. zákonem o ochraně ovzduší, zákonem o odpadech, a absence jednoznačného vymezení pravomocí a působnosti orgánů státního zdravotního dozoru.

Důsledkem tohoto stavu je komplikování podnikatelské činnosti výkonu státní správy nadměrnou administrativou a nejasnou a duplicitní právní úpravou, která je nepřehledná a pro adresáty těžko dostupná. Pro vysvětlení: Většina hygienických směrnic není publikována ve Sbírce zákonů, ale v resortním publikačním prostředku, sbírce Hygienické předpisy, jejichž prodej není po zrušení specializovaného nakladatelství a prodejny zajištěn. Přijetím navrženého zákona budou tyto nedostatky odstraněny.

Vládní návrh je v částech týkajících se vod pro lidskou spotřebu, tj. pitných vod, vod vhodných pro koupání, hraček, kosmetických prostředků, materiálů a předmětů přicházejících do přímého styku s potravinami a pokrmy a podmínek ochrany zdraví zaměstnance při práci aproximací práva Evropských společenství. Oblast prevence infekčních onemocnění je připravena v souladu s doporučením Světové zdravotnické organizace.

Termín účinnosti zákona je navržen tak, aby bylo možné přijetí práva Evropských společenství v uvedených oblastech zohlednit i v hodnotící zprávě Evropské komise, která bude vypracována v polovině letošního roku.

Návrhem zákona se odstraňuje duplicitní právní úprava složek životního prostředí - ovzduší, voda, půda. V podstatě se redukuje dosavadní schvalování výroby a dovozu výrobků a činnost před jejich zahájením. Rozhodování hygienika se nahrazuje právní úpravou zdravotních požadavků na výrobky a činnosti a tím se výrazně omezuje rozsah správního uvážení a vytvářejí se podmínky pro volný oběh zboží.

Pokud jde o navrženou strukturu orgánů ochrany veřejného zdraví, jejich pravomoc a působnost, vládním návrhem zákona se zachovává stávající struktura orgánů a zařízení hygienické služby resortu zdravotnictví a vytvářejí se podmínky pro její zachování i v resortech vnitra a obrany. Toto řešení znamená, že nedojde k nárůstu nákladů státního rozpočtu na státní správu v oblasti ochrany veřejného zdraví. Současně toto řešení dovoluje stanovit účinnost zákona od poloviny rozpočtového roku.

Vládní návrh zákona je koncepčně v souladu s vládními návrhy zákonů k reformě veřejné správy, používá však v některých svých částech dosavadní terminologii, a to s ohledem na různé termíny nabytí účinnosti navržených zákonů. K transformaci rozpočtových organizací okresních úřadů do organizačních složek tedy dojde až na základě transformačních zákonů.

Vzhledem k navrhovanému zrušení zákona z roku 1960 o územním členění státu se výslovně vymezuje správní obvod krajského hygienika. Vládní návrhy zákonů o okresních úřadech, o obcích i o hlavním městě Praze nadále počítají se zachováním zvláštních orgánů okresních hygieniků, jejichž postavení upravují zvláštní právní předpisy. Po eventuálním převedení rozpočtů okresních úřadů a jimi zřízených organizací do státního rozpočtu je v návrhu zákona zabudována možnost zřízení krajských orgánů a zařízení ochrany veřejného zdraví i v šesti nových krajích - Karlovy Vary, Pardubice, Liberec, Zlín, Olomouc, Jihlava.

Dále návrh zákona umožňuje redukování počtu orgánů a zařízení ochrany veřejného zdraví zřízených ve stávajících sídlech krajských hygieniků, a to sloučením krajských a okresních orgánů a zařízení obdobně, jak to bylo v roce 1994 provedeno v severomoravském kraji. Orgány ochrany veřejného zdraví nejsou jedinými kontrolními orgány, které jsou součástí okresních úřadů. Budou-li okresní úřady zrušeny, bude výkon státní kontroly v ochraně veřejného zdraví řešen společně s koncepcí kontroly v ostatních oblastech veřejné správy.

Vážené paní poslankyně a poslanci, věřím, že i vy shledáte, že navržený zákon přinášející aproximaci práva Evropských společenství, vyjasnění a zprůhlednění výkonu státního zdravotního dozoru a odstranění byrokratických překážek volného obchodu je způsobilý stát se součástí českého právního řádu. Děkuji vám za pozornost.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP