Neautorizováno !
(15.10 hodin)
Předseda PSP Václav Klaus: Děkuji panu poslanci Kocourkovi. Otevírám podrobnou rozpravu, do které se jako první zapojí guvernér centrální banky pan Tošovský.
Guvernér ČNB Josef Tošovský:
Vážený pane předsedo, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, vážení hosté, předkládaný návrh novely zákona číslo 6/1993 Sb., o České národní bance, ve znění pozdějších předpisů, vychází z usnesení vlády ČR číslo 1209 z 15. listopadu 1999 k přehledu legislativních návrhů, jimiž bude vláda bezprostředně reagovat na pravidelnou zprávu Evropské komise o České republice za rok 1999.Návrh této novely vychází ze zadání vlády, to je z nutnosti zpracovat novelu pro vstup České republiky do Evropské unie. Předkládaný návrh je první přímou novelou zákona o České národní bance, připravovanou v gesci České národní banky, kromě drobné změny v souvislosti s měnovou odlukou. Jedná se výlučně o harmonizační novelu, to je provedení pouze těch změn, které jsou nutné v právní úpravě postavení centrální banky pro vstup do Evropské unie z hlediska principů vyplývajících ze smlouvy o založení Evropských společenství a jejích součástí, to je Protokolu o Statutu Evropského systému centrálních bank a Evropské centrální banky.
Jaké jsou nejpodstatnější změny, které novela přináší? Za prvé jde o stanovení hlavního cíle centrální banky, za druhé o princip nezávislosti centrální banky a za třetí o zákaz financování veřejného sektoru.
Dovolte mi nyní stručné vyjádření k těmto hlavním změnám.
Pokud jde o stanovení hlavního cíle centrální banky, je nezbytně nutné zakotvení hlavního cíle, kterým by do budoucna měla být péče o stabilitu cen. Dosavadní dikce zákona hovoří o stabilitě měnové, což je pojem trochu vágní a umožňuje různý výklad. Abych to možná trochu objasnil, cenová stabilita je přesnější, jednoznačnější a transparentnější. Jde o užší pojem, neboť stabilita měny, to je dosavadní pojetí zákona, má svou vnitřní stránku, což je stabilita cen, ale také vnější stránku, to je stabilita kurzu.
Jde tedy o vymezení cíle měnové politiky, které znamená krok směrem k pojetí cílů centrální banky v eurozóně. Ustanovení zakotvující hlavní cíl je doprovázeno deklarováním podpory obecné hospodářské politiky vlády, pokud tím není dotčen hlavní cíl České národní banky, a konstatováním, že Česká národní banka jedná v souladu se zásadou otevřeného tržního hospodářství s volnou soutěží.
Pokud jde o druhou hlavní změnu - princip nezávislosti centrální banky - tento princip je zakotven i ve stávajícím znění zákona, obecná klauzule o nezávislosti na pokynech vlády je však v novele nahrazena upřesněnou dikcí, podle které Česká národní banka ani členové její bankovní rady nesmějí přijímat ani vyžadovat pokyny od vlády, jiných správních úřadů či orgánů územní samosprávy.
Po vstupu České republiky do Evropské unie bude zákaz vyžadování a přijímání pokynů rozšířen i ve vztahu k unii a k jednotlivým členským státům.
Pokud jde o třetí podstatnou změnu - zákaz financování veřejného sektoru - dosud existuje možnost úvěrovat v určitém omezeném rozsahu stát ze strany centrální banky a toto se nahrazuje úplným zákazem úvěrování veřejného sektoru. Po vstupu České republiky do Evropské unie bude tento zákaz rozšířen i ve vztahu k unii a k jednotlivým členským státům.
Pokud jde o další navrhované úpravy v zákoně, zmínil bych pouze tři. Jde o zákaz pro členy bankovní rady vyvíjet další pracovní aktivity a činnost nad rámec svého hlavního povolání v České národní bance, dále deklarování spolupráce České národní banky s ostatními ústředními bankami a orgány dozoru nad bankami a oprávnění České národní banky provozovat systémy pro platební styk.
Chtěl jsem pouze ilustrovat další dílčí změny tohoto zákona.
Vzhledem k tomu, že jde o ryze harmonizační novelu, jejímž cílem je dosažení plné kompatibility v právním postavení České národní banky s právem Evropských společenství, byl tento materiál poskytnut ke stanovisku i Evropské komisi a Evropské centrální bance. Návrh zákona je plně slučitelný s právem Evropských společenství a je bezesporu krokem vpřed na cestě České republiky do Evropské unie.
Předkladatel navrhuje účinnost zákona od 1. ledna 2001.
Dovolte mi stručně reagovat na některé náměty vznesené zpravodajem panem Kocourkem. Pokud jde o způsob jmenování bankovní rady, chtěl bych říci, že tam byla určitá nepřesnost v tom, že návrh ústavy, který byl schválen Poslaneckou sněmovnou, nehovoří o zvýšení členů bankovní rady ze sedmi na devět členů, jak bylo uváděno, ale pouze o tom, že z jedné třetiny by jmenování mělo být prováděno Poslaneckou sněmovnou, z jedné třetiny Senátem a z jedné třetiny prezidentem republiky. Jinými slovy, počet členů bankovní rady tím není stanoven, ale musí být dělitelný třemi.
Dále bych chtěl říci, že z toho důvodu, že tato ústava nevstoupila v platnost, není možné anticipovat změny v novele na základě schválení v Poslanecké sněmovně.
Ke druhé poznámce, týkající se hospodaření České národní banky v tom směru, že výběr auditorů provádí pouze Česká národní banka a že toto není v souladu s evropskou legislativou, bych chtěl uvést, že pravděpodobně evropská legislativa má na mysli pouze výběr okruhu auditorů, ze kterých si potom centrální banka vybere toho auditora, který provede audit hospodaření. Nejde o to, že by někdo jiný stanovoval auditora, i když musím říci, že ani tomu bychom se nebránili. Dále bych chtěl uvést, že Evropská komise i Evropská centrální banka se k tomu vyjádřily, aniž by tento paragraf nějakým způsobem chtěly změnit.
Pokud jde o vztahy mezi Českou národní bankou a Poslaneckou sněmovnou a pokud jde o schvalování hospodářského výsledku, chtěl bych říci, že otázka neschválení hospodaření České národní banky je vlastně otázkou související s nezávislostí centrální banky.
Poslední záležitost, která byla zmíněna - je možno upřesnit předkládání zprávy o měnovém vývoji dvakrát ročně příslušnému výboru Poslanecké sněmovny, tak jak je to ve světě obvyklé. Děkuji za pozornost.
Předseda PSP Václav Klaus: Děkuji panu guvernérovi. Nyní v obecné rozpravě vystoupí pan poslanec Tlustý.
Poslanec Vlastimil Tlustý: Vážený pane předsedo, vážená vládo, vážený pane guvernére, dámy a pánové, dovolte mi, abych jako předseda rozpočtového výboru doporučil vážené sněmovně, aby tento tisk propustila do druhého čtení a přikázala ho právě rozpočtovému výboru, a to i přes všechno, co nyní uvedu jako problematické a hodné důkladného zvážení právě v rozpočtovém výboru.
Domnívám se totiž, že zákon o ČNB je nezbytné v tuto chvíli novelizovat. Považuji za správné, že byla vládou novela tohoto zákona předložena sněmovně, nicméně se domnívám, že v některých jeho pasážích je nezbytné zvážit některé zásadní otázky.
Za prvé, tento zákon - a není to poprvé - klade otázku, jaké je vlastně navrhováno formální postavení České národní banky v systému státních orgánů České republiky. Není to poprvé, protože podrobnou diskusi, pokud si vzpomenete, jsme zažili u NKÚ, Komise pro cenné papíry a institucí tohoto typu, to znamená institucí, jejichž statut je v zásadě nezávislý.
***