Neautorizováno !
(14.40 hodin)
(pokračuje Vojíř)
Onen trh s energiemi se ukázal v praxi jako velmi účinný, a to z několika hledisek: Trh jako regulátor nabídky a poptávky a trh jako optimální využití energií, ať už se týkalo elektrické nebo plynu.
Protože ve světě se ubíraly jednotlivé vývoje dvěma směry, bylo nutné zjistit, který směr je pro naši republiku výhodnější. Buď směr "jednoho výkupce elektrické energie", který se ukázal především v Anglii jako nefunkční, anebo směr, který se překládá nebo lze nazvat jako směr "přístup třetích stran k síti".
Jelikož žijeme v Evropě a v Evropě tento trh je dominantní, bylo by nelogické, abychom zaváděli jiný trh než ten, který již začíná fungovat. Otázka samozřejmě pouze je, do jaké míry má tento trh být liberální. Liberalismus spočívá v tom, že bychom měli umožnit všem - a to podtrhuji - odběratelům sjednat si dodávku energie. Nicméně platí, že aby takováto činnost byla možná, je zapotřebí vybudovat rozsáhlý systém měření, jelikož je nezbytně nutné, aby bylo prokazatelné, že jestliže jsem si s někým smluvně sjednal dodávku, že jsem ji také odebral a že jsem ji odebral v požadované kvalitě.
Tento systém měření samozřejmě bude vyžadovat nejen finanční prostředky, ale i čas. Proto termín zahájení trhu s energiemi od 1. ledna 2000 se mi jeví jako rozumný, nicméně uvolňování liberalizace až do roku 2007 se mi zdá naopak pomalé. A jsem přesvědčen o tom, že lze nalézt jistý kompromis, a ten bude záležet na tom, do jaké míry budeme schopni se na onen trh připravit.
Vážené dámy a pánové, v této oblasti, byť je to technická norma, chci ještě upozornit na jednu záležitost, a to na oblast, kdy je nezbytné v této oblasti realizovat regulaci. Proč regulaci? To z toho důvodu, že existují v této oblasti odvětví, tzn. přenos a distribuce a rozvod energie, která budou mít charakter v podstatě monopolu. A v této záležitosti není možné, aby neexistovala regulace, především cenová a samozřejmě i regulace věcná z hlediska toho, zda někdo porušuje nebo neporušuje zásady, které budou v tomto zákoně definovány.
Závěrem mi dovolte říci, že je trochu škoda, že původně a dobře asi míněný záměr Ministerstva průmyslu a obchodu zřídit samostatně zákonem Státní energetickou inspekci jako orgán, který bude dohlížet z hlediska státu na to, zda je nebo není dodržována tato norma, se nepodařil, a tudíž dochází k tomu, že veškeré záležitosti týkající se Státní energetické inspekce se objevují buď v tomto zákoně, nebo v zákoně o hospodaření s energiemi. Z toho důvodu bude zapotřebí ještě některé záležitosti tím pádem v oblasti zákona o hospodaření s energiemi dopracovat a dokončit tak, aby byly smysluplné a aby zákon byl vymáhatelný. To je důležitá záležitost z hlediska práva.
Domnívám se však, že tento zákon je možné propustit do druhého čtení. V podrobné rozpravě bych potom požádal o to, aby jeho projednávání bylo prodlouženo o 20 dní. Děkuji vám za pozornost.
Předseda PSP Václav Klaus: Děkuji panu poslanci Vojířovi. Otevírám obecnou rozpravu, do které nemám žádnou přihlášku. Pan poslanec Vymětal.
Poslanec Karel Vymětal: Děkuji za slovo, pane předsedo. Dámy a pánové, předložený energetický zákon, tak jak je to už v jeho názvu, hovoří o vytvoření podmínek k podnikání v oblasti energií, zdrojů, vedení, distribuce až ke konečnému uživateli a o výkonu státní správy díky tomu, aby se vytvořily podmínky pro podnikání.
Já zde musím konstatovat, že ve smyslu volebního programu naší strany - KSČM - je náš názor takový, že je potřeba, aby energetické zdroje včetně distribučních sítí byly v rukou státu, aby nebyly předmětem podnikání. Proto tento návrh zákona je pro naši stranu absolutně nepřijatelný. Z toho důvodu navrhuji v prvním čtení tento zákon zamítnout.
Děkuji za pozornost.
Předseda PSP Václav Klaus: Prosím, kdo další se hlásí? Opravdu nikdo nechce diskutovat energetický zákon? To je pro mne poněkud překvapivý výsledek. Jestli nikdo se nehlásí do obecné rozpravy, pak obecnou rozpravu končím. Táži se na závěrečná slova navrhovatele či zpravodaje. Nechcete.
Byl zde návrh pana poslance Vymětala zamítnout předložený vládní návrh energetického zákona. Dovolte mi, abych dal hlasovat o tomto návrhu.
Zahájil jsem hlasování. Kdo je pro zamítnutí vládního návrhu, nechť stiskne tlačítko a zdvihne ruku. Kdo je proti tomuto návrhu?
Konstatuji, že v hlasování pořadové číslo 64 z přítomných 152 poslanců 25 pro, 109 proti. Návrh nebyl přijat.
Nyní se budeme zabývat návrhem na přikázání výborům k projednání. Organizační výbor navrhl přikázat předložený návrh k projednání hospodářskému výboru. Má někdo ještě nějaký jiný návrh? Ne-li, dávám hlasovat.
Kdo je pro tento návrh na přikázání hospodářskému výboru, nechť stiskne tlačítko a zdvihne ruku. Kdo je proti tomuto návrhu?
Konstatuji, že v hlasování pořadové číslo 65 z přítomných 154 poslanců 136 pro, nikdo proti. Návrh byl přijat.
Pan poslanec Vojíř navrhl prodloužit lhůtu k projednání o 20 dní.
Zahajuji hlasování o tomto návrhu. Kdo je pro tento návrh, nechť stiskne tlačítko a zdvihne ruku. Kdo je proti tomuto návrhu?
Konstatuji, že v hlasování pořadové číslo 66 z přítomných 154 poslanců 124 hlasovalo pro, 12 hlasovalo proti. Návrh byl přijat.
Tím jsme skončili projednávání tohoto návrhu. Děkuji panu předkladateli i zpravodajovi.
Projednali jsme bod 29, dostáváme se k bodu
30.
Vládní návrh zákona o ochraně průmyslových vzorů a o změně zákona č. 527/1990 Sb.,
o vynálezech, průmyslových vzorech a zlepšovacích návrzích
/sněmovní tisk 549/ - prvé čtení
Opravdu prosím o klid.
***