Neautorizováno !


 

(14.30 hodin)

(pokračuje Klaus)

Obecnou rozpravu končím a budeme se zabývat návrhem na přikázání výboru k projednání. Organizační výbor navrhl přikázat předložený návrh k projednání hospodářskému výboru. Má někdo nějaký jiný návrh? Přistoupíme k hlasování.

Vážení kolegové, pro pořádek vás odhlásím, protože nás zde asi tolik není. Znovu se prosím zaregistrujte.

Zahájil jsem hlasování. Kdo je pro přikázání hospodářskému výboru, ať zvedne ruku a stiskne tlačítko. Kdo je proti tomuto návrhu?

Konstatuji, že z přítomných 100 poslanců 98 bylo pro, nikdo proti. Návrh byl přijat.

 

Konstatuji, že tento návrh zákona byl přikázán k projednání hospodářskému výboru. Tím bod 28 končím.

Prosím pana poslance Švrčka.

 

Poslanec Zdeněk Švrček: Vážený pane předsedo, vážená sněmovno, velice se omlouvám, že ruším s procedurálním návrhem, nicméně ve své vrozené dobrotě jsem neodolal žádosti paní senátorky a pana senátora, kteří mají uvádět body 49 a 50, kdy je nebezpečí, že by mohly být dnes, kdy oni říkají, že jsou s časem na štíru, a proto prosí, abych navrhl procedurální návrh, který tímto podávám, abychom body 49 a 50 zařadili napevno na čtvrtek 24. 2.

 

Předseda PSP Václav Klaus: Nechám o tomto návrhu hlasovat. Bod 49 a 50 na zítra ráno.

Zahájil jsem hlasování. Kdo je pro tento návrh, ať stiskne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti?

Konstatuji, že v hlasování pořadové číslo 63 z přítomných 111 poslanců 84 hlasovalo pro, 16 proti. Návrh byl přijat.

 

Dostáváme se k bodu 29, kterým je

 

29.
Vládní návrh zákona o podmínkách podnikání a o výkonu státní správy
v energetických odvětvích a o změně některých zákonů (energetický zákon)
/sněmovní tisk 535/ - prvé čtení

 

Prosím pana ministra Grégra, aby vládní návrh uvedl.

 

Ministr průmyslu a obchodu ČR Miroslav Grégr: Vážený pane předsedo, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, z pověření vlády před vás předstupuji s odůvodněním návrhu zákona o podmínkách podnikání a o výkonu státní správy v energetických odvětvích a o změně některých zákonů, tzv. energetického zákona.

Dovolte mi, abych v úvodu připomněl, že se jedná o zákon, který se týká vstupu České republiky do Evropské unie, a proto je předkládán s předstihem jednoho roku oproti původnímu termínu. Je to zákon komplikovanějšího charakteru a předsunutí o jeden rok vyžadovalo velké množství vynaložené práce a velikou koncentraci. V této souvislosti byl také návrh zákona dne 9. prosince 1999 konzultován s pracovníky Generálního ředitelství pro energetiku Evropské komise.

Nový energetický zákon nahradí nynější zákon č. 222/1994 Sb., ve znění zákona č. 83/1998 Sb. Návrh energetického zákona nově upravuje podmínky podnikání, výkon státní správy a regulaci v energetických odvětvích, tj. v elektroenergetice, plynárenství a v teplárenství a práva a povinnosti fyzických a právnických osob s tím spojené.

Nový energetický zákon zejména poskytuje ucelený právní rámec pro regulaci podnikání v energetice, zajišťuje harmonizaci české legislativy s legislativou Evropské unie, zabezpečuje zavedení nových institutů do oblasti podnikání v energetice, jak vyplývá z příslušných směrnic Evropské unie. Jedná se především o zřízení energetického regulačního úřadu pro elektroenergetiku, plynárenství a teplárenství, o zavedení trhu s elektřinou a plynem a s tím souvisejících institutů, jako např. operátora trhu, oprávněných a chráněných zákazníků, provozovatele přenosové a přepravní soustavy, provozovatele distribuční soustavy, obchodníků s elektřinou a plynem apod.

Do předloženého návrhu energetického zákona byl zapracován i připravovaný zákon o státní energetické inspekci, o jehož přípravě jste byli zřejmě informováni. Důvodem tohoto kroku je snaha, aby kontrolní a sankční pravomoci, které byly navrženy v připravovaném zákoně o státní energetické inspekci a které na energetický zákon úzce navazují, nebyly od tohoto zákona odděleny.

V neposlední řadě návrh energetického zákona vytváří předpoklady k ochraně životního prostředí a k udržitelnému rozvoji energetiky. Lze konstatovat, že navrhovaný zákon je slučitelný s právem ES.

Rád bych ještě uvedl, že k základním principům tohoto návrhu zákona ve vztahu k zavedení trhu s elektřinou a plynem patří v oblasti elektroenergetiky regulovaný přístup třetích stran k sítím, v oblasti plynárenství pak sjednaný přístup k přepravní soustavě a regulovaný přístup k distribučním soustavám. Dále autorizace na výstavbu nových kapacit energetických zdrojů. Očekávané otvírání trhu s elektřinou je následující: v roce 2002 30% otevření trhu, v roce 2003 40% otevření trhu, v roce 2005 50% otevření trhu, v roce 2007 100% otevření trhu. Očekávané otvírání trhu s plynem k dlouhodobým kontraktům na dovoz plynu je toto: v roce 2005 20% otevření trhu a v roce 2008 33% otevření trhu.

Závěrem bych vás chtěl ujistit, že já i moji spolupracovníci jsme připraveni aktivně se zapojit do následné diskuse, i když velice široká diskuse předcházela, ale je to zákon složitý, kde jistě padne celá řada dalších připomínek, a jsme připraveni spolupracovat na projednávání předloženého návrhu zákona v parlamentních výborech.

Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, dovoluji si vám doporučit propuštění návrhu energetického zákona do druhého čtení a i v tomto případě vám děkuji za pozornost.

 

Předseda PSP Václav Klaus: Děkuji panu ministru Grégrovi a prosím, aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení pana poslanec Oldřich Vojíř.

 

Poslanec Oldřich Vojíř: Vážený pane předsedo, vážená vládo, pane ministře, dámy a pánové, tak jak již bylo zmíněno v úvodním slově pana ministra, jedná se v podstatě o nový zákon, který vycházel především ze zákona č. 222/1994 Sb., energetického zákona, a i tento zákon v podstatě nese onu pracovní zkratku "energetický zákon".

Je to základní norma, která v podstatě vychází ze zkušeností, které byly nalezeny při aplikaci zákona č. 222/1994 Sb., a také je nutné říci, že při aplikaci tohoto zákona bylo zjištěno, že existují nedostatky, které je nutno napravit. Zároveň, když už se mají napravit tyto nedostatky, bylo logické a rozumné aplikovat evropské normy, a to především normu č. 96/92 Sb. a normu č. 98/30 Evropské komise.

Vážené dámy a pánové, tento zákon skutečně popisuje oblasti energetiky, ať už elektrárenství, plynárenství a teplárenství, a zavádí něco, co ještě před málo lety bylo v podstatě v této oblasti nemyslitelné, a to je trh s energiemi.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP