Neautorizováno !


 

(12.30 hodin)

(pokračuje Mertlík)

Velmi podstatným prvkem novely je rozšíření kompetencí celních orgánů při ochraně ekonomických zájmů státu.

Jedním z bodů v části 4.1 programového prohlášení vlády České republiky byl záměr vytvořit specializované týmy pro potírání hospodářské a kapitálové trestné činnosti, tzv. finanční policii. Záměrem je řešit předmětnou problematiku ve dvou rovinách, a to vytvořit finanční policii v rámci Policie České republiky jakožto speciální službu pro odhalování a vyšetřování závažné hospodářské trestné činnosti, a vedle toho zřídit celní a finanční stráž působící v resortu financí, která bude zejména prosazovat zákonnost při celní a daňové správě a v návaznosti na tuto oblast odhalovat trestnou činnost zjišťovanou celními orgány a územními finančními orgány, čili tzv. drobnou kriminalitu v ploše, jak to někdy kriminalisté říkají.

Tímto návrhem celního zákona právě tento bod vládního prohlášení je tedy z jedné poloviny plněn. Předpokládá se zřízení finanční a celní stráže, která by stejným dílem obsluhovala jak orgány daňové správy či finanční správy, tak orgány správy celní.

Vládní návrh novely trestního řádu, který je součástí tohoto návrhu zákona, obsahuje novelizovaný text ustanovení § 12 odst. 2, které dává stejné postavení, jaké mají obecně policejní orgány, také pověřeným celním orgánům, ale pouze v řízení o trestních věcech spáchaných porušením celních předpisů a předpisů o dovozu, vývozu nebo průvozu zboží. V ustanovení § 12 odst. 2, tak jak platí, nebyly v té době ukončeny rozpravy ohledně celní a finanční stráže, a proto inspektoráty celního a daňového pátrání by ve stávající podobě nemohly zabezpečovat činnost orgánů činných v trestním řízení. Čili z tohoto důvodu je nutná i novela tohoto zákona.

Velmi bych chtěl poprosit sněmovnu, aby rovněž tento, v pořadí dnes šestý, tuším, mnou uváděný bod, projednala způsobem, který by vedl k postoupení do druhého čtení.

Návrh novely vedle toho, o čem jsem hovořil, zpřesňuje i celou řadu dalších technických aspektů výkonu celní služby a měl by výrazně snížit možnosti pro kriminální činnost či porušování předpisů v celní a celně devizové oblasti.

 

Místopředseda PSP Stanislav Gross: Děkuji místopředsedovi vlády a ministru financí Pavlu Mertlíkovi. Nyní prosím, aby se slova ujala zpravodajka pro první čtení paní poslankyně Miroslava Němcová. Prosím, paní kolegyně, máte slovo.

 

Poslankyně Miroslava Němcová: Děkuji za slovo. Vážený pane místopředsedo, vážení členové vlády, milé kolegyně a kolegové, dovolte mi alespoň pár slov coby zpravodajce k navržené novele celního zákona.

Musím předeslat, že skutečně mé slovo bude pouze rámcové, poněvadž tento zákon připutoval do Poslanecké sněmovny v rámci posledního balíku během minulého týdne, tudíž u tak rozsáhlé novely, jakou celní zákon představuje, nebylo možné v danou chvíli zaujmout stanovisko jiné než velmi obecné. Přesto bych vás s ním ráda seznámila.

To, co je možné vyčíst v důvodové zprávě a co je pro nás důležité, je zhruba toto: Evropská unie ve své poslední zprávě hodnotí předpisy, které upravují naše celní normy, kladně a neshledává nějakých závažných nedostatků. Přesto je předkládána rozsáhlá novela, která má pravděpodobně ambici zakotvit přímo do zákona řadu skutečností, které až dosud byly upraveny pouze vyhláškami.

Novela navrhuje takové změny, které prakticky znamenají další prohloubení a sladění s evropskými normami, např. v tak citlivé oblasti, jakou je oběh zboží. Největší změnou, kterou novela obsahuje a kterou zmínil pan místopředseda vlády, je skutečně zřízení finanční policie v rámci Policie České republiky a dále zřízení celní a finanční stráže. Nejenom tato změna, ale i další budou v praxi jistě vyžadovat značnou úroveň odborných znalostí a také dostatečný prostor pro přípravu na jejich zavedení, a to jak ze strany státních orgánů, tak i podnikatelské veřejnosti a v neposlední řadě zástupců pro celní řízení.

Rozborem obsahu jednotlivých paragrafů se lze zabývat v průběhu mezi prvním a druhým čtením v Poslanecké sněmovně. Není v tuto chvíli možné domyslet z důvodů, které jsem uvedla, kompletně budoucí souvislosti a dopady zákona na stát, na podnikatele i na celní agenty. Již dnes je však zřejmé, že některé pasáže, např. úprava režimu celního skladu, plně odpovídají celnímu kodexu Evropské unie. V některých ustanoveních je navrhována novela, zdá se mi, značně tvrdá vůči subjektům, které zajišťují celní agendu pro podnikatele, neboť je zde dán velký prostor pro subjektivní posouzení případného omylu deklaranta státním úředníkem.

Vzhledem k tomu, co jsem uvedla jako zásadní změnu, tj. zřízení celní a finanční stráže, samozřejmě že to bude mít dopad na státní rozpočet. Nejenom že se v těchto nově vzniklých institucích počítá se vznikem 1500 inspektorátů, a samozřejmě tomu budou nutně odpovídat i nutné finanční náklady, a to jak na mzdové prostředky, tak na náklady, které souvisí s výkonem této služby. V důvodové zprávě, která sice velmi podrobně propočítává jednotlivé nákladové mzdové položky, se ale přesně nedočteme, jaký skutečný dopad bude, ale co se lze dočíst, tak krom jiných, a to milionových položek, lépe řečeno v částkách deseti milionů, tak výdaje na povinné pojistné, zdravotní pojištění, odvod do FKSP atd., včetně ostatních věcných výdajů, které budou souviset se vzrůstem počtu celníků o oněch 1500 míst, budou činit 131,5 milionu korun ročně. To považuji za důležité v tuto chvíli zmínit.

Závěrem vhledem k tomu, co jsem uvedla, vzhledem ke krátké době, kterou zpravodaj měl k tomu, aby mohl tento zákon prostudovat, doporučuji sněmovně propustit tuto novelu do druhého čtení s tím, že zásadní debata o jednotlivých paragrafech se bude odehrávat až ve čtení druhém. Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Stanislav Gross: Děkuji paní kolegyni Miroslavě Němcové. Otevírám všeobecnou rozpravu, do které mám zatím jednu přihlášku. Přihlášeným je pan kolega Vojtěch Vymětal.

Prosím, pane kolego.

 

Poslanec Vojtěch Vymětal: Děkuji. Vážený pane předsedající, vážená vládo, kolegové a kolegyně, o jedné věci, pokud jde o nový celní zákon, ještě řeč nebyla, a to o tom, že poněkud ve skrytu se tímto zákonem ruší řada celních úřadů. Bohužel se o tom nedočteme v důvodové zprávě obecné, je potřeba se podívat až do důvodové zprávy speciální, je potřeba se podívat až do zákona v novelizovaném znění. Bohužel k tomuto rušení celních úřadů nejsou uvedena kritéria, na základě kterých se tyto úřady rušily, není tam vyčíslena ani úspora.

Pocházím z okresu Třebíč a je z toho jasné, že jsem podjatý, protože Celní úřad v Třebíči má být zrušen.

Chtěl bych podotknout, že v třebíčském okrese byla již zrušena okresní pobočka spořitelny, která přešla do Jihlavy, byl tam zrušen telekomunikační obvod, ten přešel naopak zase do Znojma. Okres Třebíč má dnes 14,5 % nezaměstnanosti a je na naprosto nejspodnějších příčkách, pokud jde o průměrný hrubý příjem na obyvatele.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP