Neautorizováno !


 

(12.20 hodin)

Místopředseda vlády a ministr financí ČR Pavel Mertlík: Vážený pane předsedající, dámy a pánové, platný zákon o dluhopisech je z roku 1990 a je tedy nejstarším platným zákonem v oblasti fungování peněžních a kapitálových trhů v České republice. Během této doby došlo k celé řadě změn nejen v legislativě a obecně v institucionálním prostředí českých kapitálových trhů, ale zejména i v samotné oblasti těchto instrumentů, které stejně jako celá řada jiných instrumentů finančního trhu prodělávají velmi dynamický vývoj, a právní úprava na tento vývoj musí určitým způsobem reagovat.

Předložená novela k tomu má přispět. Jde zde o několik typů nových opatření, které jsou zaváděny, zejména se zde umožňuje rozvoj různých druhů dluhopisů. Reaguje se tak na ony uvedené inovační tendence, kdy emitenti přicházejí se stále novými produkty, dále se zde posiluje význam emisních podmínek dluhopisů jakožto základního dokumentu, který určuje vztahy mezi emitentem a investorem, mění se dále dosavadní systém vydávání dluhopisů, kdy bylo zapotřebí povolení Komise pro cenné papíry. Komise pro cenné papíry již emisi nyní nebude povolovat, avšak tento akt nahradí právě schvalování emisních podmínek, které budou muset velmi podrobně definovat podmínky vydání dluhopisů a tím se ve skutečnosti posílí právní jistota jak na straně emitenta, tak na straně investora. Vedle toho bude muset v určitých případech, vyžaduje-li to zákon, komise schvalovat také prospekt emitenta.

V zájmu ochrany investorů se dále zavádí institut schůze majitelů dluhopisů, který bude mít za úkol řešit event. problémy, které by při obsluze těchto cenných papírů mohly vzniknout. Jsou zde i další změny, které jsou motivovány ochranou investorů, např. povinnosti zveřejnit rating u určitých institucí a celá řada dalších dílčích změn.

Stejně jako v předchozím případě doporučuji, aby tato norma, která je komplementární k obecnější úpravě zákona o cenných papírech, byla propuštěna do druhého čtení.

 

Místopředseda PSP Stanislav Gross: Děkuji ministrovi financí České republiky panu Pavlu Mertlíkovi. Nyní bude hovořit zpravodaj pro prvé čtení pan kolega Martin Kocourek. Prosím.

 

Poslanec Martin Kocourek: Vážený pane předsedající, vážené kolegyně a kolegové, dovolte mi, abych jako zpravodaj k tisku 532 vás seznámil s mým stanoviskem. Souhlasím s panem ministrem, že novela zákona o dluhopisech obsahuje ty charakteristiky, které nám tu sdělil. Myslím, že jde o nezbytnou modernizaci tohoto zákona z roku 1990 a přizpůsobení se novým evropským trendům a směrnicím EU, takže v tomto směru podporuji, aby novela zákona o dluhopisech byla Poslaneckou sněmovnou projednána a v určité podobě schválena.

Na druhé straně bych chtěl podotknout, že mám pocit, že zákon o dluhopisech jako samostatný zákon je trošku již zastaralým principem, protože je to určitý typ cenného papíru a v tom případě, pokud tady máme současně zákon o cenných papírech, tak bych předpokládal, že by dluhopisy měly být začleněny do tohoto zákona o cenných papírech, abychom zjednodušili náš právní řád a orientování se v něm. V tomto smyslu mě napadá pouze tato otázka v této chvíli, proč není uvažováno o tom, že by dluhopisy byly začleněny do obecného zákona o cenných papírech, neboť i v rámci tohoto zákona budeme muset čekat určitým způsobem na výsledky jednání zákona o cenných papírech, protože mají přímo provázanost a takto to bude trochu obtížnější.

S tímto dovětkem doporučuji propustit zákon o dluhopisech do druhého čtení s tím, že otázky budeme řešit určitě v rozpočtovém výboru. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Stanislav Gross: Děkuji zpravodaji panu poslanci Kocourkovi. Otevírám obecnou rozpravu. Ptám se, kdo se do ní hlásí. Nehlásí se nikdo. Obecná rozprava je v tuto chvíli uzavřena. Nezazněl ani návrh na vrácení, ani návrh na zamítnutí. Budeme se zabývat návrhem na přikázání.

Organizační výbor navrhl přikázat předložený návrh k projednání rozpočtovému výboru. Já se táži, zdali má někdo nějaký jiný návrh. Žádný jiný návrh nevidím, takže budeme hlasovat o návrhu na přikázání rozpočtovému výboru. Hlasování číslo 57 rozhodne o tomto návrhu. Doufám, že je nás tady dostatek. Raději zagonguji, aby alespoň ti, co jsou v předsálí, dorazili.

 

Zahajuji hlasování pořadové číslo 57, ve kterém rozhodneme o přikázání návrhu zákona rozpočtovému výboru. Kdo je pro tento návrh, ať zvedne ruku a stiskne tlačítko. Kdo je proti tomuto návrhu?

Návrh byl přijat. Z přítomných 121 pro 100, proti jeden.

 

Nezazněl návrh na prodloužení či zkrácení lhůt. Konstatuji, že jsme doprojednali bod 37 a že tisk č. 532 byl přikázán k projednávání rozpočtovému výboru. Děkuji zpravodaji panu poslanci Kocourkovi.

 

Přicházíme k dalšímu bodu, kterým je bod

 

38.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 214/1992 Sb.,
o burze cenných papírů, ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 533/ - prvé čtení

 

Z pověření vlády předložený návrh opět uvede místopředseda vlády ČR a ministr financí pan Pavel Mertlík. Prosím.

 

Místopředseda vlády a ministr financí ČR Pavel Mertlík: Děkuji. Vážený pane předsedající, dámy a pánové, tento třetí a dnes poslední návrh zákona, který se váže k trhu s cennými papíry, má rovněž především aproximační funkci. Tato novela by měla vést k plné slučitelnosti naší právní úpravy burzy cenných papírů s právními akty EU. Jde zde o několik základních principů. Především je zde stanoven princip, podle kterého akcionářem burzy může být pouze obchodník s cennými papíry, dále se zde upravují některé procedurální postupy na burze, které mají za cíl přispět ke zvýšení operativnosti burzy, rozšiřují se pravomoci Komise pro cenné papíry při výkonu státního dozoru nad burzou, a to jak při povolování vzniku burzy, tak i při dozoru nad její činností, a přináší se zde celá řada dalších podobných zpřesňujících ustanovení.

Návrh zákona je provázán velmi úzce především s návrhem zákona o cenných papírech, který byl projednán sněmovnou před malou chvílí jako tisk č. 36. Celá řada ustanovení, která jsou platná v stávajícím burzovním zákoně a týkají se obecné úpravy obchodování s cennými papíry, je přesunuta do tohoto návrhu zákona, který byl postoupen do druhého čtení před malou chvílí.

Prosím sněmovnu, aby i v tomto případě postupovala stejným způsobem. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Stanislav Gross: Děkuji místopředsedovi vlády a ministru financí panu Pavlu Mertlíkovi. Nyní prosím, aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení pan kolega Vlastimil Tlustý. Prosím, pane kolego, máte slovo.

 

Poslanec Vlastimil Tlustý: Vážený pane místopředsedo, vážený pane ministře, dámy a pánové, je to další technická novela z téže skupiny, úzce související s novelami, které jsme projednali před několika minutami. I v tomto případě doporučuji propuštění do druhého čtení a přikázání rozpočtovému výboru.

 

Místopředseda PSP Stanislav Gross: Děkuji zpravodaji poslanci Tlustému. Otevírám obecnou rozpravu. Hlásí se někdo do obecné rozpravy? Nehlásí. Obecnou rozpravu uzavírám. Nezazněl ani návrh na vrácení, ani návrh na zamítnutí. Budeme se tedy zabývat návrhem na přikázání výboru.

Organizační výbor stejně tak jako zpravodaj navrhl předložený návrh k projednání rozpočtovému výboru. Má někdo jiný návrh? Není tomu tak.

 

Hlasování pořadové číslo 58 bude rozhodovat o návrhu na přikázání rozpočtovému výboru.

Toto hlasování zahajuji a ptám se, kdo souhlasí, ať zvedne ruku a stiskne tlačítko. Kdo je proti?

Hlasování skončilo. Z přítomných 137 pro 114, proti nikdo. Návrh byl přijat.

 

Končím projednávání bodu 38 a konstatuji, že tisk 533 byl přikázán k projednání rozpočtovému výboru.

 

Dalším bodem, kterému se budeme věnovat, je

 

39.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 13/1993 Sb., celní zákon,
ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 141/1961 Sb., o trestním řízení soudním,
(trestní řád), ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 536/ - prvé čtení

 

Vládní návrh jsme obdrželi jako sněmovní tisk 536 a z pověření vlády jej uvede opět ministr financí ČR a místopředseda vlády pan Pavel Mertlík. Prosím, pane místopředsedo.

 

Místopředseda vlády a ministr financí ČR Pavel Mertlík: Děkuji. Vážený pane předsedající, dámy a pánové, návrh novely celního zákona byl zpracován především z důvodu potřeby upravit a dopracovat některá ustanovení stávajícího celního zákona a docílit tak plné slučitelnosti s právním úpravou ES, dále upravit určitá ustanovení zákona tak, aby přesně odpovídala platným ústavním principům a zvláštním právním předpisům, upravit podle potřeb veřejnosti a praxe věcnou působnost celních orgánů a zkvalitnit ochranu celospolečenských zájmů v ekonomické oblasti, odstranit některé nepřesnosti v dosud platné právní úpravě po stránce věcné i formální a provést změny ve struktuře celního zákona tak, aby právní úprava byla správně systematicky členěna.

Podkladem pro vypracování celního zákona, který v současné době platí, byl celní kodex ES, který byl vydán nařízením Rady EHS č. 2913 z roku 1992, které bylo novelizováno nařízením Evropské komise č. 82 z roku 1997. K celnímu kodexu bylo dále vydáno nařízení Rady č. 2454 z roku 1993, které bylo postupně celkem 18krát novelizováno. Předložená novela celního zákona pak byla zpracována právě s ohledem na tyto skutečnosti, zejména s ohledem na novely celní legislativy ES, které byly vydány od roku 1996. Jedná se celkem o 11 právních předpisů.

V druhé pravidelné zprávě Evropské komise z roku 1999 hodnotící vývoj v přibližování legislativy ČR a EU bylo jednoznačně řečeno, že Česká republika dosáhla vysokého stupně kompatibility svých celních předpisů s příslušnými články acquis, a nicméně je třeba implementovat nové předpisy, a to se v zásadě děje tímto způsobem.

Z pohledu budoucího členství ČR v Evropské unii je dále nutné zapracovat do celního zákona celou řadu dalších ustanovení, zejména obsažených v nařízení č. 2454, které už jsem citoval, která jsou dosud obsažena pouze částečně, a také je třeba při přípravě předložené novely celního zákona využít, což se stalo, závěry Kjótské úmluvy o sladění celních režimů, které sice v EU budou teprve zapracovávány, ale tato povinnost implementace pro nás vyplývá z úmluvy samotné.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP