Neautorizováno !


 

(12.40 hodin)

(pokračuje V. Vymětal)

Odmítám, pokud se touto úpravou celního zákona dojde k nějakým úsporám, aby se tyto úspory udály na okrese Třebíč, a pokud jde o úspory na pracovních silách, aby se tyto úspory udály na okrese Třebíč. Je poněkud zvláštní, že u nezkrušeného Celního úřadu Most nebo Teplice jejich celní okruh zabírá asi čtyři řádky obcí, kde tyto celní úřady působí. Pokud jde o Celní úřad Jihlava, kam celní pobočkou Třebíč připadne, pak spolu s okresem Jihlava, okresem Třebíč a také zrušeným okresem Žďár nad Sázavou celní okruh zabírá celou stránku tohoto zákona. To nemá obdoby nikde.

Proto bych žádal pana ministra financí, aby do druhého čtení připravil jednak kritéria, na jejichž základě byly celní úřady rušeny, a potom také aby vyčíslil úspory, které z těchto zrušených celních úřadů budou činěny. Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Stanislav Gross: Děkuji panu poslanci Vojtěchu Vymětalovi. Hlásí se ještě někdo do obecné rozpravy? Hlásí se pan kolega Karel Vymětal. Úplná invaze.

 

Poslanec Karel Vymětal: Pane předsedající, dámy a pánové, doufám, že se ještě někdo do rozpravy přihlásí, aby to nebyla jen naše rodina, která bude diskutovat k celnímu zákonu. To, co tady říkal předřečník, je - domnívám se - problém, který je třeba řešit ve druhém čtení. Samozřejmě je možné uvádět tady i celnici Krnov a i jiné oblasti naší republiky. Nicméně se domnívám, že to jsou věci, které je třeba řešit ve druhém čtení, ale nejsou předmětem úpravy, která je nám vládou předložena.

S tím, co všechno říkala paní zpravodajka, plně souhlasím. Měli jsme opravdu velmi málo času na to, neboť čistá novela bez důvodové zprávy má 134 stran a je obtížné ji v tak krátkém čase prostudovat. Nicméně základní principy by měly přispět dost významnou měrou k ochraně ekonomiky ČR a také systém práce by měl být na stejné úrovni jako v ostatních evropských státech, což je důležité, neboť celní problematika se dotýká pohybu zboží přes českou hranici. Vzhledem k tomu, že se to dotýká přes hranici ČR, dotýká se to bezprostředně ve svých dopadech podnikatelské veřejnosti.

Chtěl bych doporučit Poslanecké sněmovně, aby přikázala tento tisk také hospodářskému výboru. Jinak sněmovně doporučuji propustit do dalšího projednávání.

 

Místopředseda PSP Stanislav Gross: Děkuji panu poslanci Karlu Vymětalovi. Hlásí se ještě někdo do rozpravy? Paní poslankyně Němcová.

 

Poslankyně Miroslava Němcová: Ještě si v tuto chvíli dovolím sněmovnu požádat o to, aby v hlasování podpořila můj návrh na prodloužení lhůty k projednání tohoto zákona o 20 dnů ve výborech. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Stanislav Gross: Děkuji. Hlásí se pan kolega Palas? Ne. Hlásí se ještě někdo do rozpravy? Není tomu tak, rozpravu uzavírám. Pan ministr Mertlík má možnost vystoupit se závěrečným slovem.

 

Místopředseda vlády a ministr financí ČR Pavel Mertlík: Chtěl bych říci, že prodloužení lhůty o 20 dní v tomto případě určitě není na škodu. Zájmem Ministerstva financí a vlády je, aby tato norma byla kvalitní, a nějaké problémy s urgencí zde nehrozí.

K problémům, které zde byly diskutovány, bych chtěl říci dvě základní věci. Skutečně zřízení finanční a celní stráže a stanovení počtu pracovníků pro první období, než se zaběhne a pak budeme moci vyhodnotit zkušenosti s ní, na 1500 osob bude rozpočtově značně náročná operace. Jsem nicméně hluboce přesvědčen, že pokud se podaří tento proces dobře manažersky zvládnout, měl by se nám určitě vyplatit. Podíváme-li se na některé formy prodeje zboží, o němž je velmi pravděpodobné, že může pocházet z dovozu, který není legální, nebo z dovozu, kde se různě manipuluje s cenami, a které, jak se zdá při letmém pohledu na většinu tržišť, je vcelku běžným jevem v České republice, tak by se nám toto opatření mělo bohatě vrátit a vyplatit .

Domnívám se, že spíš než o tom, zda celní a finanční stráž zavést a v jakém rozsahu, je to otázka toho, aby tento proces byl kvalitně zvládnut, aby se projevil kladně na fiskálním hospodaření České republiky, a za druhé, aby - což je velmi podstatná věc - zrovnoprávnil podmínky pro podnikání pro ty, kteří podnikají slušně a poctivě, s těmi ostatními, kterým je třeba jejich nekalou činnost podstatně ztížit. K tomuto také tento návrh směřuje.

Druhá věc. Zde chci odpovědět panu poslanci Vymětalovi. Návrh na určitou racionalizaci a snížení řídicích stupňů v rámci celní správy a rušení některých úřadů, které zároveň neznamenají rušení celní služby v daném místě, pouze zpravidla změnu statutu, je věcí, která z pohledu regionálního a místního je bezesporu závažná, je však nicméně opatřením, které je jednoznačně motivováno snahou v této oblasti státní správy ušetřit. Pro projednávání v rozpočtovém výboru, event. jiných výborech a pro jednání ve sněmovně ministerstvo připraví podrobnou zprávu, která bude obsahovat ekonomickou analýzu těchto kroků a zdůvodnění toho, proč byla zvolena právě tato struktura. Nebráníme se samozřejmě podnětům, které by mohly vést ke změně pohledu na tuto strukturu. Chtěl bych nicméně prohlásit za Ministerstvo financí, že materiál byl zpracován korektně. Domnívám se, že návrh je správný, ale jistě mohou existovat návrhy alternativní.

 

Místopředseda PSP Stanislav Gross: Děkuji ministru financí panu Pavlu Mertlíkovi. Chce paní kolegyně Němcová využít možnost závěrečného slova? Ne.

Nyní budeme hlasovat o návrzích na přikázání výborům, neboť nezazněl ani návrh na vrácení, ani návrh na zamítnutí.

 

Organizační výbor navrhl přikázat předložený návrh k projednání rozpočtovému výboru.

Hlasování pořadové číslo 59 bude rozhodovat o tomto návrhu. Hlasování zahajuji. Ptám se, kdo je pro přikázání rozpočtovému výboru. Kdo je proti?

Návrh byl schválen, z přítomných 156 pro 131, nikdo proti.

 

Druhý návrh, který zazněl, je návrh na hospodářský výbor.

Hlasování pořadové číslo 60 rozhodne o přikázání hospodářskému výboru. Kdo je pro, ať zvedne ruku a stiskne tlačítko. Kdo je proti?

Návrh byl přijat. Z přítomných 157 pro 84, proti 29.

 

Zazněl ještě návrh na prodloužení lhůty k projednávání ve výborech o 20 dnů.

Tento návrh bude podroben hlasování pořadové číslo 61. Hlasování zahajuji. Kdo je pro návrh prodloužení lhůty o 20 dnů, ať zvedne ruku a stiskne tlačítko. Prosím o klid. Kdo je proti?

Návrh byl přijat. Z přítomných 158 pro 93, proti 29.

 

Končím tím tedy projednávání bodu 39 s konstatováním, že návrh zákona byl přikázán k projednávání výboru rozpočtovému a výboru hospodářskému a lhůta k projednávání ve výborech byla prodloužena o 20 dnů.

 

Kolegyně a kolegové, mám teď malý problém. Ve 13.00 hodin by měla být zahájena schůze organizačního výboru. Možná bychom ještě mohli projednat jeden bod, ale obávám se, že se tím dostanu do drobných problémů ve vztahu k tomu, co mi uložil předseda sněmovny, z jehož pověření mám výbor na 13. hodinu svolat. Předseda sněmovny zde není. Myslím, že mi nezbývá nic jiného, než vyhlásit polední přestávku a konstatovat, že organizační výbor se sejde ve 13.00 hodin.

 

(Jednání přerušeno ve 12.50 hodin.)

***




Přihlásit/registrovat se do ISP