Neautorizováno !


(11.50 hodin)

(pokračuje Mertlík)

Vedle toho je samozřejmě nesmírně užitečný a primárně užitečný pro výkon státní moci v České republice samotné. Čili je v našem vlastním zájmu mít efektivní systém vnitřní finanční kontroly ve státní správě.

Činnost tohoto systému tedy nijak nekoliduje s činností Nejvyššího kontrolního úřadu. Nejvyšší kontrolní úřad jakožto nezávislá instituce pouze bude moci, pokud tento zákon bude schválen a systém finanční kontroly se efektivně rozběhne, snad méně často přicházet na hrubé nedostatky, protože to již před ním odchytí státní kontrola.

Chtěl bych se ještě zmínit o jedné velmi důležité věci, a tou je umístění orgánů pro finanční kontrolu v rámci státní správy.

Existují v podstatě dvě možnosti: buď v rámci Ministerstva financí - tak to má většina zemí Evropské unie - nebo vybudovat samostatný úřad typu Ministerstva pro státní kontrolu, Úřadu státní kontroly apod. např. při Úřadu vlády.

Vláda při svém rozhodování o tomto bodu dala přednost jednodušší a levnější možnosti, zřízení takovéhoto úřadu v rámci Ministerstva financí. Důvod je ten, že mimo jiné tady není, jak se někdy mylně předpokládá, konflikt zájmů. Je totiž v zájmu Ministerstva financí, které rozděluje peníze, aby mělo zároveň dohled a kontrolu nad způsobem utrácení těchto peněz. Čili nejde o takovou situaci, kdy například jeden úřad má dohlédací činnost vůči jinému úřadu definovanou tím, že jde o dva odlišné předměty činnosti. Zde jde o to, že vláda, reprezentovaná v tomto případě Ministerstvem financí, utrácí veřejné prostředky a musí zároveň mít kontrolu nad tím, jakým způsobem jsou tyto veřejné prostředky utráceny.

Návrh zákona obsahuje několik základních bodů. Za prvé zavádí systém finanční kontroly jakožto nedílné součásti řízení na všech stupních veřejné správy. Za druhé zavádí třístupňový systém finanční kontroly, a to finanční kontroly předběžné, průběžné i následné. Zavádí tedy zároveň důsledné provádění kontroly finančních prostředků v celém procesu jejich realizace. Dále stanoví jednotné metodické řízení finanční kontroly v celé oblasti státní správy, zabezpečuje spolupráci orgánů veřejné správy v oblasti finanční kontroly, vytváří podmínky pro provádění kontroly finančních prostředků poskytnutých České republice ze zahraničí a pro oprávnění kontrolních orgánů mezinárodních organizací k provádění finanční kontroly v naší republice.

Zde bych si dovolil upozornit na to, že zřízení určitých funkčních předobrazů tohoto systému v rámci Ministerstva financí a některých jiných orgánů státní správy bylo podmínkou sine qua non pro příjem prostředků z předstupních fondů Evropské unie pro rok 2000. Čili tento systém nevznikne zcela na zelené louce. Řadu kroků v této oblasti v loňském roce Ministerstvo financí uskutečnilo a podepsalo o tom příslušné dohody s Evropskou unií, které nám umožní tyto prostředky čerpat. A podmínkou tady je skutečně efektivní finanční kontrola. Současný stav by měl být jakýmsi mezistavem, definitivně řešeným tímto návrhem zákona.

Dále jde o to, že návrh zákona vytváří podmínky pro provádění kontroly v oblasti dalších mezinárodních organizací. A konečně vytváří podmínky pro zpřísnění či zprůchodnění boje proti korupci a proti jiným formám závažné finanční kriminality ve veřejné správě.

Vážené dámy a vážení pánové, vzhledem k mimořádnému významu tohoto zákona pro posílení elementární funkce vlády v České republice, ale také z hlediska přípravy České republiky na vstup do Evropské unie doporučuji, aby tento návrh zákona byl propuštěn do druhého čtení.

 

Místopředseda PSP Stanislav Gross: Děkuji místopředsedovi vlády a ministrovi financí České republiky panu Pavlu Mertlíkovi.

A nyní dostává prostor zpravodaj pro prvé čtení pan kolega Vladimír Doležal. Prosím.

 

Poslanec Vladimír Doležal: Děkuji. Vážený pane předsedající, vážená vládo, dámy a pánové. Máme před sebou sněmovní tisk č. 530, vládní návrh zákona o finanční kontrole ve veřejné správě, který je doplněn uvedením "Evropská unie" neboli požadavek Evropské unie.

Přiznám se, že s tímto zákonem mám osobně vážný problém, protože se domnívám, že v současnosti existuje velké množství právních úprav, které řeší otázku kontroly. Nota bene existuje v současné době zákon o kontrole, existuje Nejvyšší kontrolní úřad a zákon o Nejvyšším kontrolním úřadu.

Přestože v důvodové zprávě je snaha vysvětlit, proč je předkládán tento nový zákon, který přidává do nepřeberného množství zákonů další právní úpravu a dle mého názoru i znepřehledňuje kontrolu - nota bene nebudu hovořit o tom, že představuje řádově 14 mil. Kč finančních prostředků pro příští rok a následně každoročně minimálně 5 mil. Kč ze státního rozpočtu - domnívám se, že tady nebylo tak úplně a dostatečně vysvětleno, proč tato požadovaná úprava naší legislativy není dělána prostřednictvím novely zákona o Nejvyšším kontrolním úřadu a zákona o finanční kontrole. Proto se domnívám, že diskuse o tomto návrhu by měla být podstatně širší. A proto se domnívám, že by bylo vhodné, jelikož se jedná o novelu, která zasahuje i do kompetencí obcí a krajů, prodloužit dobu jejího projednání, aby nebyly problémy v rámci její komplexnosti s právě probíhající reformou veřejné správy.

Děkuji.

 

Místopředseda PSP Stanislav Gross: Děkuji zpravodaji panu poslanci Vladimíru Doležalovi. Otevírám obecnou rozpravu, do které mám zatím jedinou přihlášku. Přihlášeným je předseda výboru pro veřejnou správu, regionální rozvoj a životní prostředí pan kolega Miroslav Beneš. Prosím.

 

Poslanec Miroslav Beneš: Pane předsedající, členové vlády, kolegyně a kolegové. Podobně jako pan zpravodaj mám některé rozpaky. Chtěl bych na druhou stranu říci, že v některých částech vystoupení souhlasím s panem ministrem financí. Je nezbytně nutné, aby Česká republika měla zavedený mechanismus - myslím si, že velmi striktní a velmi ortodoxní mechanismus - kontroly nakládání s veřejnými prostředky, které do České republiky směřují z různých fondů Evropské unie.

Návrh, který máme před sebou, říká, že kontrolovat bude Ministerstvo financí. Stejně jako pana zpravodaje i moje nejelementárnější otázka je, zda by to neměl být nezávislý kontrolní úřad, a docela rád bych slyšel, zda je nutné, aby to bylo Ministerstvo financí.

Koho bude kontrolovat, je také v návrhu zákona poměrně jasně řečeno. Chtěl bych jenom trošku jinými slovy přečíst, co je zde řečeno. Zde se říká, že bude kontrolován každý územní samosprávný celek, jeho organizační složka, a který je příjemcem veřejné finanční podpory, a osobou povinnou spolupůsobit při provádění finanční kontroly bude každý dodavatel zboží nebo služeb hrazených z veřejné finanční podpory.

Jenom abychom si uvědomili, že to znamená, že každý, kdo dodává - teď to berte trošku s úsměvem - toaletní papír na obecní úřad, může být osobou povinnou.

Myslím si, že v návrhu se nedostatečným způsobem projevuje to, co všichni velmi dobře známe. Z hlediska stávajícího zákona o obcích každá obec je povinna mít kontrolní a finanční komisi. Z hlediska návrhů zákonů, které projednává sněmovna, a nebude-li učiněn nějaký zásadní zásah, tak všechny obce, tedy více než 600 subjektů, všechny kraje, tedy v tuto chvíli stále 14 krajů, budou mít povinné finanční a kontrolní výbory jmenované zastupitelstvem. Provázanost na tyto instituce zde v žádném případě nastíněna není.

Podíváme-li se do § 4, je tam vysvětleno, proč bude kontrolovat. Mám obavy, aby tato "proč", která si kladou za cíl například posoudit hospodárnost, účelnost a efektivitu výkonu veřejné správy, že tento cíl je tak vznosný, tak silný, že je podle mého názoru nenaplnitelný, uvědomíme-li si, že umožňuje jíti do 14 krajů, do 600 obcí a že jakkoliv v tuto chvíli se hovoří pouze o 20 zaměstnancích, jakkoliv se v tuto chvíli hovoří pouze o 14 mil. Kč ročně, tak vzhledem k rozsahu a komplexnosti tohoto cíle je to nenaplnitelné.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP