(18.00 hodin)

(pokračuje Kalousek)

Nechci tím nijak snižovat význam výdajů na rozvoj dopravní infrastruktury a přál bych si, abychom v budoucnu byli v situaci, kdy budeme moci každoročně ze státního rozpočtu věnovat částky vyšší, než předpokládá podíl na definovaných daních. Ale musí to být rozhodnutí každoroční, musí to být rozhodnutí této sněmovny a nesmí to být do budoucna zafixovaný mandatorní výdaj. Jsem přesvědčen, že této sněmovně ani sněmovnám budoucím nesmíme snižovat prostor pro rozhodování o fakultativních výdajích.

A proto dovolte, abych předložil pozměňovací návrhy k tisku 365:

1. V § 4 odst. 1 vypustit písm. b).

2. V § 4 odst. 1 vypustit písm. c).

3. Vypustit odst. 2 v § 4.

4. V § 4 odst. 1 zařadit nové písmeno s textem, který zní: Dotace ze státního rozpočtu.

Děkuji vám za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Děkuji panu poslanci Kalouskovi. Nyní má slovo pan poslanec Kořistka.

Pane poslanče, myslím, že jednacímu řádu by bylo učiněno zadost, kdybyste přednesl pouze to, že váš návrh, který byl učiněn ve všeobecné rozpravě, předkládáte znovu i v rozpravě podrobné.

 

Poslanec Zdeněk Kořistka: Paní předsedající, děkuji vám za tento návrh, protože jsem si nedovedl představit, že tady budu opakovat tenhle velký pozměňovací návrh podruhé. A ještě jednou se omlouvám za to nedorozumění.

Znamená to, že doopravdy pozměňovací návrh, který jsem zde přednesl v obecné rozpravě, přednáším i v této podrobné rozpravě.

Nevím, jestli jsem učinil zadost jednacímu řádu.

 

Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Jsem přesvědčena o tom, že ano.

 

Poslanec Zdeněk Kořistka: Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Děkuji panu poslanci Kořistkovi. Do podrobné rozpravy se hlásí pan poslanec Sehoř.

 

Poslanec Karel Sehoř: Vážená paní předsedající, dámy a pánové, před chvílí jsme vyslechli projev pana poslance Kalouska, který prakticky zrušil příjmy tohoto fondu. Dovolte mně říci poznámku, že fond bez příjmů je k ničemu, a pokud by k tomu došlo, tak by asi tento fond neměl význam.

Naopak dovolím si podat pozměňovací návrh ke znění hospodářského výboru k bodu 9, kde se v § 4 odst. 1 písm. c) říká: podíl na celostátním hrubém výnosu spotřební daně z uhlovodíkových paliv a maziv ve výši 20 %.

V současné době se investuje do dopravní infrastruktury zhruba 15 mld. Kč. Těchto 20 % nedosahuje této výše. A abychom dosáhli alespoň současné výše pro následující léta, dovoluji si změnit číslo 20 na číslo 27.

Můj pozměňovací návrh tedy zní:

§ 4 dost. 1 písm. c) zní: podíl na celostátním hrubém výnosu spotřební daně z uhlovodíkových paliv a maziv ve výši 27 %.

Děkuji vám.

 

Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Děkuji. Udílím nyní slovo panu poslanci Miroslavu Kalouskovi, připraví se pan poslanec Kapoun.

 

Poslanec Miroslav Kalousek: Chci se omluvit panu poslanci Sehořovi, popř. i vám ostatním za to, že jsem pravděpodobně ne zcela srozumitelně formuloval svůj návrh, takže vznikl dojem v panu poslanci Sehořovi, že chci tomuto fondu zrušit příjmy. Ještě jednou vysvětlím věcný návrh svého pozměňujícího návrhu.

Navrhuji, aby nebyl příjemcem daňových příjmů. Navrhuji, aby tyto daně byly nadále centrálně rozdělovány přes státní rozpočet, ale navrhuji jako příjem fondu zařadit dotace ze státního rozpočtu, což jsou příjmy, které ve vládním návrhu nejsou. Nepřeji si tedy nic jiného, než aby výdaje na rozvoj dopravní infrastruktury byly výdaji fakultativními, o jejichž výši bude tato sněmovna rozhodovat každý rok, a nikoliv výdaji mandatorními, kde bez ohledu na vývoj ekonomiky, na současný stav rozpočtu a na rozpočtové priority bude jakákoliv sněmovna v budoucnu postavena před hotovou věc, že ona část rozpočtových příjmů, tedy ona část podílu ze spotřební daně a z daně silniční, je automaticky příjmem fondu dopravy a tím se jí zúží rozhodovací prostor o fakultativních výdajích.

Velmi si přeji, abychom kdykoliv v budoucnu mohli při rozhodování o prostředcích na dopravní infrastrukturu rozhodovat o částce vyšší, než je předpokládáno ve vládním návrhu. Ale chci, aby to bylo politické rozhodnutí v rámci rozhodování o státním rozpočtu a v rámci mantinelů, které poskytuje této sněmovně rozhodování o fakultativních výdajích.

To, co navrhuje vládní návrh, a to, co obhajuje pan poslanec Sehoř, není nic jiného, než zúžit rozhodovací prostor pro tuto sněmovnu a učinit z fakultativního výdaje výdaj mandatorní.

A jestliže jsem na začátku říkal, že by se nemělo stát, aby fiskální politika se prováděla prostřednictvím fondů a státní rozpočet se stal pouze účtárnou mandatorních výdajů, tak tento můj návrh toto riziko mírně retarduje.

Děkuji za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Děkuji panu poslanci Kalouskovi. Dávám nyní slovo panu poslanci Kapounovi, který byl ještě přihlášen.

 

Poslanec Miroslav Kapoun: Vážená paní předsedající, dámy a pánové, chtěl bych se naopak připojit a měl jsem obdobný návrh, který podal pan poslanec Sehoř, takže nyní ho již nemusím přednášet. Chtěl bych jenom zdůvodnit, proč vlastně tento návrh byl. Investiční prostředky kapitoly 327 se pohybují ročně přibližně kolem necelých 16 mld. Kč. Výpočet, který tady provedl pan poslanec Sehoř, je poměrně přesný. Můžeme možná říkat 26, možná můžeme říkat 28. Čili rozumím té myšlence, protože je asi přibližně stejná, že by měla být ve fondu dopravy základní částka přibližně 16 mld Kč, která by tam byla. To je samozřejmě málo, všichni víme, že to je na infrastrukturu silniční málo, o železniční nemluvím, ale vůbec je to na infrastrukturu málo. Všichni víme, že by tam mělo jít víc. Všichni víme, že máme limitované prostředky.

Tento parlament by samozřejmě měl mít právo - a zde se přikláním k panu poslanci Kalouskovi - aby mohl rozhodnout, že se tato částka navýší, nevím na kolik, na 20, na 30, možná na 50 miliard, podle toho, jak v daném momentu rozhodneme. Ale myslím si, pokud tento fond má fungovat, měl by mít základní nejnižší částku určitým způsobem garantovanou, měl by ji mít jistou.

Proto si myslím, že by mělo být přihlédnuto k tomu a připojuji se k návrhu pana poslance Sehoře, když bude napadán, ať není napadán sám.

 

Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Děkuji panu poslanci Kapounovi. Ptám se, zda se dále někdo hlásí do podrobné rozpravy. Není tomu tak, končím podrobnou rozpravu.

Ptám se pana ministra i pana zpravodaje, zda si přejí přednést něco na závěr. Pan ministr má slovo.

 

Ministr dopravy a spojů ČR Antonín Peltrám: Paní předsedající, dámy a pánové. Byly tady dva návrhy, které v podstatě likvidují cokoliv, protože jestliže nenaplnil zpočátku Fond národního majetku tím, co ještě zbylo z národního majetku, v daném případě v resortu dopravy a spojů, tak tam nebudu mít nic. A když k tomu škrtnu dotace a převedu to na roční dotace ze státního rozpočtu, tak neguji všechny výhody, že mám dejme tomu do roku 2006, tak jak plánuje Evropská unie, zajištěny příjmy, abych mohl na něco navázat oněch 1 mld. 400 mil. euro, o které bojujeme a které pravděpodobně budou.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP