(pokračuje Vojíř)

Dovolte mi přednést jeden pozměňovací návrh, který se neváže přímo k tomu novému zákonu, nicméně tento zákon otevřel i zákon č. 171/1991 Sb., a proto bych si dovolil přednést následující pozměňovací návrh.

I. k § 9 odst. 1 písm. a) se slovo "jmenovat" nahrazuje slovem "navrhovat".

II. v § 11 odst. 1 se slovo "prezidium" nahrazuje slovem "dozorčí radou" a slovo "prezidiem" se nahrazuje "dozorčí radou".

III. v § 12 se za odst. 2 doplní nový odst. 3, který bude znít: "Za třetí, dále rada a) jmenuje a odvolává na návrh prezidia výkonný výbor, b) posuzuje konkrétní směry činnosti fondů a dohlíží na jejich provádění, c) je oprávněna prostřednictvím kteréhokoliv člena nahlížet do všech dokladů a záznamů týkajících se činnosti a aktivit fondu, d) kontroluje, zda účetní zápisy a evidence jsou řádně vedeny v souladu s obecně závaznými předpisy, statutem fondu a usneseními orgánů fondu, e) dává předchozí stanovisko prezidiu ke kompetencím fungování fondu a navrženým nástrojům zajišťujícím naplňování této kompetence, f) dává předchozí stanovisko prezidiu k návrhu na předsedy, místopředsedy a členy výkonného výboru, g) dává předchozí stanovisko prezidiu k návrhu řádu odměňování členů výkonného výboru a odborných pracovníků fondu, h) dává předchozí stanovisko prezidiu k návrhům hodnocení výsledků práce členů výkonného výboru fondu, i) dává předchozí stanovisko prezidiu k pořizování hmotného a investičního majetku fondu nad 5 mil. Kč v jednotlivém případě, j) u těch společností, které jsou v rámci kapitalizace fondu vedeny jako strategické nebo významné, dává prezidiu předchozí stanovisko ke schválení změn stanov a personálním změnám v orgánech těchto společností, stejně jako ke vzniku nebo změně majetkové účasti u těchto společností, k) kontroluje výkon vlastnických práv fondu v právnických osobách s majetkovou účastí fondu, l) dává předchozí stanovisko prezidiu k výběru vnějšího auditora, m) dává předchozí stanovisko prezidiu k rozhodnutí o výkonech, které jsou mimo obvyklé hospodaření nebo činnost fondu, n) předseda nebo pověřený člen dozorčí rady je oprávněn ukládat řediteli odboru auditu jednotlivé kontrolní úkoly, o) dává předchozí stanovisko prezidiu k převodu majetku fondu včetně nepeněžitých vkladů do právnických osob nad hodnotu 10 mil. Kč, p) dozorčí rada má právo vyslat svého zástupce do komisí zřizovaných fondem v  rámci výkonu jeho činností a aktivit, q) dozorčí rada má právo vyslat svého zástupce na jednání prezidia, r) dozorčí rada má právo navrhnout doplnění pořadu jednání prezidia, s) provádí činnosti vyplývající z dohodnutých vnitřních pravidel komunikace mezi dozorčí radou, prezidiem a výkonným výborem.

Tyto pozměňovací návrhy - jenom upřesňuji - se týkají novelizace zákona č. 171/1991 Sb. Děkuji za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Děkuji panu poslanci Vojířovi. Slovo má pan poslanec Kalousek, připraví se pan poslanec Kořistka.

 

Poslanec Miroslav Kalousek: Děkuji za slovo. Paní předsedající, členové vlády, dámy a pánové, zřízení fondu dopravy nese s sebou jak jisté potenciální výhody, tak samozřejmě značná rizika. Tím prvním rizikem je koncepce, kterou by se mohla ubírat fiskální politika, koncepce, která by aktivní politiku vlády prováděla, nikoliv prostřednictvím státního rozpočtu, ale prostřednictvím fondů a státní rozpočet by se tak posléze stal pouze účtárnou mandatorních výdajů.

Tím druhým rizikem je riziko otevření dalších možností deficitů mimo bilanci státního rozpočtu a mimo státní dluh. Máme již několik takových institucí s výrazně deficitními tendencemi. Stojíme teď před rozhodnutím, zda zřídíme opět takovou.

Na druhé straně stojí nepopíratelné potenciální výhody kontinuity investování, zvýšení efektivity investování způsobené tím, že 31. 12. neskončí svět a že nebude snad docházet k plýtvavému investování koncem roku, aby peníze nepropadly. Pro tuto výhodu, pro vůli mít fond dopravy, snad lze eliminovat ona dvě rizika tím, že se vláda zaváže, a předseda vlády při prezentaci fondu dopravy tady prohlásil, že fondy bydlení a dopravy jsou jedinými fondy, které chce vláda zřídit, a riziko dalšího zadlužování a deficitních tendencí lze snižovat velmi odpovědným rozhodováním o rozpočtu tohoto fondu každý rok ve sněmovně. Snad lze pro výhody efektivnějšího investování rozvoje dopravy smířit se s existencí fondu dopravy, s čím se však ale v žádném případě smířit nelze, je s myšlenkou, že v letošním roce by byl příjemcem daňových příjmů, ať již sdíleně, nebo přímo, v tomto případě podílem na spotřební dani z uhlovodíkových paliv a daně silniční.

Nelze se s tím smířit nejenom proto, že myšlenka účelového zokruhování daní je z hlediska rozpočtové teorie zcela scestná. Ale nelze se s tím smířit také proto, že se tím odepisuje bianco šek pro budoucí výdaje na rozvoj investování dopravní infrastruktury. Výdaje na rozvoj financování dopravní infrastruktury je typicky fakultativní výdaj. Výdaj, kdy na základě ekonomických možností země a rozpočtu a na základě politických priorit Poslanecké sněmovna rozhoduje o tom, jaký objem finančních prostředků na tuto oblast věnuje. Rozhodnutí, že by fond byl příjemcem podílu ze spotřební daně uhlovodíkových paliv a daně silniční, by znamenalo rozhodnutí, že z těchto výdajů uděláme výdaj mandatorní, že podepíšeme bianco šek do budoucích časů, jaký podíl prostředků, jaké výdaje budou věnovány na rozvoj dopravní infrastruktury, aniž bychom přitom mohli vážit v tomto roce a v letech budoucích politické priority, které samozřejmě budou ovlivňovat priority rozpočtové.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP