(17.10 hodin)
Poslankyně Ludmila Brynychová: Vážená paní předsedající, vážená vládo, dámy a pánové, výbor pro evropskou integraci se zabýval tímto materiálem na 22. schůzi dne 14. ledna 2000 a pod usnesením č. 379/3 doporučuje jej Poslanecké sněmovně schválit a má tam dva pozměňovací návrhy. Děkuji.
Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Nyní se ujme slova zpravodaj zemědělského výboru pan poslanec Ladislav Skopal.
Poslanec Ladislav Skopal: Děkuji. Vážené dámy a pánové, zemědělský výbor projednal tento tisk na svém jednání v minulém týdnu a doporučil Poslanecké sněmovně tento tisk ke schválení. Děkuji.
Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Děkuji, pane poslanče.
V tuto chvíli otevírám obecnou rozpravu a ptám se, zda se do ní někdo hlásí. Není tomu tak. Končím obecnou rozpravu. Nyní zahajuji podrobnou rozpravu a ptám se, zda se do ní někdo hlásí. Nehlásí se nikdo. Končím podrobnou rozpravu.
Táži se pana ministra a pánů zpravodajů, zda si přejí přednést závěrečné slovo. Není tomu tak. Tím končím druhé čtení tohoto návrhu.
Dalším bodem je
14.
Vládní návrh zákona o investičních pobídkách
a o změně některých zákonů (zákon o investičních pobídkách)
/sněmovní tisk 377/ - druhé čtení
Předložený návrh zákona odůvodní ministr průmyslu a obchodu Miroslav Grégr, kterého prosím, aby se ujal slova.
Ministr průmyslu a obchodu ČR Miroslav Grégr: Vážená paní předsedající, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, dámy a pánové, dovolte mi, abych uvedl druhé čtení vládního návrhu zákona o investičních pobídkách.
Zákon byl v rámci prvého čtení, které proběhlo 22. října 1999, přikázán a následně 13. ledna tohoto roku projednán hospodářským výborem. Jeho projednávání se též iniciativně ujal výbor pro veřejnou správu, regionální rozvoj a životní prostředí, jehož členové podali několik pozměňovacích návrhů, týkajících se zejména regionálního aspektu této vládní předlohy. Projednávání návrhu zákona v obou uvedených výborech sněmovny opětovně ukázalo na potřebnost a nezbytnost zákonné úpravy systému poskytování investičních pobídek. Tím byl potvrzen závěr učiněný na základě více než ročního uplatňování systému investičních pobídek, nastartovaného už v roce 1998.
V této souvislosti mi dovolte uvést několik základních informací. Dosavadní úspěšnost systému investičních pobídek, které se podílejí na zvyšování přílivu přímých zahraničních investic, je nesporná. Podle oficiální statistiky dosáhl příliv přímých zahraničních investic do ČR za první tři čtvrtletí roku 1999 3,4 mld. USD, což je cca o 1 mld. USD více než za celý předchozí rok 1998. Podle předběžných odhadů bude příliv zahraničních investic v roce 1999 činit cca 4 mld. USD.
Pokud jde o samotný systém investičních pobídek, k dnešnímu dni byly vládou projednány a schváleny investiční pobídky pro 23 firem v rozsahu téměř 1,2 mld. USD investic. Tyto investiční projekty vytvářejí více než 7 500 nových pracovních příležitostí. Většina těchto projektů je již v realizační fázi.
Projednávání ve výborech, zejména v hospodářském výboru, proběhlo velmi konstruktivně a věcně. Chtěl bych za to dodatečně poděkovat jak členům výboru, tak samozřejmě zpravodaji panu poslanci Kořistkovi. Pozměňovací návrhy, které jsou předmětem usnesení hospodářského výboru, se týkají především podmínek pro udělení investičních pobídek v procesu jejich schvalování a kontrolních mechanismů s nimi souvisejících. Všechny tyto návrhy svědčí o věcném přístupu k dané problematice a mohu říci, že mají moji plnou podporu.
Při nadcházejícím druhém čtení bych vás, vážené kolegyně a kolegové, chtěl požádat o zachování věcného přístupu ke konečné podobě zákona. Mám zde na mysli, aby ve snaze vylepšovat určitá kritéria, podmínky, nedošlo ke komplikování tohoto stimulačního systému, a tím ke ztrátě přitažlivosti pro investory.
Jak jsem již zmínil, odpovídající pozornost při přípravě zákona byla rovněž věnována jeho regionálnímu aspektu. Tento aspekt byl také předmětem konzultací na půdě EU, konzultací, jejichž cílem bylo dosažení kompatibility s právem Evropského společenství, a tím i získání podpory EU. Tohoto cíle se podařilo dosáhnout.
Současně bych chtěl upozornit na skutečnost, že již druhým rokem bude naše ministerstvo realizovat program zainvestování průmyslových zón, podle kterého jsou v předstihu připravovány oblasti vhodné pro investování. Pokračuje také realizace programu na podporu českým subdodavatelům. Tento program si klade za cíl propojit investory s českými subdodavateli. Tím se zvýší konečný efekt systému investičních pobídek, a to jak z hlediska hospodářského, tak i z hlediska vytváření nových pracovních příležitostí.
Ve snaze zaměřit pozornost investorů na hospodářsky slabší a vysokou nezaměstnaností postižené regiony byla v hospodářském výboru diskutována možnost snížení limitu pro poskytnutí investičních pobídek. Za optimální považuji takové řešení, kdy snížení tohoto limitu bude vázáno na prokazatelně nadprůměrnou míru nezaměstnanosti v daném okrese, a to tak, aby nedošlo k dalšímu nežádoucímu rozmělňování podmínek pro uplatňování zákona.
Na závěr bych chtěl zdůraznit několik skutečností. Hlavními cíli zákona jsou podpora tuzemských a zahraničních investorů a podpora zavádění moderních průmyslových technologií. Tyto cíle by měly být jedněmi z instrumentů podílejících se mimo jiné na zvyšování množství přímých, ale výraznou měrou i nepřímých pracovních příležitostí, na vytváření odbytišť pro české dodavatele a na zlepšování obchodní bilance státu.
Systém investičních pobídek zároveň chápeme jako nedílnou součást revitalizace a restrukturalizace českého průmyslu. Jsem přesvědčen, že není sporu o smyslu tohoto zákona. Na druhé straně si uvědomujeme, že systém investičních pobídek je sice velmi důležitým, ale přesto pouze doplňkovým prvkem hospodářské politiky státu. Prioritou nadále zůstává zlepšování celkového podnikatelského a právního prostředí ČR.
Na úplný závěr mi dovolte, abych poděkoval všem poslancům, kteří nám pomáhají zkvalitnit tento návrh zákona, a věřím, že budete souhlasit s jeho postoupením do třetího čtení.
Jak jsem již hovořil o tom, že zde byly návrhy na kompromisní řešení, které spočívá v možnosti snížení základního limitu, tj. 350 mil. Kč na částku 175 mil. Kč, za podmínky, že investiční záměr bude realizován v okresech, kde v době podání žádosti je míra nezaměstnanosti o 25 % vyšší než průměrná míra nezaměstnanosti za uplynulé pololetí, tak předpokládám, že pan poslanec Kořistka položí tento návrh a já jako představitel Ministerstva průmyslu a obchodu k tomuto očekávanému návrhu vyslovím podporu.
Děkuji za pozornost.
***