(Jednání opět zahájeno ve 14.05 hodin.)

 

Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, zahajuji odpolední část přerušeného jednání 21. schůze Poslanecké sněmovny a všechny vás srdečně vítám.

Nejdříve opakuji, v jakém pořadí budeme dnes odpoledne projednávat jednotlivé zákony ve druhém čtení. Jsou to body 34, 37, 35, 12, 13, 22, 14 a 36.

Přistoupíme k bodu

 

34.
Návrh poslanců Pavla Němce, Vladimíra Doležala a dalších na vydání zákona,
kterým se mění a doplňuje zákon České národní rady č. 16/1993 Sb., o dani silniční,
ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 333/ - druhé čtení

 

O úvodní slovo prosím zástupce navrhovatelů pana poslance Pavla Němce. A ještě předtím, než mu udělím slovo, vás všechny prosím o klid v jednací síni. Myslím, že veškerá jednání mohou být vyřizována v kuloárech. Prosím, umožněte panu poslanci Němcovi uvést jeho návrh.

 

Poslanec Pavel Němec: Vážená paní předsedající, vážení členové vlády, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci. Dovoluji si uvést pro druhé čtení poslanecký návrh novely zákona o dani silniční, který byl rozdán pod číslem sněmovního tisku 333.

Vážené dámy, vážení pánové, omezil bych se ve svém úvodním vystoupení pro druhé čtení, co se týká obsahového zdůvodnění této novely, pouze na to, že připomenu, že se jedná podle mého názoru o velice střízlivou novelu zákona o dani silniční, která se snaží upravit sazby daně silniční na úroveň běžnou v zemích Evropské unie, tak aby u nás silniční daň nepřesahovala běžné daňové kvóty silniční daně v zemích Evropské unie. To je jeden směr. A současně směr druhý je ten, kde se snaží preferovat vozidla ekologická, nejvyšší ekologické a technické úrovně, tedy vozidla mladší, a to tím způsobem, že navrhuje zvýhodnit tato vozidla u placení silniční daně - u vozidel splňujících normu Euro 2 o 25 procent a u vozidel splňujících normu Euro 3 o 50 procent.

Vážené dámy, vážení pánové, dovolil bych si vás rovněž seznámit s okolnostmi, které provázely projednávání tohoto zákona mezi prvním a druhým čtením. Původní návrh zákona počítal s tím, že definice norem v návrhu zákona bude provedena odkazem na příslušné normy Evropské unie, což samozřejmě nečiní nejmenšího problému u definice normy Euro 2, protože ta již platí delší dobu. Zákon se však bohužel nemůže odvolat na konkrétní normu Euro 3, protože legislativní proces v rámci Evropské unie, pokud se týká normy Euro 3, ještě nebyl schválen, a avizuji tudíž již v úvodním slově předkladatele to, že podám v podrobné rozpravě pozměňovací návrh - je to v podstatě pozměňovací návrh víceméně technického charakteru - který bude řešit definiční otázku, definování právě normy Euro 3, kde se počítá s částečným osvobozením nebo padesátiprocentním zvýhodněním pro vozidla splňující tyto přísné ekologické limity.

Chtěl bych v této souvislosti ještě velmi ocenit změnu v přístupu Ministerstva financí k této novele a poděkovat zejména místopředsedovi vlády pro hospodářskou politiku ČR panu Pavlu Mertlíkovi za jeho písemné vyjádření, které prezentoval a kde se hlásí k podpoře legislativního návrhu projednávaného v Poslanecké sněmovně Parlamentu ČR a kde se píše:

"Hlásíme se k pojetí environmentálně orientovaných úlev odrážejících snahu vytvářet dynamické podmínky k modernizaci poměrně zastaralého vozového parku. Výše pobídek by měla reagovat na postupně náročnější emisní limity EHK, kdy slevy poskytované z titulu plnění starších, resp. překonávaných norem budou postupně vyhasínat, přičemž budou nahrazovány slevami pro vozidla vyhovující novějším, náročnějším normám. Právě s ohledem na konkurenceschopnost tuzemských dopravců a skutečnost, že příslušná směrnice 1999/62/ES stanoví pro vozidla s celkovou hmotností nad 12 tun minimální sazby, budou stávající sazby převyšující tyto minimální sazby sníženy o cca 5 - 10 %."

Chtěl bych tedy panu místopředsedovi vlády touto formou poděkovat, že se v podstatě v hlavních tezích plně hlásí k poslaneckému návrhu zákona.

Vážené dámy, vážení pánové, děkuji vám za vyslechnutí úvodního slova ke druhému čtení.

 

Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Děkuji panu poslanci Pavlu Němcovi.

Předložený návrh jsme v prvém čtení přikázali k projednání rozpočtovému výboru, jehož usnesení bylo rozdáno jako sněmovní tisk 333/2. Prosím, aby se slova ujal zpravodaj výboru pan poslanec Bohuslav Sobotka.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP