(17.30 hodin)

Poslanec Jaromír Kohlíček: Děkuji, pane předsedající předsedo, a dovolte, abych měl jednu drobnou poznámku, která se týká zrušení finančního úřadu ve Vejprtech.

Jak jistě víte, tento úřad byl zrušen při minulém jednání této sněmovny. Chtěl bych se zeptat pana ministra Mertlíka:

Za prvé - jak podle vašeho názoru obyvatelé Vejprtska ocení, že na Finančním úřadu v Kadani, kam podle novely zákona budou muset dojíždět, nemusí stát dlouhou frontu, když budou mít za sebou 35 km dlouhou cestu a stejně dlouhá cesta je bude čekat po jednání? Zdůrazňuji, že Vejprty jsou na odvrácené straně Krušných hor a mnohdy se v zimě z Vejprt ani do Vejprt nedá dostat.

Za druhé - jak budou podle vašeho názoru tito lidé reagovat, až budou předvoláni na Finanční úřad v Kadani, aby doplnili nebo vysvětlili svá daňová přiznání? Jak bude Finanční úřad v Kadani zajišťovat účinné kontroly vietnamských trhovců, kterých je tržiště ve Vejprtech plné, když před zahájením kontroly bude muset překonat 35 km dlouhou cestu? Podotýkám, že vietnamští trhovci jsou velmi dobře organizovaní a pohyb podezřelých osob na jediné přístupové komunikaci budou jistě monitorovat a informace si budou předávat.

Za třetí - jak budou podle vašeho názoru reagovat ti slušní podnikatelé, kteří chtějí platit daně a spolupracovat s finančním úřadem? Myslíte, že budou mít zájem rozvíjet svou činnost v oblasti, kde je sice nadbytek pracovní síly, míra nezaměstnanosti je k 31. 10. ve výši 18,83 %, ale za úřadem se musí dojíždět výrazně z ruky?

Za čtvrté - proč není ze strany Ministerstva financí dodržen slib, který byl Vejprtsku dán při projednávání novely zákona, a sice že dojde ke zrušení Finančního úřadu ve Vejprtech, ale bude zde zachováno detašované pracoviště Finančního úřadu Kadaň? Upozorňuji, že pouze díky tomuto slibu nebylo zrušení Finančního úřadu ve Vejprtech připomínkováno při projednávání novely zákona ani mnou.

 

Předseda PSP Václav Klaus: Děkuji panu poslanci. Jeho otázce jsem porozuměl, proč není finanční úřad v České republice v každé obci, která u nás existuje? Se zájmem vyslechnu odpověď pana ministra.

 

Místopředseda vlády a ministr financí ČR Pavel Mertlík: Vážený pane předsedo, dámy a pánové, otázek bylo více. Jedna z otázek, která byla obsahově podstatná, byla otázka, co dále s úřady. Vrátím se k tomu v závěru své odpovědi. Nepřipadá mi normální situace, že v zemi, kde je něco přes 80 okresů, máme násobně více finančních úřadů, živnostenských úřadů apod. I když mohou být důvody pro to, aby v některých zvláště členitých okresech byl více než jeden finanční úřad, asi by to nemělo být obecné pravidlo.

Než odpovím panu poslanci Kohlíčkovi na jeho interpelaci ve věci postupu Ministerstva financí při rušení Finančního úřadu ve Vejprtech, chtěl bych říci, že zrušení Finančního úřadu ve Vejprtech nenavrhovalo a neiniciovalo Ministerstvo financí a nebylo toto obsaženo ve vládním návrhu novely zákona o územních finančních orgánech. Naopak o zrušení Finančního úřadu ve Vejprtech bylo rozhodnuto Poslaneckou sněmovnou na základě poslaneckého návrhu. Ministerstvo financí pracuje na přípravě splnění všech úkolů, které vyplývají ze schválené novely zákona č. 531/90 Sb., o územních finančních orgánech. Jedním z těchto úkolů je i zrušení Finančního úřadu ve Vejprtech a zajištění dosud jím vykonávané působnosti Finančním úřadem v Kadani pro obce Kovářská, Kryštofovy Hamry, Loučná, Měděnec a Vejprty a pro obec Výsluní Finančním úřadem v Chomutově.

Přípravu na splnění tohoto úkolu organizuje Finanční ředitelství v Ústí nad Labem, které je nadřízeným orgánem všech tří dotčených finančních úřadů, tzn. úřadu ve Vejprtech, stávajícího - dosud existuje - nebyl zrušen, protože zákon teprve nabude účinnosti, dále v Kadani a v Chomutově.

I když od 1. ledna 2000 nebude Finanční úřad ve Vejprtech legálně existovat, nelze k tomuto nepříliš vzdálenému datu vyřešit všechny personální, organizační a technické, dislokační a jiné náležitosti související se zrušením tohoto úřadu. Bude to ještě nějakou dobu trvat.

Jistě si, paní poslankyně a páni poslanci, vzpomínáte na to, že v polovině října t. r. neprošel návrh na zrušení čtyř finančních úřadů - v Pečkách, v Chodově, v Boru a v Manětíně. To byly kroky, které byly dobře Ministerstvem financí připravené. Je to samozřejmé, když to ministerstvo samo navrhovalo. Naproti tomu prošel návrh na zrušení Finančního úřadu ve Vejprtech. Tento návrh Ministerstvo financí nepředkládalo v této fázi proto, že bralo v potaz objektivně dané extrémní podmínky, v nichž tento úřad působí, včetně oněch distančních problémů ve vztahu k ostatním úřadům včetně horského charakteru terénu mezi Vejprty, které jsou spíše na saské straně než na české, atd.

Také jsme zde hovořili o tom, že návrhy na rušení finančních úřadů by měly být systémové. Zřejmě všichni očekáváme, že redukce počtu úřadů, v tomto případě finančních, přinese s určitým časovým odstupem zvýšení účinnosti a finanční úspory. To by bylo žádoucí také v případě zrušeného Finančního úřadu ve Vejprtech.

Ministerstvo financí organizuje na své úrovni všechny kroky potřebné k naplnění zákona o dosažení předpokládaných výsledků. Obdobně pracuje i Finanční ředitelství v Ústí nad Labem a finanční úřady, o nichž jsem hovořil. Nicméně předesílám, že je-li cílem takového kroku zlevnění a zefektivnění činnosti, v tomto případě konkrétního finančního ředitelství, odpovědí by nebylo ponechání dislokovaného pracoviště, protože to by bylo stejně finančně náročně jako ponechání samostatného úřadu ve Vejprtech.

Konečně bych chtěl říci ještě jednu věc. Při projednávání návrhu bylo některými poslanci jednoznačně požadováno, aby vláda podstatně systematičtějším způsobem do budoucna zredukovala počet finančních úřadů tak, aby to zajistilo efektivnější výkon daňové správy, než je tomu dnes. Domnívám se, že je to správný požadavek a Ministerstvo financí tímto způsobem bude pracovat.

 

Předseda PSP Václav Klaus: Děkuji panu ministrovi financí. Má ještě dovětek?

 

Místopředseda vlády a ministr financí ČR Pavel Mertlík: Velmi se omlouvám, ještě to jsou konkrétní dotazy. Na většinu z nich, protože mají spíše emocionální než praktický význam, nepovažuji za nezbytné odpovídat. Snad v jediném případě bych odpověď přímo odmítl, a to na otázku, jakým způsobem bude Finanční úřad v Kadani zajišťovat situaci trhovců ve Vejprtech. Je to vážný problém. Kdybych o něm začal vyprávět, domnívám se, že možnosti těchto trhovců jsou takové, aby si zjistili obsah této odpovědi a využili ji k tomu, aby činili překážky Finančnímu úřadu ve Vejprtech a jiným orgánům daňové a finanční správy v oněch akcích, a které třeba budou obsahem činnosti. To bych si z dobrých důvodů dovolil přímo odmítnout odpovědět, alespoň podrobně.

V této souvislosti bych chtěl říci, že minulý týden byl dán do připomínkového meziresotního řízení návrh zákona, který obsahuje zřízení celní a finanční stráže, což je část systémového řešení problému, který je v této otázce zmiňován.

 

Předseda PSP Václav Klaus: Děkuji panu ministrovi. Má ještě pan poslanec otázku?

 

Poslanec Jaromír Kohlíček: Pane předsedo, správně jste pochopil, že se budu ptát na to, co jste nepochopili. Domníval jsem se, jak to bylo vysvětlováno nejen mně, ale i mým kolegům, že úřad bude sice zrušen, ale detašované pracoviště bude zachováno, protože naším záměrem a domnívám se, že i záměrem Ministerstva financí je, aby daně byly co nejlépe vybírány, nikoli aby v každé vsi byl finanční úřad. Ještě jednou bych se chtěl k tomu vrátit - a takto mi to bylo vysvětlováno, že je možné mít detašované pracoviště, které má nižší náklady než finanční úřad v daném místě.

Znovu bych zopakoval základní otázku: Opravdu není možné, aby detašované pracoviště finančního úřadu ve Vejprtech bylo, ačkoli tam není úřad jako takový?

 

Předseda PSP Václav Klaus: Děkuji panu poslanci. Nerozumím, čemu jsme my ostatní nerozuměli, protože dialog vedete vy sám s panem ministrem. Nepodsouvejte to zbytku Poslanecké sněmovny.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP