(11.10 hodin.)
(pokračuje Kühnl)
Já bych byl velmi rád, kdybychom takovýmto způsobem nenakládali s návrhem tak závažného zákona, jako je zákon o státním rozpočtu, zcela určitě nejdůležitějším zákonem, který každoročně sněmovna přijímá.
Já tedy žádám kolegyně a kolegy v Poslanecké sněmovně, aby se nepřipojili k předloženému návrhu.
Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: V tuto chvíli uděluji slovo panu předsedovi poslaneckého klubu sociální demokracie panu Stanislavu Grossovi.
Místopředseda PSP Stanislav Gross: Paní předsedající, kolegyně a kolegové, s velkým zájmem jsem vyslechl slova pana kolegy Kühnla, který hovořil o tom, že státní rozpočet je velice důležitá norma a že bychom s ní měli zacházet odpovědně. Já doufám, že tato slova se také promítnou do postoje jeho poslaneckého klubu. (Potlesk poslanců klubu ČSSD.)
K samotné otázce bych pak uvedl jednoduchou věc. Přesně v duchu logiky, kterou zde pan kolega Kühnl předvedl, si myslím, že nepřijetí rozpočtu by skutečně vedlo k vážným a velice závažným hospodářským škodám. Povinností každé zodpovědné vlády, každého zodpovědného poslance v této sněmovně je vytvořit takový prostor, aby bylo možno zmenšit riziko nepřijetí státního rozpočtu. Nevidím nic špatného na tom, že to je legitimní snaha vládního poslaneckého klubu. Myslím si, že by bylo naopak nezodpovědné, chybné a něco, co by mohlo přinést vážné hospodářské důsledky, negativní důsledky, kdybychom se nesnažili tento prostor vytvořit. (Potlesk poslaneckého klubu ČSSD.)
Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Nyní udílím znovu slovo předsedovi klubu poslanců Unie svobody panu poslanci Kühnlovi.
Poslanec Karel Kühnl: Vážená paní předsedající, vážené kolegyně a kolegové, nepochybuji o tom, že všichni chceme nakládat s návrhem státního rozpočtu pokud možno co nejodpovědnějším způsobem. Je totiž úplně jedno, zda bude, nebo nebude tento návrh v prvním čtení přijat. Rozpočtové provizorium nastane v každém případě a v obou těchto případech bude pouze rozdílně dlouhé, ale v obou těchto případech prodlužujeme rozpočtové provizorium o pět, šest, nevím o kolik dní; nevím, kdy se potom podaří doprojednat návrh státního rozpočtu v prvním čtení.
A za druhé - já bych se přece jenom ještě vrátil k tomu skutečnému důvodu. Pan předseda poslaneckého klubu ČSSD se ve smyslu toho, že rozhodování o rozpočtu je závislé na nějakém shromáždění nějaké strany, sám vyjádřil v televizním pořadu.
My proto v každém případě zamítneme tento návrh na odsun a v každém případě chceme, aby případný třetí návrh státního rozpočtu byl předložen co nejdříve - učiníme-li tak dnes, zkrátíme tu lhůtu fakticky o dobrých šest dní.
Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Nyní má slovo pan předseda poslaneckého klubu ČSSD Stanislav Gross.
Místopředseda PSP Stanislav Gross: Kolegyně a kolegové, já to nechci prodlužovat, já rozumím postoji pana kolegy Kühnla, ale pak ho prosím o jednu věc - prostřednictvím paní předsedající. Nemluvte, pane kolego, o odpovědnosti. (Potlesk poslaneckého klubu ČSSD.)
Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Děkuji panu poslanci Grossovi. Nyní se hlásí předseda poslaneckého klubu KDU-ČSL pan poslanec Kasal, kterému udílím slovo. Dámy a pánové, prosím o klid.
Poslanec Jan Kasal: Je nějaký přetlak ve vás, přátelé, že, musíte unikat. Tak unikejte. Mne tím nenaštvete. (Potlesk členů poslaneckého klubu KDU-ČSL.)
Paní místopředsedkyně, budu mluvit krátce - důvody, které uvedl předseda klubu ČSSD, jsou naprosto legitimní pro vládní stranu. Já to plně respektuji. Ale opozice by se měla chovat jinak. Věřím, že se jinak chovat bude. Rozuměl jsem vystoupení pana předsedy Tlustého, sice ne ve sněmovně, ale na televizní kameru, kdy zdůvodňoval hlasování poslanců ODS nepřítomností pana předsedy sněmovny Klause. Tento důvod pominul.
Takže, přátelé, rozum do hrsti! Děkuji. (Potlesk poslanců klubu KDU-ČSL a US.)
Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Děkuji panu poslanci Kasalovi a nyní udílím slovo předsedovi klubu ODS panu poslanci Tlustému.
Poslanec Vlastimil Tlustý: Vážená paní místopředsedkyně, vážená vládo, dámy a pánové, já bych si dovolil uvést jako předseda rozpočtového výboru fakta o stavu projednávání vládního návrhu zákona o státním rozpočtu. Nebudu tedy reagovat na předchozí výzvu.
Rozpočtový výbor - a možná, že si vzpomenete - tak jako všechny ostatní výbory u všech ostatních zákonů má jednacím řádem jednoznačně přikázáno projednání sněmovního tisku po prvním čtení, nikoli před prvním čtení. Nicméně ve sněmovně v minulých letech vznikla pochybnost, zda předseda rozpočtového výboru, který je zpravidla zpravodajem při prvním čtení, má nebo nemá právo podle jednacího řádu navrhovat sněmovně kladné či záporné usnesení v prvním čtení bez stanoviska rozpočtového výboru. Jistým zvykovým právem se stalo, že je vyžadováno rozhodnutí rozpočtového výboru pro takového kladné nebo záporné stanovisko. Já jsem toto zvykové právo vždy respektoval, nicméně upozorňuji na to, že to je zvykové právo, nikoli jednoznačné ustanovení jednacího řádu. Byla tady o tom vedena v minulosti polemika, kterou jsem považoval za bezpředmětnou.
Rozpočtový výbor ve smyslu tohoto zvykového práva zahájil projednávání stanoviska rozpočtového výboru, a tedy i zpravodaje, k návrhu zákona o státním rozpočtu v prvním čtení a toto jednání přerušil v situaci, kdy z 21 přítomných poslanců bylo zjevné, že 10 poslanců má stanovisko kladné a 10 poslanců má stanovisko záporné. Jinak řečeno - rozpočtový výbor v dané chvíli nebyl schopen přijmout ani jedno z v úvahu přicházejících usnesení. Za kuriózní považuji, že tuto bilanci 10:10 způsobila nepřítomnost státotvorného zástupce strany, která dnes tady ze všeho nejvíce tento fakt kritizuje. Kdo byl tímto poslancem, snadno nahlédnete v zápisu z jednání rozpočtového výboru.
Považuji za korektní, aby v duchu nejenom onoho zvykového práva byla rozpočtovému výboru dána možnost, aby se pokusil nalézt většinové stanovisko, byť předpokládám, že to většinové stanovisko bude stanovisko těsné, a byť rovněž předpokládám, že při projednávání rozpočtu v prvním čtení, tak jako už několikrát, bude předneseno i stanovisko takzvaně menšinové, to znamená, že výstupem rozpočtového výboru budou stanoviska dvě - jedno doporučující a druhé nedoporučující, přičemž jedno přijme většina a druhé menšina.
Toto jsem považoval za nezbytné uvést pro zmírnění zbytečných vášní a zejména pro zmírnění jakéhokoliv obviňování rozpočtového výboru, protože ten se v této záležitosti dle mého názoru zachoval korektně. Děkuji za pozornost. (Potlesk poslanců klubů ČSSD a ODS.)
Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Děkuji panu poslanci Tlustému.
Doufám, že v tuto chvíli už budu moci dát hlasovat o procedurálním návrhu pana poslance Václavka, aby body 36 a 37 schváleného pořadu schůze byly projednány jako body 2 a 3 ve středu 8. 12. 1999.
O tomto návrhu rozhodneme hlasování pořadové číslo 125, které zahajuji, a ptám se, kdo je pro tento návrh. Kdo je proti tomuto návrhu?
Konstatuji, že v hlasování pořadové číslo 125 tento návrh byl přijat, když se pro něj z přítomných 178 vyslovilo 133 a 36 bylo proti.
Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, dalším bodem tedy je
38.
Návrh poslanců Zuzky Rujbrové, Jana Zahradila, Jitky Kupčové, Moniky Horákové a dalších na vydání zákona o partnerském soužití osob téhož pohlaví
a o změně a doplnění některých zákonů
/sněmovní tisk 124/ - druhé čtení
***