(17.00 hodin)

(pokračuje Dostál)

Tedy návrh zákona, a pokud sněmovna a Senát shledá, že tento zákon je vyhovující, tak by to vyřešilo i tento problém, který jste naznačil. Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Stanislav Gross: Děkuji ministrovi kultury České republiky panu Pavlu Dostálovi. Nyní vystoupí v rozpravě nejprve pan zpravodaj Vladimír Doležal, po něm pan kolega Miroslav Beneš.

 

Poslanec Vladimír Doležal: Chci jen reagovat na slova pana ministra. Souhlasím s ním, nechci rozporovat, že existují v rámci kultury pouze příspěvkové organizace. Upozorňuji ale, že v důvodové zprávě je tato věta: "Rozsah majetku státu, který by měl do majetku krajů přejít, je vymezen tak, že přílohy zákona obsahují taxativní výčet dnešních příspěvkových a rozpočtových organizací."

Proto mě zajímalo, proč striktně nařizujeme, že to musí být pouze příspěvkové organizace.

 

Místopředseda PSP Stanislav Gross: Mně nepřísluší vystupovat v rozpravě, byť mám něco na jazyku, ani mě nemůže nikdo vystřídat. Nevadí.

Hlásí se někdo dále do rozpravy? Omlouvám se, hovořit bude pan kolega Miroslav Beneš. Prosím.

 

Poslanec Miroslav Beneš: Pane předsedající, páni ministři, kolegyně a kolegové, myslím, že návrh zákona, který máme před sebou, je daleko důležitější než diskuse na téma přesun kompetencí. Zde máme také svým způsobem přesun kompetencí, přesun práv a povinností nakládat s majetkem. Přesun, tak jak říkal pan zpravodaj, zatím ne zcela popsaného. Chtěl bych jenom poprosit - ať už z levé, či z pravé části této sněmovny - lidi, kteří se setkali, ať už z titulu státu, nebo z titulu obce, aby se zamysleli nad tím, co tento převod znamená. Převod v tomto navrhovaném rozsahu znamená v podstatě převzetí povinností ze strany vyšších územně samosprávných celků. Jedná se o školy, o kulturní instituce a další instituce typu veřejné služby, vyžadující nějaké veřejné peníze. Teď je jedno, jestli ze strany státního rozpočtu, z rozpočtu VÚSC nebo z obecního rozpočtu, protože jsou to peníze daňových poplatníků. Každá ta instituce dnes nějaký rozpočet má. Má nějak popsaný svůj majetek, často ne tak přesně, jak by člověk chtěl. Nicméně jestli si někdo z vás vzpomene, když jste na obec přebírali nějaký státní majetek, tak mi potvrdíte, že ani po osmi letech to v podstatě není všechno vyjasněno, všechno vyčištěno.

Tento návrh říká, že do tří měsíců poté, v tom okamžiku že se vše převede. Nesdílím tento optimismus a to není o tom, že bych byl pesimista. To je o tom, že vím, co to je převod státního majetku na obec. Nevím, co to je převod státního majetku na vyšší územně samosprávný celek. Vím, že hovořit o tomto návrhu a nemít na paměti vládní návrh zákona o rozpočtovém určení výnosů některých daní územním celkům je velmi obtížné, a proto si myslím, že oba dva tyto návrhy by měly pro nás obsahovat jasnější kvantifikaci ať už potřeb, to je z hlediska převodu majetku státu, nebo z hlediska příjmů, tedy z titulu dalšího návrhu zákona. Myslím si, že je to příliš vážné na to, než abychom zde pouze hlasovali proti zamítnutí, prostě proto, že chceme, aby byly nově zřízeny vyšší územně samosprávné celky.

Naše rozhodování není jenom o vůli něco zřídit, ale také o zodpovědnosti ať už za transfer majetku, nebo transfer jednotlivých daní s ohledem na peníze daňových poplatníků. Proto se osobně přimlouvám k návrhu pana zpravodaje. Nevím, jestli zazněl v obecné rozpravě (ne), takže zazní. Přimlouvám se tedy za něco, co ještě není. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Stanislav Gross: Kolegyně a kolegové, nyní pan kolega Doležal má přednostní právo jako zpravodaj. (Počkám.) Pak mám písemnou přihlášku pana kolegy Payna a poté z místa přihlášeného kolegu Radko Martínka. Nejdříve hovoří pan kolega Jiří Payne.

 

Poslanec Jiří Payne: Děkuji. Pane místopředsedo, vážená sněmovno, vážená vládo. Dovolte, abych se znovu vrátil k problematice, o kterou jsme zde zápasili před deseti lety, v době, kdy se převáděl majetek na obce. Již tehdy jsme měli za to, že pokud máme úctu a respekt k právnické osobě, která je v tomto případě představována vyšším stupněm samosprávy, pokud si vážíme tohoto subjektu jako nestátního subjektu, pak se domnívám, že musíme také respektovat jeho vůli. A od pradávna platí, že je možné někomu něco darovat, ale k přijetí toho daru je potřebný souhlas toho, kdo dar přijímá. Nelze někomu vnutit dar bez jeho souhlasu, bez jeho vůle. Vím, že tehdy jsme tento souboj, tento střet prohráli. Obcím byl vnucen majetek nezávisle na tom, zda ho chtějí, či nechtějí. Obráceně jiný majetek, který by obcím po právu náležel, který by třeba chtěly, tak nedostaly.

Obráceně připomenu situaci, kdy jsme hovořili o jakémsi odškodnění Federace židovských obcí, kdy byl navržen jakýsi seznam nemovitostí určených k předání Federaci židovských obcí formou daru, protože jsme nedospěli k formulaci zákona, kterým by se to provedlo. Vím, že tehdy Federace židovských obcí některé tyto položky odmítla. Prostě to je právo příjemce.

Tento předložený návrh vlastně zcela už od samého počátku degraduje subjekt samosprávy na bezprávný celek, který nemá právo se proti státu bránit jakýmkoliv způsobem, který je prostě povinen dělat to, co stát přikáže. Myslím si, že je to dokonce v rozporu s tak často citovanou chartou samosprávy, která se právě snaží chránit samosprávu před takovouto zvůlí státu. Mám za to, že je záslužné, aby samospráva disponovala majetkem, to je její právo a jeden z atributů samosprávy. Na druhé straně si myslím, že bychom měli respektovat vůli takovýchto samospráv. Měla by být stanovena lhůta dostatečně dlouhá, aby nově zvolené orgány zastupitelstev nebo rady na úrovni VÚSC měly právo si z nabídnutého seznamu vybrat to, co považují za potřebné pro svoji činnost. V opačném případě mohou být obce zatíženy nesmyslnou byrokratickou činností - likvidací majetku, který nepotřebují, a nevědí, k čemu jim měl sloužit. Myslím, že nakonec ponese škodu celý český stát, celý český národ, protože majetek bude nějakým způsobem někomu předán, pravda, za podmínek stanovených v zákoně, ale myslím, že by bylo mnohem lepší předem se zamyslet, předem zjistit, zda stát pro to opravdu nemá použití, zda pro to má použití nově vznikající územní celek, a najít takové řešení, které bude ku prospěchu všech. Obávám se, že tato metoda povede opět k nějakým majetkovým škodám, k převádění majetku za okolností, které nebudou zcela pod kontrolou, právě tím, jak se to bude provádět hromadně.

Vedle toho chci ještě poukázat na další problémy, které jsme si způsobili rozhodnutím Federálního shromáždění, když se majetkové převody prováděly výčtovým zákonem. Připomněl bych problém TEMOS, kdy nikoliv pod heslem "Národ sobě", ale "Národ TEMOSu" jsme několik let řešili problém, který byl způsoben administrativním nedopatřením. V českém národě se nenachází tolik cti, aby v případě, když někdo nabude majetku nedopatřením, aby se toho majetku vzdal. Obávám se, že tato metoda, kde je jenom předávající a přebírající strana nemá právo se k tomu vyjádřit, povede opět k těmto problémům, které budeme potom následně léta a léta řešit.

Děkuji.

 

Místopředseda PSP Stanislav Gross: Děkuji panu poslanci Paynovi. S přednostním právem vystoupení bude teď hovořit ministr kultury České republiky pan Pavel Dostál, po něm pan kolega Radko Martínek.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP