(16.20 hodin)

(pokračuje Gross)

Nyní budeme rozhodovat o návrhu na prodloužení lhůty k projednávání ve výboru o dvacet dní.

Rozhodneme o tomto návrhu v hlasování pořadové číslo 62. Kdo je pro, nechť zvedne ruku a stiskne tlačítko. Kdo je proti.

Z přítomných 177 pro hlasovalo 132, proti nikdo. Návrh byl přijat.

 

Konstatuji tedy, že tento návrh zákona byl přikázán k projednání výboru pro veřejnou správu, regionální rozvoj a životní prostředí a lhůta k jeho projednání byla prodloužena o dvacet dnů.

Končím projednávání bodu 19. Děkuji zpravodaji panu poslanci Liboru Krátkému.

Přistoupíme v tuto chvíli k projednávání bodu

 

20.
Vládní návrh zákona o zkrácení funkčního období zastupitelstva hlavního města Prahy
/tisk 384/ - prvé čtení

 

Vidím, že mé poděkování zpravodaji panu poslanci Krátkému bylo zbytečné, protože je zpravodajem, i pokud jde o tento bod. Vítám ho tedy v lavici, kde zůstal.

Z pověření vlády tento návrh opět odůvodní ministr vnitra ČR pan Václav Grulich. Prosím pane ministře, poté, co se opět uklidní jednací sál, abyste se ujal slova. Kolegyně a kolegové, opět vás důrazně žádám, abyste umožnili v této sněmovně důstojně pracovat.

Prosím, pane ministře.

 

Ministr vnitra ČR Václav Grulich: Dámy a pánové, vážená sněmovno. Předkládám vám z pověření vlády v souladu s § 90 odst. 1 zákona o jednacím řádu vládní návrh ústavního zákona o zkrácení funkčního období zastupitelstva hlavního města Prahy. Návrh ústavního zákona byl zpracován v návaznosti na návrh zákona o volbách do zastupitelstev krajů a zastupitelstva hlavního města Prahy, který Poslanecká sněmovna projednala v prvním čtení na své minulé schůzi a přikázala jej k projednání ve výborech sněmovny.

Podle návrhu tohoto zákona se volby do zastupitelstev krajů a zastupitelstva hlavního města Prahy budou konat podle stejných pravidel společně v jednom termínu, neboť hlavní město Praha je podle ústavního zákona č. 347/1997 Sb., o vytvoření vyšších územních samosprávních celků, krajem a zastupitelstvo hlavního města Prahy má působnost zastupitelstva kraje.

Funkční období stávajícího zastupitelstva hlavního města Prahy, které bylo zvoleno v roce 1998, skončí až v roce 2002. Vláda však předpokládá, že v souladu s koncepcí reformy veřejné správy se budou volby do zastupitelstev krajů konat poprvé v roce 2000. K dosažení jednotného termínu voleb navrhuje vláda zkrátit funkční období nynějšího zastupitelstva hlavního města Prahy. To je možné pouze ústavním zákonem., neboť článek 102 ústavy stanoví, že volební období obecního zastupitelstva je čtyřleté. Obdobným způsobem došlo v roce 1998 ke krácení volebních období Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR, zvolené v roce 1996, ústavním zákonem č. 69/1998 Sb., o zkrácení volebního období Poslanecké sněmovny. Návrh ústavního zákona předpokládá, že funkční období zastupitelstva hlavního města Prahy zvoleného v roce 1998 skončí dnem voleb do zastupitelstev krajů. Pro případ, že se volby do zastupitelstev krajů budou z různých důvodů konat po uplynutí čtyřletého volebního období, na které bylo zastupitelstvo hlavního města Prahy zvoleno, skončí funkční období uplynutím tohoto čtyřletého volebního období.

Účinnost ústavního zákona se navrhuje jeho vyhlášením ve Sbírce zákonů.

Vážené kolegyně, vážení kolegové. Při projednávání návrhu tohoto kratičkého ústavního zákona jsme byli seznámeni s tím, že existují varianty, které budou předloženy ve formě pozměňovacích návrhů. Vláda vám při předkládání návrhu zákona samozřejmě nemůže předkládat varianty. Nicméně chtěl bych za vládu říci, že pro nás jsou průchodné i ty návrhy, které zřejmě v této sněmovně budou předneseny. Které to jsou?

První je ten návrh zákona ve svém pozměňovacím návrhu, kdy zastupitelstvo hlavního města Prahy, zvolené na čtyřleté období, bude prohlášeno za krajské zastupitelstvo a setrvá ve svých funkcích po dobu, do které bylo původně zvoleno, to znamená pro zbývající čtyřleté období. Poté by se v kraji konaly volby v jiném termínu než v krajích ostatních. A záleží na rozhodnutí sněmovny, jestli tyto volby by se provedly na zkrácené dvouleté funkční období, aby byly sjednoceny termíny voleb se všemi ostatními kraji, anebo by se volily na čtyřleté volební období, což by znamenalo, že Praha by měla vždy volby v jiném období než ostatní kraje republiky.

Další alternativa je ta, že by pozměňovací návrh byl toho znění, že se prodlužuje funkční období zastupitelstva hlavního města Prahy na šestileté období, že se toto zastupitelstvo stává zastupitelstvem krajským a po uplynutí tohoto šestiletého období, což by sjednotilo termín voleb s ostatními kraji, by pokračovaly volby v Praze v normálních čtyřletých obdobích.

Mohu závazně za vládu prohlásit, že každý z těchto pozměňujících návrhů je pro nás přijatelný, pokud se na něm shodne tato Poslanecká sněmovna. Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Stanislav Gross: Děkuji ministru vnitra panu Václavu Grulichovi. A nyní prosím zpravodaje pro prvé čtení pana poslance Libora Krátkého, aby se ujal slova.

 

Poslanec Libor Krátký: Vážené kolegyně, vážení kolegové. Zákon, který je vládou předložen, to znamená návrh ústavního zákona o zkrácení funkčního období zastupitelstva hlavního města Prahy, sněmovní tisk 384, a který je projednáván v prvním čtení, je ústavním zákonem, jímž je zkracováno volební období tohoto zastupitelstva.

Ve zdůvodnění je dávána nutnost přijetí tohoto zákona do souvislosti s ustavováním vyšších územně správních celků a tím s reformou veřejné správy. Ve své zpravodajské zprávě se pokusím v několika bodech vysvětlit, proč si myslím, že přijetí tohoto zákona by nejen nebylo dobrým počinem, ale že navíc ani není krokem pro tuto reformu nezbytným.

Tento zákon svým smyslem, tak jak je navržen, jde proti duchu ústavy, která jakožto základní právní norma říká v článku 102, že zastupitelstva jsou volena na čtyři roky.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP