(16.00 hodin)
(pokračuje Krátký)
Ale i tuto záležitost bude možno vyřešit v rámci připomínkování při druhém čtení.
Z těchto důvodů doporučuji propustit tento zákon do druhého čtení.
Ještě bych chtěl avizovat, že v obecné rozpravě navrhnu prodloužit lhůtu pro projednávání stejně tak jako u ostatních zákonů týkajících se veřejné správy o 20 dnů.
Místopředseda PSP Stanislav Gross: Děkuji zpravodaji pro prvé čtení panu poslanci Krátkému. V tuto chvíli otevírám obecnou rozpravu. Do obecné rozpravy mám dvě písemné přihlášky. Nejprve pan kolega Svoboda Cyril, poté pan kolega Svoboda Pavel. Prosím pana poslance Cyrila Svobodu, aby se ujal slova.
Poslanec Cyril Svoboda: Vážený pane předsedající, vážená vládo, kolegyně a kolegové, navážu na to, co řekl zpravodaj tohoto tisku. Tento vládní návrh zákona je skutečně podstatným posunem správným směrem, to znamená, že i já jsem přesvědčen, že tento vládní návrh zákona o hlavním městě Praze si zaslouží, aby byl propuštěn do dalšího legislativního procesu, do druhého čtení. Nicméně dopředu avizuji, že v tomto návrhu zákona stále vane jakýsi duch centralizace. Vane tam duch centralizace, který se skrývá za statutem hlavního města Prahy, který by měl upravovat poměry města, ale tento statut si tady činí mnohem větší ambici, totiž rozhodovat o zásadních otázkách města obecně a především o otázkách týkajících se městských částí, které stanoví statut. To znamená, že dopředu avizuji, že budeme mít pozměňovací návrhy k tomuto vládnímu návrhu zákona, i když jako celek si myslím, že zasluhuje, aby byl projednán. Sám podporuji prodloužení lhůt, protože si myslím, že je dobré, aby to bylo projednáno v logice dalších návrhů, které jsme dnes diskutovali, a které souvisejí s formou veřejné správy.
Děkuji.
Místopředseda PSP Stanislav Gross: Děkuji panu poslanci Svobodovi. Nyní vystoupí pan kolega Pavel Svoboda.
Poslanec Pavel Svoboda: Vážený pane předsedající, kolegyně a kolegové, navrhovaná právní úprava vychází z Ústavy ČR a z ústavního zákona č. 347/1997 Sb., o vytvoření vyšších územně samosprávných celků. Specifické postavení hlavního města, které je jediným vyšším územně samosprávným celkem nedělícím se na okresy ani na obce, vyvolalo potřebu vypracování zvláštní právní úpravy, vymykající se z pojetí ostatních krajů a obcí. Předložené řešení je v souladu s principy Evropské charty místní samosprávy.
Nový zákon nepředpokládá na rozdíl od ostatních krajů konstituování nových orgánů. Činnosti hlavního města Prahy jako kraje budou zajišťovány stávajícím zastupitelstvem hlavního města Prahy a dalšími orgány.
Vláda postupně předkládala několik verzí zákona, z jejichž vzájemného porovnávání vyplývá, že Ministerstvo vnitra a vláda nevěnovaly přípravě zákona potřebnou pozornost. Při přípravě zákona totiž zjevně nebyly jasné principy, na nichž by měl nový zákon být postaven, a tak každá nová verze v podstatě popírala verzi předchozí. Důkazem chaotické přípravy zákona je např. to, že důvodová zpráva nekoresponduje se současným zněním zákona. Vzhledem k tomu, že Unie svobody principiálně podporuje formu státní správy, je nemožné akceptovat předkládanou právní úpravu v tomto znění. Přestože zákon v důvodové zprávě konstatuje, že pravomoci jsou přenášeny vždy na nejnižší možný stupeň samosprávy, vlastní znění zákona nám v mnoha místech tento princip subsidiarity porušuje. Ze zákona vane duch centralismu a principiální nedůvěry k voleným orgánům samosprávy.
Porovnáme-li však jednotlivé návrhy zákona, jak vznikaly na Ministerstvu vnitra, legislativní radě a vládě, mohu konstatovat, že poslední předkládaná verze je pravděpodobně nejpřijatelnější. Této přijatelnosti však bylo dosaženo tím, že většina problematických míst tohoto zákona byla přesunuta do statutu, jehož kvalitou bude výrazným způsobem ovlivněn způsob práce samosprávných orgánů Prahy a jednotlivých městských částí. Unie svobody nebude navrhovat zamítnutí návrhu zákona v tomto čtení, avšak ve druhém čtení předloží komplex pozměňovacích návrhů, na jehož přijetí bude vázat svůj konečný souhlas s tímto zákonem.
Děkuji.
Místopředseda PSP Stanislav Gross: Děkuji panu Pavlovi Svobodovi a nyní vystoupí v obecné rozpravě pan poslanec Kladívko. Další přihlášku nemám.
Poslanec Tomáš Kladívko: Děkuji. Vážený pane předsedající, vážená vládo, kolegyně a kolegové, zákon o hl. m. Praze provázela řada peripetií. Od původního návrhu, který byl předložen někdy v létě k připomínkovému řízení, až do dneška prošel velkým bojem jednak ze strany hl. m. Prahy a jednak ze strany nás, zákonodárců, kteří se zabýváme veřejnou správou, a jednak ze strany Ministerstva vnitra.
Došlo k řadě jednání, a proto tato navrhovaná úprava, která je nám předložena, již odpovídá ze 75 % připomínkám, které byly vzneseny. Myslím, že i poslední jednání mezi zastupiteli hl. m. Prahy v čele s panem primátorem Kaslem a příslušnými pracovníky Ministerstva vnitra na legislativní radě vlády prospěla k tomu, že od původně navrhované podoby tento návrh zákona udělal poměrně velký krok dopředu. Přesto ale avizuji, že ve druhém čtení bude ze strany nás, pražských zástupců, i hl. m. Prahy velký problém se státním zmocněncem, který jako jediná velká připomínka zůstal v tomto návrhu.
Jak jsem tady zaslechl, tak si myslím, že budou připomínky i ke statutu. Chtěl bych upozornit, že postavení statutu v tomto zákoně byla věnována velká pozornost v debatách na zastupitelstvu hl. m. Prahy, které poprvé v historii přijalo usnesení směrem k Poslanecké sněmovně, kde doporučilo některé svoje připomínky projednat a zapracovat do tohoto návrhu zákona. Jednou z těchto podmínek byl statut, taková malá ústava hl. m. Prahy. Zatím existuje názorový rozpor, a sice zdali postavení městských částí, jejich úloha a vymezení se mají řešit zákonem a případně poté jakékoli další změny v postavení městských částí ve změně jejich území, různých kompetencí by opět měly procházet Poslaneckou sněmovnou.
Myslím si, že statut je dobrý a pak bude na těch, kteří budou zasedat v novém či staronovém krajském zastupitelstvu hl. m. Prahy, jakým způsobem se se statutem a kompetencemi, které přenese hlavní město Praha na své městské části i obvody, vypořádají. Je to na nich a já bych nebyl pro to, abychom to řešili tady, v Poslanecké sněmovně. Doporučuji také jako moji předřečníci návrh zákona propustit do druhého čtení.
Místopředseda PSP Stanislav Gross: Děkuji panu poslanci Kladívkovi. Hlásí se ještě někdo do obecné rozpravy? Není tomu tak. Obecnou rozpravu uzavírám. Opět má možnost vystoupit se závěrečným slovem ministr vnitra Václav Grulich. Pan ministr v tuto chvíli nevidí potřebu vystoupit se závěrečným slovem v reakci na průběh rozpravy, tak poprosím zpravodaje pana poslance Krátkého, aby se ujal své úlohy.
Poslanec Libor Krátký: Vážené kolegyně, vážení kolegové, v obecné rozpravě promluvili tři kolegové, ale v rámci jejich vystoupení nepadl návrh na zamítnutí tohoto vládního návrhu zákona. Padl návrh na prodloužení lhůty a předpokládám, že organizační výbor navrhl přikázat k projednání tento zákon stejně jako ostatní zákony týkající se veřejné správy výboru pro veřejnou správu, regionální rozvoj a životní prostředí. Proto jsem to explicitně nenavrhoval. Pokud by tomu tak nebylo, činím tento návrh.
Místopředseda PSP Stanislav Gross: Je tomu tak. Není to zapotřebí. Jelikož nepadl žádný návrh na vrácení ani zamítnutí, budeme hlasovat pouze o návrzích na přikázání výboru. Jak již předpokládal pan zpravodaj Krátký, organizační výbor navrhl přikázat předložený návrh k projednání výboru pro veřejnou správu, regionální rozvoj a životní prostředí. Má ještě někdo jiný návrh? Není tomu tak. Budeme tedy hlasovat.
V hlasování pořadové číslo 61 budeme rozhodovat o návrhu na přikázání tomuto jedinému výboru.
Zahájil jsem hlasování pořadové číslo 61. Kdo je pro, ať zvedne ruku a stiskne tlačítko. Kdo je proti?
Z přítomných 176 pro hlasovalo 123, proti nikdo. Návrh byl přijat.
***