(18.30 hodin)

(pokračuje Gross)

Na základě přijetí tohoto návrhu končím projednávání bodu 98.

Kolegyně a kolegové, protože se množí dotazy, co bychom dnes ještě všechno mohli projednat, dovolil bych si vám navrhnout, co bychom dnes ještě mohli zvládnout. Myslím si, že bychom v tuto chvíli měli pokračovat v programu tak, jak je schválen. Měli bychom projednávat bod 100, pak 101 a pak bych si vám dovolil navrhnout jedno procedurální hlasování, které by se týkalo vrácení bodů 68 a 70 takřka do původního pořadí. Jde o body, které měl uvádět místopředseda vlády Mertlík. Byly na začátku týdne odsunuty z toho důvodu, že neměl být přítomen. Poté bychom pokračovali dále v bodech 104, 105 a 106.

Jelikož byla určitá dohoda o tom, že klíčová hlasování by neměla být prováděna po 19. hodině, a kluby by mohly realizovat něco, co by se dalo nazvat právem veta, tak budeme-li toto respektovat, tak chci konstatovat, že u tří bodů, to je bodu 70 - daň z nemovitostí, 104 - zdravotní prostředky a 106 - Státní fond rozvoje bydlení je avizováno uplatnění tohoto jakéhosi práva veta. Pokud se k tomu přidá ještě jiný předseda klubu, tak si myslím, že je zcela evidentní, že bychom mohli provést rozpravu k těmto bodům, uzavřít ji a hlasovat o těchto bodech buď zítra, nebo příští týden. Vidím, že předseda poslaneckého klubu ODS má stejný požadavek k bodu 68. Jinak se zřejmě ztotožňuje s návrhy, které přednesli kolegové z klubu Unie svobody. Pokud je s tímto postupem souhlas, takto by mohl vypadat náš dnešní příjemný večer. Nevidím žádné protesty proti tomu, co jsem navrhl.

Nechám nyní hlasovat o jediné změně proti stávajícímu programu, to je, že bychom body 68 a 70 zařadili za bod 101. Je zřejmé, o čem budeme hlasovat? Ano.

 

O tomto návrhu rozhodneme v hlasování pořadové číslo 404, které jsem zahájil a ptám se, kdo s tímto návrhem souhlasí. Zároveň tímto revokujeme své předchozí usnesení. Kdo je proti tomuto návrhu?

Z přítomných 168 pro 138, proti 1. Konstatuji, že tímto jsme tento návrh schválili.

 

Budeme pokračovat tak, jak jsem před malou chvílí navrhl. Přecházíme k bodu

 

100.
Vládní návrh zákona o veřejné podpoře
/sněmovní tisk 378/ - prvé čtení

 

Předložený návrh uvede místopředseda vlády a ministr financí ČR pan Pavel Mertlík. Než mu předám slovo, pokusím se opět zklidnit atmosféru v jednacím sále. Pane ministře, prosím o chvilku strpení. Prosil bych kolegyně a kolegy, kteří v četných hloučcích diskutují, aby opustili jednací síň, pokud i nadále chtějí tuto diskusi vést.

Prosím ještě o chvíli strpení, pane místopředsedo. Kolegyně a kolegové, prosím, nezdržujme se vzájemně a pojďme pracovat.

Máte slovo, pane místopředsedo.

 

Místopředseda vlády a ministr financí ČR Pavel Mertlík: Děkuji. Vážený pane předsedající, vážený pane předsedo, dámy a pánové, vládní návrh zákona o veřejné podpoře představuje přechodovou normu, která je nutná pro režim veřejné podpory, nebo - chcete-li - státní pomoci do doby, než Česká republika vstoupí do Evropské unie. Od okamžiku vstupu do Evropské unie tato oblast bude přímo upravena komunitárním právem a bude podléhat rozhodování -

 

Předseda PSP Václav Klaus: Pane ministře, promiňte prosím, zkuste, aby vám bylo rozumět, mluvit do mikrofonu. Je to snad vaším cílem, aby vám bylo rozumět. Já myslím, že není cílem něco opačného.

 

Místopředseda vlády a ministr financí ČR Pavel Mertlík: Dobře. Pokusím se, pane předsedo, přičemž poznamenávám, že si nejsem jist, zda všichni chtějí vždy rozumět.

Především bych chtěl zdůraznit, že kritéria pro poskytování jednotlivých veřejných podpor stanoví vládní návrh zákona odvozeně. Česká republika již na tomto poli pro sebe přijala stejně jako všechny ostatní přidružené státy Evropské unie velmi náročné závazky, které vyplývají z Evropské dohody, ale zároveň jako jediná z přidružených zemí přijala navazující prováděcí pravidla. V článku 64 Evropské dohody se Česká republika zavázala uplatňovat v oblasti veřejné podpory kritéria vyplývající z pravidel podle článku 92 smlouvy zakládající Evropské společenství. Tento závazek pak dále rozvedla prováděcí pravidla, která stanovila, že kritéria, podle kterých se posuzuje poskytování veřejné podpory, zahrnují současnou a budoucí legislativu i podzákonné normy Evropských společenství včetně administrativních aktů a preferenčního práva.

Předkládaný zákon tvoří určitou spojnici mezi právem Evropského společenství a českým právem pro toto přechodné období. Jeho přijetí umožní promítnout naše existující smluvní závazky přímo do českého právního řádu a poskytne zákonný podklad pro jejich provádění a jejich vymahatelnost.

Chtěl bych dodat, že právě oblast úpravy tzv. státní pomoci nebo veřejné podpory byla oblastí, kde Česká republika byla nejvíce kritizována v tom smyslu, že není dostatečně připravena a neprovádí příslušné kroky směrem k Evropské unii. Zpracování tohoto návrhu zákona je krokem, který by měl tuto mezeru odstranit a umožnit České republice provádět regulérním způsobem monitorovanou státní pomoc. Klíčovou roli by při tom měl hrát Úřad pro ochranu hospodářské soutěže, který by byl monitorující institucí.

Doporučuji Poslanecké sněmovně, aby propustila návrh zákona do druhého čtení. Jde o normu, jejíž zpracování si vyžádalo poměrně velké množství času a složité koordinační práce mezi legislativci a Ministerstvem financí plus Úřadem pro ochranu hospodářské soutěže právě proto, že jde o institucionalizaci zcela nových institutů v našem právním řádu.

 

Místopředseda PSP Stanislav Gross: Hovořil místopředseda vlády a ministr financí ČR pan Pavel Mertlík. Nyní prosím o vystoupení zpravodajku pro první čtení paní poslankyni Němcovou. Prosím, paní kolegyně, máte slovo.

 

Poslankyně Miroslava Němcová: Děkuji. Vážený pane místopředsedo, vážení páni ministři, milé kolegyně, milí kolegové, máme před sebou tisk 378, vládní návrh zákona o veřejné podpoře. Jakkoliv se jedná spíše o technickou normu, bude mít jistý dosah a neměla by ujít našemu soustředěnému zájmu. Smyslem této normy má být zejména transparentní a systematické sledování toku veřejných finančních prostředků poskytovaných různým subjektům v podobě veřejné podpory. Touto veřejnou podporou se rozumějí zejména dotace, zvýhodněné půjčky, záruky, daňové a jiné úlevy z povinných plateb, odklady placení apod.

Zákon má také vyhovět požadavkům institucí Evropského společenství.

Z důvodové zprávy si dovolím citovat velmi důležitou větu, které bychom si měli být podle mého názoru vědomi i při projednávání jiných návrhů zákonů v této sněmovně. Cituji: "Základním principem fungování jednotného trhu je hodnocení jakékoli veřejné podpory ze strany státu jako narušující soutěž a konkurenční prostředí, a tedy v zásadě je poskytování veřejné podpory zakázáno.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP