(9.30 hodin)

Ministr zemědělství ČR Jan Fencl: Pane předsedo, ctěná sněmovno, s pověřením vlády předkládám vládní návrh zákona o Zemědělském intervenčním fondu, jehož právní postavení, organizační strukturu, orgány, pravomoci a povinnosti, formy a nástroje regulace agrárního trhu a podpory zemědělství řeší.

Cílem předkládaného vládního návrhu zákona je přispět k tvorbě podmínek pro udržování výrobního potenciálu českého zemědělství, a to přímými a nepřímými podporami, podpůrnými programy a vytvářením podmínek pro cenovou stabilizaci trhu se zemědělskými komoditami, jak vyplývá ze zákona č. 252/1997 Sb., o zemědělství. Tím předkládaný vládní návrh zákona přispívá k naplnění hlavního účelu zákona o zemědělství.

Regulace agrárního trhu v České republice není dostatečně legislativně upravena vzhledem k požadavkům Evropské unie. Ta požaduje, aby každá členská země prováděla činnosti v oblasti regulace agrárního trhu prostřednictvím zvláštní agentury. Stanovení formy této agentury je ponecháno na rozhodnutí jednotlivých členských států Evropské unie.

V současné době regulace agrárního trhu v České republice provádí Státní fond tržní regulace v zemědělství zřízený zákonem č. 472/1992 Sb., o Státním fondu tržní regulace, ve znění zákona č. 10/1993 Sb. a zákona č. 242/1995 Sb. Pravomoci Státního fondu tržní regulace v zemědělství již neodpovídají změněným podmínkám v zemědělství České republiky a neumožňují pokrytí velké části úkolů, které plní intervenční agentury zemí Evropské unie. A jeho přeměna do formy požadované Evropskou unií není možná pouhou novelizací zákona č. 472/1992 Sb.

Zřízení nové intervenční agentury bylo a je rovněž požadováno v posudku Evropské komise pro Českou republiku. Zemědělský intervenční fond proti stávajícímu Státnímu fondu tržní regulace v zemědělství, jehož bude právním nástupcem, bude podle předkládaného návrhu zákona působit v mnohem širší oblasti týkající se tržních pořádků zahrnujících intervenční podpory, dotační kvóty a uvádění půdy do klidu. Zároveň se postupně musí přeměnit v instituci schopnou převzít plnění úkolů společné zemědělské politiky Evropské unie. To předpokládá postupný rozvoj administrativy fondu a především zavedení celé řady nových kompetencí fondu. Pro řádné a plnohodnotné členství České republiky v Evropské unii je vybudování instituce, která by postupně plně zabezpečovala a stabilizovala trh se zemědělskými komoditami a plnila další úkoly v rámci společné zemědělské politiky, naprosto nezbytné. Bez existence takové instituce by Česká republika nemohla využívat ani finančních zdrojů Evropské unie na podporu zemědělství.

Již v předvstupním období musí být Zemědělský intervenční fond plně funkční, aby v okamžiku přijetí České republiky do Evropské unie byl schopen převzít vykonávání administrativně mimořádně náročných úkolů společné zemědělské politiky Evropské unie.

Předkládaný vládní návrh zákona je v souladu s ústavním pořádkem České republiky, je v souladu s mezinárodními smlouvami a závazky České republiky a byl vypracován v souladu a po konzultacích s Evropským společenstvím. Oproti zákonu č. 472/1992 Sb., o Státním fondu tržní regulace v zemědělství, navrhovaný zákon podstatně rozšíří možnosti a formy regulace agrárního trhu a podpory zemědělství, obdobně jako je tomu v členských zemích Evropské unie.

Doporučuji propustit do druhého čtení. Děkuji.

 

Předseda PSP Václav Klaus: Děkuji panu ministrovi. Prosím pana zpravodaje pro první čtení poslance Petra Horta, aby se ujal slova.

 

Poslanec Petr Hort: Vážený pane předsedo, dámy a pánové, předkládaný vládní návrh zákona o Zemědělském intervenčním fondu má za úkol nahradit současný Fond tržní regulace jinou institucí, kterou - jak vyplynulo ze slov pana ministra - požaduje Evropská unie. Tato předloha podle mého názoru jde nad rámec požadavku Evropské unie, protože v Evropské unii sice působí v různých členských zemích podobné organizace v různých organizačních modelech, ovšem jsou to výkonné orgány podléhající veřejné kontrole a jako takové spouštějí a provádějí předem jasně definované intervenční mechanismy.

Tento zákon předpokládá, že u nás vznikne instituce, která bude organizovat - opakuji plně organizovat - zemědělský trh. Toto je v rozporu s tím, co v zemědělství předpokládáme jako účinné pro vytvoření konkurenceschopnosti našeho zemědělství před vstupem do Evropské unie.

Jsem přesvědčen, že jakékoliv přílišné organizování trhu omezuje konkurenceschopnost, brzdí rozvoj, omezuje schopné podnikatele, hlavně tím, že navrhovaný zákon předpokládá zavedení kvotací, které omezují schopné podnikatele a konzervují stav našeho zemědělství takový, jaký v současné době je. A všichni víme, že v současné době stav našeho zemědělství není příliš radostný.

Proto bych navrhoval tento zákon vrátit vládě k přepracování. Děkuji za pozornost.

 

Předseda PSP Václav Klaus: Děkuji panu zpravodaji. Předpokládám, že s tímto návrhem jistě vystoupí i v rozpravě. Toto nenavrhoval jako zpravodaj. Rozumím tomu tak. Dobře.

Otevírám obecnou rozpravu, do které se přihlásil poslanec Stanislav Němec.

 

Poslanec Stanislav Němec: Vážený pane předsedo, dámy a pánové, kolegyně a kolegové, máme před sebou předlohu zákona, který má ambici zcela zásadním způsobem změnit poměry na našem agrárním trhu a zejména postavení státu na tomto trhu.

Proti tomuto úmyslu, zejména v současné zcela katastrofální situaci, jistě nelze mnoho namítat. Stejně tak nikdo z odborné veřejnosti není proti zřízení intervenčního fondu. Jiná otázka ovšem je, jak má tento fond vypadat v praxi. Zde je třeba říci, že předložený návrh zákona je zcela v intencích dosavadní politiky Ministerstva zemědělství, která svými masivními a často nekompetentními zásahy do zemědělského trhu eskalovala už beztak obtížnou situaci až na samou hranici existenčních problémů, a to zejména pro soukromé zemědělce.

Zemědělský intervenční fond je standardní organizací fungující v nějaké formě ve všech zemích Evropské unie. V různých členských zemích existují tyto fondy v různých organizačních modelech s různým regionálním členěním i vnitřní strukturou. Každá země však má jednu nebo více agentur, které jsou akreditovány k příjmům a zejména distribuci prostředků společné zemědělské politiky EU.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP