(15.00 hodin)

Poslanec Pavel Pešek: Pane předsedající, dovolte mi, abych požádal o 15minutovou přestávku na jednání klubu.

 

Místopředseda PSP Ivan Langer: Měním své rozhodnutí a přerušuji jednání sněmovny do 15.17 hodin.

 

(Schůze přerušena v 15.01 hodin.)

 

(Schůze opět zahájena v 15.16 hodin.)

 

Místopředseda PSP Ivan Langer: Vážené kolegyně, vážení kolegové, pokračujeme v přerušeném jednání bodu 72. Do sněmovny se dostavil zástupce navrhovatelů pan poslanec Ivan Pilip, kterému uděluji slovo.

 

Poslanec Ivan Pilip: Vážený pane předsedající, kolegyně a kolegové, úvodem mi dovolte, abych se omluvil sněmovně, že musela být kvůli mně vyžádána několikaminutová pauza, nicméně teprve ráno jsem přijížděl do Prahy, zdržel jsem se dopravou a také jsem se nechal poněkud ukolébat původním návrhem znění, takže jsem ani nepožádal jiného spolunavrhovatele, neboť jsem se domníval, že tento bod přijde na řadu později. Ještě jednou se omlouvám.

Nyní mi dovolte, abych návrh krátce uvedl. Chci říci, že tento návrh do jisté míry se podobá návrhu změny téhož zákona, to znamená návrhu ČNR č. 576 o pravidlech hospodaření s rozpočtovými prostředky České republiky a obcí v České republice, tzv. rozpočtová pravidla republiky, která byla předkládána v minulém roce. Týká se ho to zejména v části, která upravuje pravidla pro fungování tzv. rozpočtového provizoria.

To, že návrh je předkládán z velké části v podobné podobě, jako byl jednou zamítnut, je dáno zejména tím, že při minulém jednání ve sněmovně byl tento návrh i částí poslanců odmítnut s tím, že vláda přislíbila vypracovat do června tohoto roku nový komplexní návrh tohoto zákona, to znamená tzv. rozpočtových pravidel republiky, což se ovšem bohužel nestalo. Zákon byl připraven teprve nyní a rozhodně nebyl splněn termín, který vláda zadala. Přitom se dnes Česká republika znovu nachází v situaci, kdy je prakticky jisté, že začátek roku bude zahájen v rámci tzv. rozpočtového provizoria. Proto tedy znovu s spolupředkladateli navrhujeme, aby byl tento návrh projednán, aby byl schválen a aby byla změněna současná logika zákona, který říká, že v případě neschválení zákona o státním rozpočtu je rozpočtovým provizoriem vládní návrh, abychom přešli k logice, která je běžná v řadě evropských zemí, že v případě neschválení státního rozpočtu je rozpočtovým provizoriem rozpočet na loňský rok s tím, že v tomto návrhu je jednoznačně podtrženo to, že jde o jeho celkový rámec, nikoliv o přesnou strukturu v rámci členění kapitol.

Rád bych ještě doplnil, že v rámci návrhu na změnu tohoto zákona je vložena úprava tohoto zákona a některých zákonů souvisejících, které by měly ovlivnit tzv. výtěžnost daní a jejich rozdělování s tím, že je to reakce na poslední změnu daňových zákonů, které do jisté míry se dotkly na příjmové straně větším způsobem obcí a obecních rozpočtů než rozpočtu státního. Proto je tady navrhováno, aby výnos ze spotřební daně, která byla naopak zvýšena, byl z určité části - což se zatím neděje - rozdělován mezi obce na výpomoc obecním rozpočtům a aby tak byla kompenzována relativní ztráta vzniklá novelou zákona o daních, která byla přijata v průběhu tohoto roku.

To jsou tedy dva hlavní body této změny. Chci, pokud by někdo měl námitky vůči druhé části, upozornit na to, že jsou sice obsaženy ve stejném zákoně, ale že řeší relativně jinou problematiku. Je proto možné o nich diskutovat odděleně, pokud jde o meritum věci, ale je možné a myslím i žádoucí změnit je najednou právě novelou tohoto předkládaného zákona.

Děkuji za pozornost.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP